تعداد متهمانی که تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند به ۷ رسید

متهم جدید پرونده فساد فوتبال

گزارش اختصاصی«جام‌جم»

پای داوران به پرونده فساد باز شد

محمدحسین میثاقی، مجری برنامه تلویزیونی فوتبال برتر دوشنبه شب جمله‌ای گفت که حرف خیلی از اهالی فوتبال بود: «رئیس کمیته داوران اگر رشوه گرفته و داده به یک داور که بازی را درآورد. پس چرا نام داور را نمی‌گویید؟!»
کد خبر: ۱۴۵۸۹۸۴
 
دوهفته پیش روزنامه «جام‌جم» در گزارشی فاش کرد پای داوران به پرونده فساد فوتبال باز شده و تعدادی از آنها برای صعود مس رفسنجان به لیگ‌برتر و سپس بقای این باشگاه در رقابت‌ها، قضاوت‌هایی جهت‌دار داشته‌اند. حالا اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد که در پایان این فصل از رقابت‌های لیگ‌‌برتر، داوران فاسدی که در این پرونده رشوه گرفته‌ تا به نفع باشگاه مس رفسنجان یا باشگاه‌های دیگر قضاوت کنند، فراخوانده و به طور کامل از فوتبال حذف خواهند شد.خبر رسیده علاوه بر خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران که از کار برکنار شده یکی دیگر از اعضای این کمیته نیز به دادگاه احضار شده تا درباره اتفاقات رخ داده، توضیحات تکمیلی ارائه دهد. نام چند داور دیگر نیز مطرح شده اما از آنجا که لیگ‌برتر به هفته‌های حساس خود رسیده، مسئولان ذی‌ربط تصمیم گرفته‌اند فقط به هشدار به آنها در جهت قضاوت‌های درست بسنده کنند اما تاکید دارند که باید در پایان فصل، درباره اتهامات پاسخگو باشند.در سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تلاش کردند تا فقط داور خود را سفید کنند و بارها در مقابل اتهامات، به دفاع از آنها پرداختند ولی ظاهرا مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال پذیرفته که در جامعه داوری مشکلاتی وجود دارد. او اخیرا نیز در جایی گفته بود پس از یکی از بازی‌های لیگ برتر، مطلع شده‌اند یکی از داوران دست به شرط‌بندی زده است؛ به همین جهت از قضاوت کنار گذاشته شد. انتقاد اهالی فوتبال نسبت به فدراسیون و کمیته داوران این است که چرا نام داوران متخلف را اعلام نمی‌کنند؟از چند سال قبل فدراسیون تاکید کرد سیاست آنها در قبال داوران متخلف محرومیت بدون اعلام اسامی است! موضوعی که البته در هیچ جای دنیا قابل مشاهده نیست. به طور مثال جواد نکونام، سرمربی استقلال در آخرین گفت‌وگوی خود اعلام کرد: «داور تخلف کرده؟ چرا اسمش را نمی‌گویید؟ چطور ما را سریع دعوت و جریمه می‌کنید؟» 
   
بررسی گسترده فساد
پرونده فساد در فوتبال وارد مرحله جدیدی شده است. مدیران میانی احضار شده و در این زمینه توضیحات لازم را داده‌اند. قرار است کسانی که در این پرونده رشوه گرفته‌اند، تا آخرین ریال آن را برگردانند. همچنین تعدادی از افراد در این پرونده با حکم محرومیت سنگین مواجه می‌شوند. گفته می‌شود احتمال دستگیری و زندانی کردن بعضی از متهمان زیاد است. پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد ارکان قضایی به شدت تاکید دارند به فساد در فوتبال رسیدگی شود، بر این اساس قرار است تحقیقات گسترده‌ای درباره فعالیت‌ افراد ناپاک در فوتبال انجام گیرد. در همین حال بعضی از  افراد دخیل در این پرونده فاش کرده‌اند پای مدیران و افراد دیگری هم در فساد فوتبال و داوری وسط بوده و اگر قرار است آنها تقاص پس دهند، باید افراد دیگری هم پاسخگو باشند. یک منبع مطلع در این زمینه به روزنامه جام‌جم گفت: «شک نکنید این پرونده سر درازی دارد. بررسی‌های گسترده آغاز شده، افرادی احضار شده‌اند و افرادی هم احضار خواهند شد.» در همین حال دیروز سخنگوی قوه قضائیه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در این زمینه گفت: «در خصوص فساد فوتبال در رفسنجان باید بگویم سال گذشته صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان انجام داده و اتهاماتی از جمله جعل و سندسازی و خیانت در امانت را متوجه افرادی کرده بود.  در این پرونده بحث مجرمانه‌ای مطرح بود و رسیدگی به آن در دستگاه قضایی شروع شد. الان پرونده در مرحله احضار متهمان فوق‌الذکر است و نسبت به صدور تامین مناسب عمل خواهد شد و امیدواریم با تحقیقات در کمترین زمان لازم نتایج آن را به مردم اعلام کنیم. در مسائلی مربوط به فوتبال دو بخش وجود دارد در یک بخش فدراسیون‌ها موظفند پیگیری کنند و دولت‌ها حق ورود ندارند ولی درجایی که جرایمی رخ داده می‌توانیم ورود کنیم و این مساله در همین راستا بوده است.»دیروز رسانه‌ها نیز خبر دادند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرونده فساد در فوتبال ایران ورود کرده و با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال با نام بردن از دو فرد متهم در پرونده فساد در فوتبال، یعنی سهیل مهدی، رئیس پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ و خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران‌ خواهان توضیح فدراسیون فوتبال در این باره شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها