همراه داشتن کدام دارو‌ها برای حجاج ممنوع است؟

هشدار‌های مهم به زائران خانه خدا

هرساله همزمان با اعزام زائران خانه خدا به حج تمتع، یکی از دغدغه‌های پلیس حمل داروهای غیرمجاز و مخدر از سوی برخی زائران به‌خصوص سالخورده‌هاست؛ داروهایی که در کشور عربستان همراه داشتن آن جرم است و پلیس این کشور با آنها برخورد می‌کند.
کد خبر: ۱۴۵۸۹۰۶
نویسنده امیر‌علی حقیقت‌طلب - تپش
 
براساس آخرین آماری که دراین رابطه منتشر شده، ازمجموع ۷۰۰هزارزائرایرانی عمره اعزامی به عربستان،۱۵۰ نفر درفرودگاه مدینه به علت همراه داشتن موادمخدر، توسط مأموران سعودی شناسایی وبازداشت شدند.البته این آمار درسال‌های اخیر با هشدارهای پلیسی و بررسی وسایل حجاج، کاهش چشمگیری داشته است. براساس قوانین و مقررات جزایی و کیفری عربستان سعودی همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی، مسکن دارای موادمخدر یامواد مخدر، مشابهات و قرص‌های روانگردان، جرم محسوب شده و بر حسب مقدار، مجازات ۲ تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. در قوانین عربستان سعودی، اعتیاد و سوء‌مصرف به هرگونه مواد مخدر و روانگردان مجازاتی برابر حبس از یک تا دو سال داشته و بعضا در صورت اثبات جهت فروش، حکم اعدام را برای بازداشت شده در پی خواهد داشت. سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا همزمان با شروع سفر زائران به عربستان با هشدار به زائران حج، گفت: پلیس برابر قانون از ادامه سفر زائران حج که حتی به مقادیر بسیار اندک موادمخدر، روانگردان، دارو و قرص‌های غیرمجاز و ممنوعه حمل می‌کنند، ممانعت به‌عمل آورده و برابر قانون با تشکیل پرونده قضایی، مجرمان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند. وی با اشاره به توانمندی‌های عملیاتی، اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هرگونه موادمخدر جاساز شده توسط مجرمان بیان کرد: کارکنان مجرب پلیس با استقرار فرودگاه‌های محل عزیمت مسافران به کشورعربستان، با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های موادیاب و نیز چهره‌زنی ورصد وبازرسی وسایل همراه زائران ازقابلیت بسیار بالایی درشناسایی متهمان و کشف جاسازهای موادمخدر برخوردار هستند. رئیس پلیس مبارزه باموادمخدر فراجا درادامه به قوانین بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در حمل و نگهداری موادمخدر توسط زائران اشاره کرد و گفت: ‌به استناد ماده ۱۷قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر از زائری انواع مواد مخدر یا روانگردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه ‌فرد خاطی، در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع‌الخروج خواهند شد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عربستان نسبت به حمل‌کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان از‌جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری‌جواناو...اشاره کردوافزود: براساس قوانین مبارزه با موادمخدر کشور‌عربستان، هرفردی نسبت به خرید، فروش، حمل‌ یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان‌ها حتی به مقدار‌کمتر از یک گرم اقدام کند، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضایی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار‌گرفته و علاوه بر جریمه‌های نقدی سنگین، به شش ماه تا یک سال حبس، محکوم خواهد شد. 
   
حمل داروهای ممنوعه در عربستان جریمه نقدی و حبس دارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حبس‌های طولانی‌مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل‌کنندگان داروهای ممنوعه و غیرمجاز توسط زائران به مقصد کشور عربستان اشاره کردوگفت:‌ حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین‌ یا مواد مخدر از‌جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک،دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپرنورفین(B۲)، داروهای بیماری صرع وسرطان و...که به‌نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، براساس قوانین کشور عربستان جرم محسوب شده و درصورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می‌شود. کاکاوند ادامه داد:چنانچه ضرورت دارد ‌فرد بیمار به‌دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عربستان مصرف کند، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان، داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه‌های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین، مشکل این افراد را حل کنند‌؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می‌تواند برای پیگیری بیماری در عربستان مؤثر باشد. وی افزود: به زوار گران‌قدر توصیه می‌شود ازحمل ونگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین‌بیان،قره‌قروت و...که ازلحاظ ساختاری شباهت زیادی به موادمخدردارد و به‌دلیل عدم مصرف ممکن است برای مأموران کشورعربستان ناشناخته باشد، خودداری کنند. 

توصیه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر به حجاج
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با آرزوی بهره‌مندی زوار از فیوضات این سفر معنوی به زائران حج توصیه‌هایی را ارائه کرد و گفت: ازآنجا‌ که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال موادمخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان عزیز به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای رابه صورت امانت برای انتقال وتحویل به افراد ثالث درخارج از مرزایران ازکسی قبول نکنند. زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل ‌یاکیف دیگران رابه ‌دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر‌ندارند.وی ادامه داد:‌ زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی‌ دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل ازحضور درمرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند. با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر‌مجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائران گرامی توصیه می‌شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر‌مجاز با خودحمل نکند.کاکاوند گفت:‌ مدیران و‌ عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عربستان نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور عربستان و مرزهای خروجی توجیه شوند تا ازانتقال احتمالی این‌گونه مواد ممانعت به عمل‌‌ آید. بازداشت هر یک از مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر در کشور عربستان تابع کهولت سن و بیماری نیست. وی درپایان گفت: مسافران در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند مراتب را به مأموران پلیس مستقر در مبادی و گیت‌های خروجی فرودگاه‌ها اطلاع دهند. 

۱۰ داروی ممنوعه
۱- هیدرومورفین
۲- آمپول پتیدین
۳- آمپول مورفین
۴- شربت اکسپکتورانت کدئین
۵- قرص و آمپول ترامادول
۶- قرص متیل فنیدات
۷- آمپول و قرص بوپرنورفین
۸- آمپول و قرص دیازپام
۹- قرص استامینوفن کدئین
۱۰- شربت و قرص متادون
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها