برج گالاتا؛ بنای زیبای شاخ طلایی استانبول

برج گالاتا بدون شک یکی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی و از مکان‌های دیدنی و مشهور در استانبول است. این برج در نزدیکی محل اتصال تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی قرار گرفته و مناظری خیره‌کننده از کل شبه جزیره استانبول و اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. استانبول که قبلا به‌عنوان قسطنطنیه شناخته می‌شد، دارای تاریخی غنی است و نزدیک به 2500 سال تحت تاثیر دین، فرهنگ و قدرت امپراتوری شکل گرفته است.
برج گالاتا بدون شک یکی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی و از مکان‌های دیدنی و مشهور در استانبول است. این برج در نزدیکی محل اتصال تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی قرار گرفته و مناظری خیره‌کننده از کل شبه جزیره استانبول و اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. استانبول که قبلا به‌عنوان قسطنطنیه شناخته می‌شد، دارای تاریخی غنی است و نزدیک به 2500 سال تحت تاثیر دین، فرهنگ و قدرت امپراتوری شکل گرفته است.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۰۷

این برج تاریخی نیز یادگاری از همین دوران است که در این مطلب معرفی خواهد شد. پس برای آشنایی با تاریخچه، معماری و آدرس برج گالاتا استانبول همراهمان باشید.

برج گالاتا کجاست؟
برج گالاتا در ترکیه، در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار گرفته و از مکان‌های دیدنی این شهر است. اگرچه برج گالاتا از تاریخ پرفرازونشیب این سرزمین حکایت می‌کند؛ اما مکانی برای تماشای مناظر شگفت‌انگیز شهر نیز هست.

این برج که در بالای تپه‌ای در ناحیه گالاتا قرار دارد، تقریبا 67 متر است. کسانی که به‌دنبال چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از زیبایی‌های استانبول هستند، از پله‌های برج گالاتا بالا رفته و تمام شهر را از زیر پاهای خود خواهند دید. علاوه‌براین، با وجود رستوران گردان بالای برج، گردشگران می‌توانند با خرید تور لحظه آخری استانبول چشم‌انداز دیدنی این شهر را از فراز برج ببینند و طعم غذاهای لذیذ ترکی را بچشند.

تاریخچه برج گالاتا

برج گالاتا تاریخچه‌ای غنی و باسابقه دارد که از قرن‌های مختلف ریشه می‌گیرد. این پیشینه تاریخی به دوران بیزانس در قرن 5 میلادی و زمانی بازمی‌گردد که یک برج چوبی به نام "Magalos Pyrgos" برای نظارت بر شهر قسطنطنیه و خلیج شاخ طلایی ساخته شد. متأسفانه این سازه چوبی بر اثر آتش‌سوزی، زلزله و غارت چهارمین صلیبیون قسطنطنیه در سال 1204 تخریب شد.

در سال 1348، جامعه جنوایی ساکن در ناحیه گالاتا، برج سنگی فعلی را ساختند و نام آن را «برج مسیح» گذاشتند. این برج با ارتفاع تقریبی 67 متر، عنوان بلندترین ساختمان استانبول را تا سال 1749 حفظ کرد.

برج زیبای گالاتا در طول عمر خود، کاربردهای مختلفی از زندان تا رصدخانه و برج دیده‌بانی داشته و بازسازی‌های زیادی دیده است. امروزه نیز به‌عنوان سکویی برای مشاهده 360 درجۀ شهر استفاده می‌شود و مناظر خیره‌کننده‌ای از استانبول را نمایش می‌دهد. همچنین، بد نیست بدانید که براساس گفته‌های یک تاریخ‌نگار مشهور دوره عثمانی، مردی به نام «هزارفن احمد چلبی» سعی کرد با کمک بال‌هایی مصنوعی که خودش ساخته بود، از این برج پرواز کند و از قسمت اروپایی به قسمت آسیایی استانبول برود. درواقع هدف او این بود که نخستین پرواز بین قاره‌ای جهان را ثبت کند. اما پس از پرواز، توسط سلطان مراد پنجم به الجزایر تبعید شد.

معماری برج گالاتا

بعد از ویرانی برج گالاتا در سال 1509، معماری به‌نام هایرتدین برج را به‌شکلی زیبا بازسازی و مرمت کرد. پس از آن در سال 1794 دوباره به‌دلیل آتش‌سوزی مورد بازسازی قرار گرفت. آخرین بازسازی‌ها نیز مربوط به سال 1960 است که برج گالاتا را به جاذبه‌ای توریستی تبدیل کرد.

نمای بیرونی برج گالاتا ترکیه سنگی است و کتیبه‌ای 16 سطری بالای سردر آن قرار گرفته که از آتش‌سوزی برج و تعمیر آن توسط سلطان محمود دوم حکایت می‌کند. ورودی برج نیز چند پله و یک در چوبی است. پس از ورود از درب، یک لابی کوچک و ساختمانی 9 طبقه را می‌بینید که مسیر دسترسی به هر طبقه با پلکانی مارپیچ فراهم شده است. البته آسانسوری نیز داخل برج تعبیه شده که گردشگران را تا طبقه هفتم بالا می‌برد.

بالاترین طبقات برج گالاتا از سکوی بازدید برای تماشای 360 درجه و رستورانی با معماری کاملا ترکی تشکیل شده که ضمن خوردن غذاهای ترکی، می‌توانید مناظر زیبای استانبول را هم تماشا کنید. جالب است بدانید که با ورود به طبقات مختلف برج متوجه می‌شوید که بخشی از بنا، تا طبقه سوم دارای سبک جنوایی و سایر طبقات دارای سبک عثمانی است.

برج گالاتا؛ بنای زیبای شاخ طلایی استانبول

افسانه برج گالاتا استانبول

طبق افسانه‌ای از رومیان، اگر زن و مردی برای اولین بار با هم به این برج بروند، سرنوشتشان به ازدواج با یکدیگر ختم می‌شود. اما اگر یکی از این افراد قبلا تنهایی به برج رفته باشد، ازدواجی اتفاق نمی‌افتد.

افسانۀ دیگری نیز از ارتباط میان برج گالاتا و برج دختر سخن می‌گوید. برج دختر سازه‌ای تاریخی در استانبول است که طبق این افسانه عاشق و معشوق برج گالاتا است. اما وجود تنگه بسفر باعث شده که این دو برج به هم نرسند. زمانی که احمد چلبی به گالاتا پرواز کرد، داستانی دیگر درباره این عشق، بر سر زبان‌ها افتاد. طبق این داستان، هزارفن احمد چلبی، نامه‌های عاشقانه برج زیبای گالاتا را جمع‌آوری کرده و با پرواز به برج دختر، نامه‌ها را آن‌جا رها کرد. گمان می‌رود که برج دختر با دریافت نامه‌های عاشق خود، زیباتر شده و از ورای بسفر به چهره گالاتا لبخند می‌زند!
 
آدرس برج گالاتا و نحوه دسترسی

برج زیبای گالاتا در محله بی اغلوی استانبول واقع شده؛ محله‌ای که خیابان استقلال و میدان تکسیم را هم در دل خود جای داده است. دو راه برای رسیدن به این برج وجود دارد. شما می‌توانید از میدان تکسیم در ابتدای خیابان استقلال به سمت جنوب غرب پیاده‌روی کنید تا به برج برسید. استفاده از مترو و تراموا نیز شما را به انتهای خیابان استقلال و برج گالاتا می‌رساند.

چگونه از تکسیم به برج گالاتا برویم؟

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استانبول، میدان پرجنب‌وجوش تکسیم با مغازه‌های زیبا، کافه‌ها و رستوران‌های دوست‌داشتنی است. همچنین بسیاری از هتل‌های استانبول در این میدان قرار دارند. فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم حدود 1800 متر است که با پای پیاده حدود 27 دقیقه طول می‌کشد. اما اگر از تاکسی یا دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، این مدت‌زمان به کمتر از 15 دقیقه کاهش می‌یابد. اگر حوصله پیاده‌روی دارید، می‌توانید با تماشای مغازه‌های زیبای استانبول به برج برسید.

پیشنهاد می‌کنیم با خودروی شخصی این مسیر را طی نکنید؛ چرا که ممکن است در پیداکردن جای پارک دچار مشکل شوید. از سوی دیگر، می‌توانید در ایستگاه کاباتاش میدان تکسیم سوار تراموای خط 1 شده و به ایستگاه کاراکوی بروید. پس از کمی پیاده‌روی به برج خواهید رسید.

ساعت بازدید و قیمت بلیط برج گالاتا استانبول

این برج همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 11 شب باز است؛ اما ممکن است روزها و ساعات کار در تعطیلات رسمی و عمومی تغییر کند. بنابراین اگر در چنین روزهایی قصد بازدید از برج را دارید، حتما از ساعات بازدید آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که باجه بلیط‌فروشی ساعت 10 شب بسته می شود.

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای بازدید از این برج در طول روز، صبح زود است تا از شلوغی و هجوم گردشگران در ساعات میانی روز دور باشید و بتوانید تصاویر و لحظات شیرینی ثبت کنید.

هزینه ورودی برج گالاتا از سال 2024 به 650 لیر افزایش پیدا کرده است. اگر در بهار یا تابستان سفر کنید، با صف‌های طولانی برای خرید بلیط مواجه خواهید شد؛ اما خوشبختانه می‌توانید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

سفر به استانبول با آژانس مسافرتی مهرپرواز

سفر به استانبول یکی از جذاب‌ترین تورهای گردشگری در سراسر جهان است. شما نیز می‌توانید به خیل عظیم این گردشگران بپیوندید و نوروز خود را در شهر استانبول بگذرانید. خوشبختانه تور ترکیه ارزان مهرپرواز این فرصت را فراهم کرده تا با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به شهرهای توریستی ترکیه سر بزنید و جهانگردی کنید. برای اطلاع از قیمت تور خارجی و تاریخ سفر به www.mehrparvaz.com مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها