در بازدید رئیس صدا و سیما از پشت صحنه سریال «موسی کلیم‌ا...(ع)» مطرح شد

ورود به عصر سریال‌سازی‌مدرن

ریاست صدا وسیما به همراه قائم مقام فرهنگی ومعاون سیمای این سازمان از فیلمبرداری تست تکنولوژی جدید سریال «موسی کلیم‌ا... (ع)» بازدید کرد ودر جریان آخرین وضعیت پیش‌تولید آن، که با تیمی ۳۰۰ نفره و درسکوت خبری در جریان است، قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۳۸۸۴۴
ورود به عصر سریال‌سازی‌مدرن

به گزارش جام‌جم، تکنولوژی تولید مجازی (در زبان انگلیسی:Virtual Production) تکنیک جدیدی است که در چندسال اخیر توسط استودیوهای بزرگ فیلمسازی بین‌المللی استفاده می‌شود و قراراست برای اولین‌باردرسریال «موسی کلیم‌ا...(ع)» بومی‌سازی و اجرا شود.
     
جبلی در پشت صحنه «موسی کلیم‌ا...(ع)» چه گفت؟
رئیس صدا و سیما از تست فیلمبرداری تکنولوژی جدید تولید مجازی برای پروژه سریال موسی کلیم‌ا...(ع)بازدید کرد. این تست توسط ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سریال و با استفاده از جمعی از نیروی‌های متخصص جوان داخلی انجام شده است.پیمان جبلی پس از تست موفقیت‌آمیز این تکنولوژی در بخش‌هایی از سریال «موسی کلیم‌ا...(ع)»، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت این پروژه بزرگ تلویزیون ایران، اعلام کرد که «تولید سریال موسی کلیم‌ا...(ع)از اولویت‌های مهم سازمان صدا و سیما بوده و سازمان با تمام توان خود برای به سرانجام رسیدن این تکنولوژی در کنار نیروهای جوان و متخصص و تیم تولید سریال ایستاده است.» 
جبلی همچنین تاکید کرد که:از نتایج مهم بومی‌سازی این تکنولوژی و به نتیجه رسیدن آن در سریال موسی کلیم‌ا...(ع)، تغییر خط تولید سنتی به تکنولوژی مدرن با استفاده از تکنولوژی روز در صنعت سریال‌سازی و سینمای ایران خواهد بود. این کار حاصل تلاش این تیم در ۹ ماه گذشته است وصداوسیما ضمن استقبال ازاین تغییر، ازآن پشتیبانی می‌کند.»در این دیدار، وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی رئیس صدا و سیما و محسن برمهانی معاون سیما، جبلی را همراهی می‌کردند.
     
یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع صرفه‌جویی در ساخت دکور و فضاسازی
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قراربود دکورها وفضاهای میدانی عظیمی برای فصل اول ودوم مجموعه موسی کلیم‌ا...(ع) ساخته شود که علاوه بر ساخت، نگهداری و تعمیرات آن درآینده نیز هزینه بسیار زیادی را به پروژه تحمیل می‌کرد. درعین حال پس از تست‌های متعدد تکنولوژی تولید مجازی، برنامه‌‌ریزی‌های جدید نشان می‌دهد که فقط در دو فصل نخست سریال «موسی کلیم‌ا...(ع)»، هزینه وزمان ساخت ۱۱۰هکتار(معادل یک میلیون و ۱۰۰هزارمترمربع) دکور وفضاهای عمومی صرفه‌جویی می‌شود. همچنین هزینه‌های پس از تولید، یعنی نگهداری وتعمیر دکور در سال‌های بعد نیز از پروژه حذف می‌شود.
     
توسعه تکنولوژی جهانی «تولید مجازی» با توان ایرانی
تکنولوژی جدید تولید مجازی زیرساخت مهمی برای آینده سینما و تلویزیون ایران است که می‌تواند مسیر تولید آثار تاریخی را ساده‌تر و به‌صرفه‌تر کند.این تکنولوژی، ترکیبی از فناوری‌ به‌روز جهانی، نیروی انسانی متخصص و ابزارهای فناورانه‌ است که برای واردات بخشی از تجهیزات فنی آن محدودیت‌هایی وجود دارد و نیروی انسانی متخصص بومی آن نیز باید آموزش داده شود.پروژه سریال موسی کلیم‌ا...(ع) درمراحل مختلف با تشکیل تیم تحقیق و توسعه (R&D) و استفاده از استعداد نیروی انسانی متخصصِ ایرانی، اقدام به توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی «Virtual Production» با ابزارهای داخلی کرده است. برهمین اساس، تست‌های مختلفی برای فیلمبرداری تکنولوژی «تولید مجازی» طراحی و اجرا شده است.درعین حال، پیگیری‌های متعددبرای تامین وتجهیز زیرساخت‌های لازم وترکیب آن باتوان وابزار داخلی درجریان است. پیش‌بینی می‌شود که ایجاد دپارتمان‌ تولید مجازی، باعث اشتغال ۲۰۰نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم دراین سریال شود که این مسیر همراه با آموزش مداوم نیروی انسانی متخصص داخلی، به منظور توسعه دانش این صنعت برای استفاده‌های آتی در کشور خواهد بود.
     
سریال موسی کلیم‌ا...(ع) در چه مرحله‌ای است؟
پیش‌تولید سریال «موسی کلیم‌ا...(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از چندسال قبل با تلاش سیداحمد میرعلائی آغاز شد و کار تولید متریال‌های مورد نیاز سریال در چند بخش پیش رفت. تولید سریال از سال گذشته به تهیه‌کننده جدید آن، یعنی سیدمحمود رضوی تحویل داده شد و پیش‌تولید موسی کلیم‌ا...(ع) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سریال‌های دهه‌های اخیر صدا و سیما، در سکوت کامل خبری جلو رفت.  در دو سال اخیر که پیش‌تولید سریال جلو رفته، بخشی از ساخت و سازها، تولید چندهزار دست لباس‌ و تعداد زیادی از آکسسوارهای پرتعداد پروژه، قطعات پازلی دکورهای سیار آن و... ساخته شده است. همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیک پروژه نیز در گروه‌های R&D پیگیری می‌شود. درحال حاضر پیش‌تولید موسی کلیم‌ا...(ع) ادامه دارد و تیم‌های تولید که مجموعا بیش از ۳۰۰نفر هستند، مقدمات آغاز فیلمبرداری این مجموعه را آماده می‌کنند که امید است به یکی از پروژه‌های موفق دارای بازار جهانی به ویژه در جهان اسلام تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها