مدیر مسئول مجله کودک و نوجوان ویلکان:

هدف ویلکان پیوند نسل جدید با فرهنگ بومی و محلی است

مدیر مسئول مجله کودک و نوجوان ویلکان گفت: ویلکان در قالب شعر، داستان و سرگرمی می کوشد تا نسل جدید را با فرهنگ بومی و محلی پیوند داده و آموخته های آنها را در حوزه مصرف، تغذیه، تاریخ و آداب و رسوم توسعه دهد و علاوه بر فرهنگ سازی هدف دیگر شناخت و پرورش استعدادهای ادبی استان است.
کد خبر: ۱۴۳۸۵۴۲

جام جم آنلاین-لیلا سعدوندی؛ عبدالله مرادی، مدیرمسئول مجموعه رسانه ای میلکان  از جزییات و اهداف انتشار مجله کودک و نوجوان ویلکان در استان خبر داد.

“عبدالله مرادی” که اخیرا در غرفه مجله کودک و نوجوان ویلکان پذیرای استاندار کرمانشاه بود تا از فراخوان قصه گویی “راز” این مجموعه رونمایی کند گفت:حضور مسئولین و شور و شعف وصف ناپذیر کودکان شرکت کننده در این غرفه جان تازه ای به ما بخشید تا از ادامه راه باز نمانیم.

وی گفت: مجوز این ماهنامه سال ۹۶ گرفته شد و ما دو پیش شماره هم بیرون دادیم اما از همان ابتدای کار با مشکلات و چالش هایی مواجه شدیم، نویسنده و تصویرگر کم داشتیم و اینکه تا آن زمان چنین حرکتی با این گستردگی در استان انجام نشده بود و در واقع هیچ بانک اطلاعاتی نداشتیم، بعد هم ماجرای کرونا پیش آمد و خلاصه پس از کرونا مجدد کار را شروع کردیم و تا امروز ۳۱ شماره از این مجله تمام رنگی که ۲۴ صفحه در قطع خشتی دارد روانه بازار شده است.

مرادی درباره جزییات این مجله گفت: ویلکان در قالب شعر، داستان و سرگرمی می کوشد تا نسل جدید را با فرهنگ بومی و محلی پیوند داده و آموخته های آنها را در حوزه مصرف، تغذیه، تاریخ و آداب و رسوم توسعه دهد.

وی افزود:علاوه بر فرهنگ سازی هدف دیگر ما شناخت و پرورش استعدادهای ادبی استان است و در همین راستا فراخوان قصه گویی به بچه ها داده ایم تا آنها با ارسال فایل صوتی قصه های محلی نقل شده از بزرگان، آن را از طریق شماره تماس ۰۹۱۹۹۱۷۷۱۳۴برای مجموعه ویلکان ارسال کنند و بعد همکاران ما این قصه ها را به نام خود بچه ها به داستان تبدیل کرده و تولید محتوا کنند.

به گفته مرادی، فراخوان دیگری نیز از سوی این مجله در دست اقدام است فراخوانی به نام “ویلکان” که به موضوع ساخت عروسکهای سنتی با چوب و پارچه می پردازد، بچه ها در این فراخوان عروسکهای دست ساز خود را به دفتر مجله ارسال می کنند تا بهترین ها انتخاب و معرفی شوند.

او در همین رابطه به نکته جالبی که شخصیت پردازی کاراکترهای مجله” است اشاره کرد که بی ارتباط با موضوع عروسک سازی نیست، مرادی در این باره گفت: ما از همان ابتدای انتشار ویلکان برای موضوعات مختلف شخصیت پردازی کردیم، مثلا در فرهنگ شهروندی (شمامه و شیرین) را داشتیم و در بخش آشپزی و غذاهای محلی داستان را از زبان (تیان و چمچک) روایت کردیم، این روند می تواند برای دیگر موضوعات هم ادامه دار باشد و کمک کند تا مخاطب یعنی کودک و نوجوان ارتباط تنگاتنگی با موضوع داشته و خودش را به آن نزدیک بداند، آنوقت حتما کار اثرگذار می شود.

وی افزود: من اعتقادم این است که باید برای کودک با زبان خودش حرف بزنیم و چه چیزی بهتر از شخصیت سازی، برای همین در برخی موضوعات برای پیوند بهتر با مخاطب شخصیت پردازی کردیم و احتمال اینکه بعدها برخی از این موضوعات به کتاب تبدیل شوند بسیار است.

مرادی درباره چالش های این کار گفت: کار فرهنگی صبوری میخواهد و هزینه هایی که گاه هیچوقت برگشت نمی خورد، بنابراین فقط باید عاشق باشی تا کار را ادامه دهی و دلزده نشوی.

وی افزود: ما برای پیشرفت کار، نیاز چندانی به تامین مالی مسئولین نداشتیم که اگر بود مدینه فاضله میشد، اما آنها حمایت معنوی شان راهم از ما دریغ کردند، حتی اجازه ندادند در مدارس توزیع رایگان داشته باشیم و خلاصه که خیلی سخت گرفتندو پیش پای ما و مخاطب فاصله گذاشتند اما همانطور که ملاحظه کردید نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان همه آن تلخی ها را به شیرینی بدل کرد و من وقتی موج حضور بچه ها را در غرفه دیدم که چطور علاقمندانه نقاشی می کشند و برای موضوع شهردار(من اگر شهردار بودم) داستان نویسی می کنند خستگی این چندساله از تنم بیرون شد.
 
مرادی ادامه داد: کار فرهنگی همیشه هزینه بر بوده و بارها پیش آمده که من به همراه نزدیکانم درایام عید مجله را رایگان به میهمان های نوروزی هدیه داده ام، فقط با این هدف که با خواندن آن، کرمانشاه و داشته هایش رابشناسند ولی اکنون فکر می کنم مجله دارد کم کم جان میگیرد و شناخته میشود چون هیچ چیز برای یک نشریه بهتر و غنی تر از پشتوانه پر مخاطب نیست.

او درباره جزییات دیگر برنامه های این غرفه در نمایشگاه پژوهش که اخیرا برگزار شده بود نیز گفت: ما علاوه بر دو فراخوان قصه گویی و عروسک سازی، یک کار دیگر برای بچه ها کردیم، به بچه ها کاغذ بزرگی در ابعاد ۶۰در۹۰ دادیم تا در مورد آب و شهری که دوست دارند نقاشی بکشند، یک موضوع دیگر هم برای نوشتن دادیم، (اگر شهردار بودی، چه می کردی) بچه ها استقبال خوبی از این برنامه کردند و بنا داریم نوشته بچه ها را به دفتر شهردار ببریم.

وی افزود: آنها اغلب در نوشته هایشان به مشکلاتی چون وجود معتادها و زباله گردها در شهر، نداشتن شهربازی مناسب و غیره اشاره کرده اند و فکر می کنم این کار ایده خوبی است که هم بچه ها را رشد می دهد و هم مسئولین را پاسخگو می کند.

گفتنی است، مجله و ماهنامه کودک و نوجوان “ویلکان” زیر مجموعه رسانه ای “میلکان” با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی “عبداله مرادی” از پیشکسوتان رسانه استان است که تاکنون ۳۱ شماره آن در ۱۰ هزار نسخه تمام رنگی وارد بازار نشر شده و طی این سالها مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها