در کسبوکارهای سنتی معمولا طرح کسبوکار فقط به برخی حسابوکتابهای ذهنی و پرسوجو و تجربیات فرد خلاصه میشد. درواقع بازار کار و چند و چونش را میسنجیدند و اگر شرایط راهاندازی کسب قابل قبول به نظر میرسید، کار را راهمیانداختند و وارد ماجرا میشدند. این موضوع در دنیای کسبوکارهای جدید و نوآورانه، اما کمی متفاوت است؛ شما برای شروع راه نیاز دارید افرادی ازجمله همبنیانگذاران احتمالی، سرمایهگذاران، نهادهای حمایتی و... را قانع کنید که ایدهای که در سر دارید نهتنها قابل اجراست بلکه براساس زمانبندی مشخصی میتواند سرمایه اولیه را بازگرداند و به سودآوری برسد؛ بنابراین نیاز است تا همه تحقیقاتی که از رقبای احتمالی، روشهای تأمین مواد اولیه، وضعیت بازارهدف و... را جمعآوری کردهاید، بهصورت دستهبندیشده و دقیق روی کاغذ بیاورید و با دید بازتری پا در عرصه کارآفرینی بگذارید. طرح کسبوکار، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسبوکار است.
این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تأمین مالی، فناوری و ابعاد فنی محصول یا خدمات و... است.
از مهمترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در کسبوکاررا شناسایی و اثر آنها را روی فعالیت خود بررسی کند. همچنین به سرمایهگذاران دید بهتری از وضعیت کار و روند پیشرفتش ارائه میکند تا بتوانند راحتتر برای سرمایهگذاری کردن یا نکردن تصمیم بگیرند.
در طرح کسبوکار، سرفصلهای متعددی مورد بحث وبررسی قرارمیگیرد تا توانمندی کارآفرینان، بازار محصول (یا خدمت)، نحوه تولید و میزان سودآوری و موارد مشابه را بررسی کند؛ الگوی مشخصی برای طرح کسبوکار وجود ندارد و مراجع مختلف، سرفصلهای متفاوتی را برای این منظور در نظر گرفتهاند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد