شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

ممنوعیت شنا کردن در تمامی تاسیسات آبی خراسان جنوبی

اضافه برداشت ۱۲۰ میلیون متر مکعبی از سفره‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی ثبت شد.
کد خبر: ۱۴۳۴۸۷۸

به گزارش جام جم آنلاین ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: براساس استاندارد‌های جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیر زمینی را می‌توانیم برداشت کنیم و در خراسان جنوبی نه تنها ۱۰۰ درصد آب ورودی به سفره‌ها، برداشت می‌شود بلکه در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت شد.

سارانی افزود: خشکسالی‌های شدید و متوالی در خراسان جنوبی کمیت و کیفیت آب زیر زمینی را کاهش داده و به دلیل اضافه برداشت مستمر از منابع آب استان، کسری مخزن تجمعی به چهار میلیارد متر مکعب در سال آبی گذشته رسید.

وی گفت: وابستگی به منابع آب زیر زمینی در استان خراسان جنوبی ۸۸.۷ درصد و وابستگی به آب‌های سطحی ۱۱.۳ درصد است در حالی که این اعداد در کشور به ترتیب ۵۵ و ۴۵ درصد اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: بنابر آمار رسمی ۱۳ هزار و ۶۸۳ منبع آبی در خراسان جنوبی وجود دارد و سالانه ۹۱۱ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت، که بیشترین حجم تخلیه آب زیر زمینی از طریق چاه‌ها است.

سارانی گفت: در خراسان جنوبی هم از نظر منابع آبی سطحی، هم منابع آب زیر زمینی در وضعیت بحرانی قرار داریم و راهکار اصلی در این زمینه مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: خشکسالی‌ها نه تنها میزان آب سد‌های استان را تحت تاثیر قرار داده بلکه به شدت منابع آب زیر زمینی را کاهش داده به گونه‌ای که با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر، کسری مخزن منابع آب زیر زمینی استان ۱۳ درصد افزایش دارد.

وی گفت: با توجه به اقلیم گرم و خشک استان و درصد تبخیر بالا، بخشی از آب ذخیره شده در سد‌ها نیز به علت تبخیر از دسترس خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: به جز سد نهرین و کریت طبس و سد فرخی قاین که تا حدی منابع آبی پایدار دارند، بقیه سد‌های استان از سیلاب فصلی آبگیری می‌شوند لذا به دلیل کاهش بارندگی‌ها در ۲ سال اخیر از نظر ذخیره آب وضعیت مطلوبی نداشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها