استاندار گلستان در آیین آبگیری اولیه خلیج گرگان :

علاج بخشی خلیج گرگان پیشگیری از شکل گیری کانون نمکی ۶۰ هزار هکتاری است

استاندار گلستان اظهار کرد: پروژه علاج بخشی خلیج گرگان در واقع اقدامی پیشگیرانه از شکل گیری کانون نمکی ۶۰ هزار هکتاری است که مانع از تهدید کشاورزی، منابع طبیعی، جنگل های هیرکانی و از همه مهمتر سلامت مردم گلستان، شرق مازندران، خراسان های شمالی و رضوی، سمنان و استان بالکان آباد جمهوری ترکمنستان می شود.
استاندار گلستان اظهار کرد: پروژه علاج بخشی خلیج گرگان در واقع اقدامی پیشگیرانه از شکل گیری کانون نمکی ۶۰ هزار هکتاری است که مانع از تهدید کشاورزی، منابع طبیعی، جنگل های هیرکانی و از همه مهمتر سلامت مردم گلستان، شرق مازندران، خراسان های شمالی و رضوی، سمنان و استان بالکان آباد جمهوری ترکمنستان می شود.
کد خبر: ۱۴۳۲۲۱۴
نویسنده شبیر دائمی
به گزارش جام جم آنلاین از گرگان  دکتر علی محمد زنگانه در آیین آبگیری اولیه خلیج گرگان ضمن قدر دانی از همه کسانی که در این پروژه همراهی داشتند، تصریح کرد: در سفر اول ریاست محترم جمهور به استان خشک شدن خلیج گرگان به عنوان اَبَر چالش استان مطرح شد و با دستور ویژه ایشان، ۱۰ روز پس از سفر بر اساس مصوبه ستاد ملی تالاب ها اقدامات ۱۶ گانه مداخلاتی آغاز شد و در نخستین اقدام اثر بخش لایروبی کانال آشور ، اصلی ترین کانال آبرسان دریا به خلیج با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد.
وی افزود: پس از بازگشایی کانال آشور نوبت به بازگشایی کانال چاپاقلی و در مداخله دوم به دنبال تغذیه مصنوعی و پمپاژ آب به داخل خلیج هستیم که همزمان با سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان که در ماه جاری انجام می شود ، اجرایی می شود.
استاندار گلستان یادآور شد : مداخله دیگر مد نظر لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج بود که در اولویت اول طرح شهید لولایی قرار گرفت و تاکنون ۱۶۰ کیلومتر لایروبی اجرا شده با اولویت رودخانه های منتهی به خلیج گرگان بوده که خوشبختانه در باران های سیل آسای اخیر مانع از جاری شدن سیلاب در شهرها و روستاهای اطراف شد.
دکتر زنگانه تاکید کرد: جاری شدن آب دریا به خلیج ضمن برقراری تبادل آب موجب افزایش آب خلیج از ۳۵ به ۷۰ سانتی متر و کاهش شوری آب  خلیج می شود و البته در راستای بهبود کیفیت آب خلیج به عنوان اقدام مداخله ای دیگر به دنبال احیای حق آبه خلیج از قره سو و نکارود هستیم تا با ورود آب شیرین اکو سیستم منطقه بهبود یابد.
وی ادامه داد: امروز شاهد آبگیری اولیه خلیج گرگان هستیم و افتتاح رسمی کانال آبرسان آشور به طول ۱۱ کیلومتر را در سفر ریاست محترم جمهور به گلستان خواهیم داشت.
استاندار گلستان گفت: علاوه بر لایروبی کانال آشور خلع ید در پهنه ۲ هکتاری اسکله گردشگری بندرترکمن نیز صورت گرفت که می تواند ظرفیتی برای تردد کشتی های گردشگری باشد.
دکتر زنگانه خاطر نشان کرد: لایروبی کانال ۱۱ کیلومتری آشور اقدامی جهادی با لای برداری یک میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعبی، احداث ۵۴۰۰ متر دیواره چوبی برای نخستین بار در کشور، ایجاد ۴ دایک ۱۰۰ هکتاری و ایجاد پوشش گیاهی شور دوست بومی سالیکورنیا بود و هیچ اقدامی خارج از ضوابط محیط زیست در این اقدام صورت نگرفت.
بر اساس این  گزارش  پس از سفر دکتر رئیسی رئیس محترم جمهور به گلستان و دستور قاطع در خصوص لایروبی خلیج گرگان، پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری مستمر دکتر زنگانه استاندار گلستان و مشارکت قرار گاه خاتم النبیاء با لایروبی کانال های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده، مرحله آبگیری اولیه خلیج گرگان و برقراری ارتباط دریا با خلیج پس از لایروبی کانال آشور به انجام رسید و کانال آشور بازگشایی و خلیج گرگان جان دوباره گرفته است .
 
کانال آشوراده حدود ۹ کیلومتر طول با عرض ۷۰ تا ۴۴۰ متر دارد و جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان به شمار میرود.
 
با توجه به زمانبر بودن آبگیری کامل خلیج برای افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهور، آبگیری اولیه امروز آغاز شد و بهره‌برداری کامل از فاز نخست احیاء خلیج گرگان با حضور رئیس جمهور در سفر دور دوم به گلستان انجام خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها