امیرمحمد رزاقی،‌ علیرضا شریفی و سمیر حبوباتی۳ بازیکن تیم ملی نوجوانان در تحریریه «جام‌جم»

باور داشتیم که می‌توانیم

نوجوانان ایران - برزیل امروز ساعت۱۵و۳۰دقیقه در جام‌ جهانی نوجوانان

پنجه در پنجه بزرگان

هیجان جام‌جهانی فوتبال در خانه‌ها؛ این بار جام‌جهانی نوجوانان. پنجمین حضور ایران در این رویداد جهانی یک ماجراجویی تازه است. همگروهی با برزیل نامدار و انگلیس پرستاره. ما البته ترسی نداریم. درهمین جام‌جهانی نوجوانان خیلی از تیم‌های بزرگ را از دم تیغ خود گذرانده‌ایم.
کد خبر: ۱۴۳۰۲۲۱
نویسنده رضا پورعالی و حسین‌ خلیلی - گروه ورزش
پنجه در پنجه بزرگان
 
هلند را درجام‌جهانی۲۰۰۹ یک برصفر بردیم و ازمرحله گروهی صعود کردیم. مقابل آرژانتینی که درجام‌جهانی۲۰۱۳ تا نیمه‌نهایی صعود کرد، یک بر یک مساوی کردیم و برای برای باردوم راهی مرحله حذفی شدیم. در جام‌جهانی۲۰۱۷،‌ به آلمان۴ گل‌، به کاستاریکا ۳ گل و به مکزیک ۲ گل زدیم و تا یک هشتم نهایی هم صعود کردیم. آنجا فقط به اسپانیایی باختیم که خودش فینالیست آن جام شد و حالا جام‌جهانی۲۰۲۳ و همگروهی با تیم‌های بزرگی چون برزیل و انگلیس. حریف امروز ما برزیل، قهرمان ۴دوره جام‌جهانی نوجوانان است. انگلیس که در این سال‌ها دست به تغییر نسل زده خودش سال۲۰۱۷ قهرمان این تورنمنت شد. با این حال ما ایرانیم و همانطور که حسین عبدی، سرمربی تیم گفته ترسی از بازی با تیم‌های برزیل و انگلیس نداریم. پس با هیجان و امیدواری زیاد جام‌جهانی۲۰۲۳ فوتبال را دنیال می‌کنیم و منتظر خبرهای خوش از بروبچه‌های نوجوان فوتبال ایران در اندونزی هستیم.

عبدی: از برزیل و انگلیس نمی‌ترسیم
حسین عبدی، سرمربی تیم‌ملی نوجوانان ایران درمورد حریفان تیم‌ملی در این رقابت‌ها و سطح بازیکنانش صحبت‌هایی مطرح کرد که در ادامه به مهمترین بخش‌های آن نگاهی می‌اندازیم: 

با کمترین امکانات خودمان را آماده کردیم تا در بزرگترین رویداد یعنی جام‌جهانی حضور پیدا کنیم. درآنجا بهترین‌های دنیا حضور دارند. آینده فوتبال دنیا در این تورنمنت‌ها مشخص می‌شود. از فوتبال انگلیس شناخت خوبی دارم. از برزیل هم همین طور. آنالیزهای خوبی از این تیم‌ها صورت گرفته است.

به بازی مقابل برزیل و انگلیس خوشبین هستم. اگر قرار است از مرحله گروهی بالا نرویم بهتر است با بهترین‌ها بازی کنیم و اگر قرار است تا انتهای بازی‌ها برویم، باید از این گروه با برد بیرون بیاییم. بازیکنان ترسی از این بازی‌ها ندارند.

واقعیت این است که بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشتیم. پارسال ۸ماه‌هیچ دیدار دوستانه‌ای نداشتیم و خوش‌شانسی آوردیم که عربستان ما را به دوبی دعوت کرد و ما با دو بازی تدارکاتی به جام‌جهانی رفتیم. پتانسیل ما خیلی بالاست.

باشگاه‌ها با ما همکاری کردند و تمام بازیکنانی را که می‌خواستیم در اختیار داشتیم. ۳تا از بازیکنانی که نیامدند را کنار گذاشتیم. تیم‌ملی شوخی‌بردار نیست و آنها باید از حالا احترام را یاد بگیرند. بعد از این اتفاق خودشان آمدند و ابراز پشیمانی کردند. حتی خانواده‌های‌شان آمدند و من فقط اعلام کردم که می‌توانم شما را تست کنم و اگر آمادگی داشتید که دعوت می‌شوید. آمادگی داشتند و الان در اردو حضور دارند.

ایران در جام‌های جهانی نوجوانان 
نوجوانان ایران پیش از این در چهار دوره از مسابقات جام‌جهانی نوجوانان حضور داشتند که به‌جز یک دوره، در سایر دوره‌ها در راه صعود به مرحله حذفی موفق بودند. در ادامه به عملکرد تیم‌ملی ایران در چهار دوره قبلی نگاهی کوتاه می‌اندازیم:  

تیم کشورمان اولین بار طعم راهیابی به جام‌جهانی زیر ۱۷سال را سال۲۰۰۱ چشید که موفقیتی برای کشورمان به همراه نداشت. ایران که در گروهD مسابقات با کاستاریکا، مالی و پاراگوئه همگروه بود در همه بازی‌ها شکست خورد و مسابقات را با حذف از مرحله گروهی ترک کرد.

تیم نوجوانان در سه دوره بعدی رقابت‌ها غایب بود و سال۲۰۰۹ به جام‌جهانی بازگشت. ایران که در آن سال با دو تیم قدرتمند کلمبیا و هلند همگروه بود با کسب هفت امتیاز، به‌عنوان صدرنشین به جمع ۱۶تیم پایانی رسید. تیم نوجوانان در این بازی‌ها بر گامبیا و هلند غلبه کرد و برابر کلمبیا به تساوی رسید. نوجوانان کشورمان در دور یک‌هشتم نهایی به مصاف اروگوئه رفتند که پس از تساوی صفر برصفر در۹۰دقیقه، در وقت اضافه با نتیجه ۲ بر یک مغلوب حریف شدند و به خانه برگشتند. 

ایران پس از ناکامی در راهیابی به مسابقات سال ۲۰۱۱ سال ۲۰۱۳ و در امارات به جام‌جهانی رسید. نوجوانان کشورمان در دور گروهی با آرژانتین، کانادا و اتریش رقابت کردند و با کسب پنج امتیاز و تصاحب جایگاه دوم جدول، برای دومین بار راهی یک‌هشتم نهایی شدند. ایران در اولین گام از مرحله حذفی مقابل نیجریه صف‌آرایی کرد که با نتیجه ۴ بر یک مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت.

سال۲۰۱۷ و باز پس از یک دوره غیبت، شاگردان عباس چمنیان بازگشت شکوهمندی به جام‌جهانی داشتند. ایران در این دوره هر ۹ امتیاز تقابل با آلمان،‌ گینه و کاستاریکا در مرحله گروهی را گرفت و با صدرنشینی مقتدرانه، پا به مرحله حذفی گذاشت. این بار خبری از ناکامی تیم زیر ۱۷سال کشورمان در یک‌هشتم نهایی نبود و این تیم بر مکزیک هم غلبه کرد تا برای اولین بار در تاریخ، به جمع هشت تیم برتر مسابقات راه یابد. نوجوانان ایران در یک‌چهارم نهایی مقابل اسپانیا به میدان رفتند و با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شدند، اما افتخاری جدید در تاریخ تیم‌های ملی فوتبال در مسابقات جام‌جهانی ثبت کردند. 

آمارهای جام
۱۷
برزیل و آمریکا با ۱۷دور حضور در جام‌جهانی نوجوانان دراین زمینه رکورددار هستند. برزیل فقط در جام‌جهانی۱۹۹۳ و ایالات متحده فقط در جام‌جهانی۲۰۱۳ حضور نداشته است. 
۲
برزیل و نیجریه تنها تیم‌هایی هستند که در دو دور متوالی به قهرمانی در این مسابقات رسیده‌اند. برزیل در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ و نیجریه نیز در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به قهرمانی رسیده‌ است.
۵۹
تیم‌ملی برزیل با ۵۹ برد در ادوار مختلف این بازی‌ها، رکورددار بیشترین تعداد گل را در اختیار دارد. بازیکنان نوجوان سلسائو در ۸۹ بازی خود که در این زمینه نیز رکورددار هستند، موفق به کسب به این تعداد پیروزی شده و رکورد ۱۹۲ گل هم از خودشان به جا گذاشته‌اند. 
۳۲
رکورد بیشترین تعداد باخت در تمام ادوار این مسابقات، در اختیار نوجوانان آمریکا با ۳۲ باخت است. آنها در این ۳۲ باخت، ۱۰۲ گل دریافت کرده‌اند که باز هم یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. 
۲۶
تیم‌ملی نوجوانان نیجریه در سال ۲۰۱۳ که به قهرمانی رسید، یک رکورد عالی از خودش به جا گذاشت. نوجوانان نیجریه در آن دوره ۲۶ گل زدند که در تاریخ این بازی‌ها یک رکورد محسوب می‌شود. 
۱۰
ویکتور اوسیمهن که این روزها به گلزن اول تیم ناپولی تبدیل شده، در جام‌جهانی ۲۰۱۵ مهمترین بازیکن تیم‌ملی نیجریه بود. او با زدن ۱۰ گل علاوه بر کسب کفش طلای آن مسابقات، به تنها بازیکنی تبدیل شد که در یک دوره موفق به زدن این تعداد گل شده است. 
۱۸۳
جام‌جهانی از یک حیث، رکورددار است. در این دوره ۱۸۳ گل در تمام بازی‌ها زده شد تا پرگل‌ترین دوره جام‌جهانی نوجوانان لقب بگیرد. کل گل‌ترین دوره هم در سال ۱۹۸۹ برگزار شد که فقط ۷۷ گل زده شد.

گروه‌بندی جام‌جهانی 
اندونزی، مراکش، پاناما و اکوادور
B اسپانیا، مالی، کانادا و ازبکستان
C برزیل، انگلیس، ایران، کالدونیای جدید
آرژانتین، ژاپن، سنگال و لهستان
آمریکا، فرانسه، کره‌جنوبی و بورکینافاسو
مکزیک، ونزوئلا، نیوزلند و آلمان

۶ بازیکن بدون تیم!
یک هفته پیش فیفا به طور رسمی ترکیب تیم‌‌های ملی و تیم باشگاهی بازیکنان حاضر در جام‌جهانی را منتشر کرد که نکته قابل توجه‌ در تیم نوجوانان ایران حضور ۶ بازیکن بدون تیم در این فهرست بود. فهرست شاگردان حسین عبدی برای حضور در نوزدهمین دوره جام‌جهانی نوجوانان به این شرح است: 
هوادار: ارشیا شکوری
استقلال: محمد‌حسین شریفی
پرسپولیس: سمیر حبوباتی
ذوب‌آهن: حسام نفری
پیکان: علیرضا همایی‌فرد، ابوالفضل زمانی و رضا قندی‌پور
سپاهان: اسماعیل قلی‌زاده
کیا (آکادمی کیا): امیرمحمد رزاقی‌نیا و علیرضا شریفی
مس کرمان: یعقوب براجعه
فولاد خوزستان: محمد عسکری و ابوالفضل موردی
ملوان بندرانزلی: ماهان صادقی
کوثر لرستان: آرمین عباسی
بدون تیم: نیمار اندرز، عرفان درویش‌عالی، کسری طاهری، علی حسنی، ضرغام سعداوی و ابوالفضل ذلیخایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها