بسته پیشنهادی ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریالی بخش فرهنگ و هنر استان در حوزه زیرساختی و عمرانی برای سفر دوم رییس‌جمهور تدوین شد و علاوه‌بر آن تلاش می‌شود در بخش نرم‌افزاری نیز اعتباراتی برای استان درنظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۴۲۹۳۷۷

 به گزارش جام جم آنلاین ،پیام احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان در خصوص آخرین وضعیت مصوبات سفر اول رییس‌جمهور به استان اظهار داشت: در دور اول سفر یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار فرهنگی برای استان مصوب شد که در لحظات پایانی سفر نیز ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر برای احداث یک مجتمع قرآنی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد ریال برای پنج مجتمع فرهنگی در استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و به صورت ۱۰۰ درصد جذب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین برای مصلای شهرکرد نیز یک‌هزار میلیارد ریال مصوب شده است که تاکنون ۱۹۸ میلیارد ریال آن جذب شد و در خصوص فرهنگسرای چلگرد نیز که در سند توسعه شهرستان کوهرنگ دیده شده ۲۰ میلیارد ریال تاکنون جذب شده است.

احمدی افزود: برای احداث مجتمع قرآنی استان نیز که ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد تاکنون ۱۸ میلیارد ریال آن در سال ۱۴۰۱ جذب شده و تا سال ۱۴۰۳ فرصت جذب آن وجود دارد.

وی در خصوص بسته پیشنهادی برای دور دوم سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان نیز گفت: در این بسته برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و مرمت و احیای و تجهیز ساختمان‌های موجود اعتباری معادل ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال پیشنهاد شده که رقمی بی‌سابقه به حساب می‌آید اما تلاش ما بر این است که علاوه‌بر حوزه زیرساختی و عمرانی در حوزه نرم‌افزاری نیز اعتباری مجزا دریافت کنیم که تحقق این مهم نیاز به جریان‌سازی رسانه‌ای هم دارد.

اثرگذاری مصوبات شورای فرهنگ عمومی در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با گرامیداشت ۱۴ آبان سالروز شورای فرهنگ عمومی، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک درخت تنومند و پرریشه است که از زمان تشکیل همزمان با سال ۶۴ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون منشاء خدمات و تحولات خوبی در عرصه فرهنگ کشور شده است.

احمدی با بیان اینکه در هر برهه از زمان و بنا بر مقتضیات حاکم برجامعه باید برای حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی کرد، تصریح کرد: به

طور مثال در برهه‌ای از زمان فرهنگ ترافیک مطرح بود، زمانی دیگر فرهنگ آپارتمان‌نشینی و در سال‌های اخیر نیز فرهنگ استفاده از فضای مجازی موضوعات مورد بحث در این حوزه بوده است.

وی به عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی و نظرخواهی اعضا، مصوباتی در خصوص جمعیت و خانواده، عفاف و حجاب، کمیته‌های تبیینی، اخلاق حرفه‌ای مدیران، امیدآفرینی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر و اصلاح آداب و رسوم اقوام تدوین شد و در این مدت با اجرای این مصوبات تحولاتی هرچند اندک در استان شکل گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین از تدوین سه موضوع مهم به عنوان اولویت‌های فرهنگی استان برای سالجاری خبر داد و گفت: "خانواده، جمعیت، زیست عفیفانه و حجاب" ، "سبک زندگی، مسجد و فرهنگ کار" و "انسجام اجتماعی و اعتماد عمومی" سه موضوع مهمی است که محور فعالیت‌ها و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ است.

وی یادآور شد: به مدد مصوبات شورای فرهنگ عمومی و عملی شدن آن اتفاقات خوبی در استان در حال شکل‌گیری است که اگرچه کافی نیست اما تا حدی در حوزه ازدواج آسان و اصلاح آداب و رسوم دست و پاگیر موفق عمل شده است و یا در خصوص خانواده و جوانی جمعیت نیز آمارهای موجود از سقط جنین نشان می‌دهد این موضوع در استان رو به کاهش است.

پذیرش ۱۰ اجرای تئاتر به جشنواره استانی

احمدی در ادامه از برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همزمان با ۱۵ تا ۱۸ آبان خبر داد و گفت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره از یکم تا سوم آبان بازبینی شدند که در نهایت از ۱۸ اثر رسیده به جشنواره، ۱۰ اثر موفق به ورود به عرصه رقابت این رویداد هنری شدند تا از این طریق سهم استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر به سه اثر تثبیت شود.

وی تصریح کرد: از آثار راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره تئاتر استان، سه اثر نمایش خیابانی بوده و در کنار نمایش آثار، یک بخش جنبی شامل نقد و بررسی نیز از سوی محمدرضا سمیع پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره از سوی استادان سیروس همتی، توحید معصومی و جلیل رفیعی داوری می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۶۰۰ هنرمند در حوزه تئاتر ساماندهی شده است و در شهرکرد سالن آمفی تئاتر امیرکبیر و پلاتوی مهر، در فارسان یک پلاتوی احداث شده از سوی بخش خصوصی و در بروجن پلاتوی فرهنگسرا تنها زیرساخت‌های موجود در این حوزه است.

احمدی در ادامه به قانون فعالیت نمایندگی نشریات سراسری در استان‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قانون در استان‌های محروم هر فرد می‌تواند تا پنج نشریه سراسری را نمایندگی کند که در همین خصوص باید دفتر اداری مجزا همراه با کدپستی معرفی کند.

با فقر خبرنگار تخصصی روبرو هستیم

بسته پیشنهادی فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری برای سفر دوم رییس‌جمهور تدوین شد

وی با تاکید بر اینکه در استان با فقر خبرنگار تخصصی روبرو هستیم، اظهار داشت: در استان افرادی زیادی در عرصه خبر و رسانه فعالند اما وقتی پای تولید محتوا و ورود به مسائل تخصصی و حرفه‌ای به میان می‌آید فقر خبرنگار به شدت احساس می‌شود و این آسیبی است که از سال‌های گذشته شکل گرفته است و باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این چالش را تا حدی برطرف کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص گلایه برخی خبرنگاران نسبت نحوه توزیع آگهی‌ها، توضیح داد: برخی آگهی‌ها از کانال‌های غیررسمی و بدون ثبت در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع می‌شود که بارها نسبت به این موضوع تذکر داده شده و به رسانه‌ها تاکید می‌شود که نسبت به چاپ چنین آگهی‌هایی دوری کنند و قانون را ملاک قرار دهند.

احمدی ساماندهی نشریات و مطبوعات استان را از مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: در همین خصوص اطلس رسانه‌ای تدوین شده تا برنامه‌ها را بر اساس آن پیش ببریم و از سوی دیگر بوستان فرهنگ و هنر را در دستور کار داریم که هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر تحولات فرهنگی و هنری خوبی در استان شکل گرفته است، افزود: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری و پویایی شکل گرفته در استان گواه این موضوع است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، تحقق عدالت فرهنگی را از دیگر موضوعات مورد پیگیری در استان عنوان کرد و گفت: در همین راستا تلاش شده تا با تمرکززدایی از تمرکز جشنواره‌های فرهنگی و هنری را در شهرستان‌ها اجرا کنیم و رونق از دست رفته رویدادهای فرهنگی را در این مناطق احیا کنیم.

احمدی، حمایت از نویسندگان را از وظایف این اداره‌کل برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰ عنوان کتاب در صف حمایت قرار دارد.

 در پایان این نشست از پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری نیز رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها