به گزارش جام جم آنلاین ،علیرضا عباسزاده روز چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی قطعات طرح راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد که در محل کارگاه قطعه ۱۶ این طرح ریلی در بیرجند برگزار شد، افزود: بلافاصله بعد از آغاز عملیات اجرایی راه آهن با حضور رئیس جمهور در شهریور امسال این ابر پروژه فعال شد و پیمانکاران در همه قطعات مربوط به خراسان جنوبی مشخص شدهاند که در حال تجهیز کارگاه هستند.
وی گفت: مطالعات مربوط به همه قطعات راه آهن در سطح استان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام شده و وضعیت پروژه خوب ارزیابی شده لذا امید است با رفع موانع تامین مالی شاهد سرعت بیشتر در روند اجرا باشیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین مساله برای پیمانکاران و مجری طرح تامین منابع مالی است که با استجازه مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور، روش تامین مالی از طریق تهاتر نفتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه راه آهن شرق کشور از معدود پروژههایی است که با تهاتر نفتی، تامین مالی میشود گفت: بخش اول محموله نفتی مربوط به تامین منابع این پروژه حمل شده لذا دولت به عنوان کارفرما دغدغهای برای تامین منابع مالی ندارد و باید پیمانکاران با هماهنگی بیشتر به کار سرعت دهند.
عباسزاده اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در کل محور مربوط به خراسان جنوبی حداکثر پنج درصد بود اما طرح بعد از آغاز عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور وارد مرحله جدی از کار شده که امیدواریم در آینده بتوانیم برنامه زمان بندی را ارایه دهیم.
وی افزود: استان آمادگی کامل را برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای طرح و پیمانکاران را دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی ایستگاه تشکیلاتی درجه یک راه آهن در بیرجند نیز به زودی آغاز میشود که از مهمترین بخشهای این پروژه است.
وی افزود: راه آهن از مهمترین طرحهای زیرساختی خراسان جنوبی بوده که ارزش ملی و فراملی دارد لذا در توسعه ارتباطات و تجارت بین الملل موثر است.
مجری طرح راه آهن زاهدان - نهبندان - بیرجند - مشهد هم در این نشست گفت: در صورت تامین اعتبار پیش بینی میشود تا چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور و قطعات مربوط به استان خراسان جنوبی به بهرهبرداری برسد.
سید حافظ سعادتنژاد افزود: در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی ۴۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به قطعات مختلف تقسیم شده که ۹۵ درصد مطالعات آن بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح توسط رئیس جمهور، انجام شده است.
نشست بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی قطعات طرح راه آهن زاهدان - بیرجند - یونسی امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، مجری طرح راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد، جمعی از مدیران استان، مشاوران و پیمانکاران طرح در محل کارگاه قطعه ۱۶ شرکت ویسا برگزار شد.
در این نشست آخرین وضعیت عملیات اجرایی و مشکلات و موضوعات مرتبط در تمامی ۲۳ قطعه طرح ریلی شرق کشور مطرح و بررسی شد.
رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.
طرح احداث راهآهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سالهای گذشته کلید خورد اما با چالشهای فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه مردم استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.
مهمترین مشکل این طرح زیربنایی، تامین منابع مالی بود که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در نهایت با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، گره اعتباری ابر پروژه ریلی شرق کشور باز شد.
طول راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سالها انتظار مردم به ریل سراسری متصل میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد