مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان مجموعه اعتبارات ۶ پروژه قابل افتتاح آب منطقه‌ای در سفر ریاست جمهوری به کردستان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۲۵
نویسنده سید دارا سیدعباسی

آرش آریانژاد صبح امروزدر گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین درسنندج با تاکید بر اینکه پروژه‌های حوزه صنعت آب و برق در استان به صورت مستمر توسط وزیر نیرو بررسی می‌شود، اظهار داشت: در وزارت نیرو طرحی با عنوان پروژه‌های ویژه و اضطراری در صنعت آب و برق شکل گرفته که اعتبار ویژه‌ای برای آنها لحاظ می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه اکنون قریب به ۴۰۰ طرح کشوری در این زمینه وجود دارد، افزود: سهم استان کردستان در این زمینه ۱۰ طرح ویژه است که نسبت به اکثر استان‌ها پیشتاز هستیم و طی دو سال گذشته برای ۱۰ طرح استان، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقد تخصیص یافت.

وی اذعان کرد: این پیگیری‌ها با سفر اول رئیس جمهور همراه بود و از هزار و ۲۵ میلیارد تومان مصوبه دور اول سفر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.

آریانژاد با اعلام اینکه طرح‌های وزارت نیرو جزو اولین طرح‌هایی است که در سفرهای رئیس جمهور به استان افتتاح می‌شود، گفت: در دور دوم سفر ۱۲ پروژه در صنعت آب و برق افتتاح می‌شود که ۶ پروژه مربوط به آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یکی از طرح‌های قابل افتتاح را سد چراغ ویس سقز نام برد و افزود: این سد پس از ۲۲ سال به همت دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت کامل این سد بهره‌مند شویم که ۹۰ میلیارد تومان برای اتمام برای این پروژه اختصاص یافت.

آریانژاد با بیان اینکه با این اقدام تا افق ۱۴۲۵ آب سقز تامین می‌شود، گفت: در سد عباس‌آباد بانه نیز اقدامات مهمی انجام شده و بر اساس آخرین گزارش ۴۳ میلیون نشستی حذف شده و تا آخر سال کل نشتی سد عباس آباد برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه گفت: تصفیه‌خانه دیواندره نیز در سفر پیش‌روی رئیس جمهور به کردستان به بهره‌برداری می‌رسد و مشکل آب دیواندره نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سد امیرآباد نیز در این سفر با گذشت ۱۲ سال آبگیری می‌شود، افزود: این آبگیری درصدی از اختلاف اراضی آبی و دیم را جبران می‌کند و حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار به اراضی آبی کامیاران اضافه می‌شود.

آریانژاد خاطرنشان کرد: سد گاران نیز که سال‌هاست استفاده‌ای ندارد، با تامین اعتبار از وزارت نیرو با کار جهادی آب به تصفیه‌خانه رسیده و اکنون آب بخش شرق مریوان از سد گاران تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: بهره‌برداری از اراضی پایاب سد گاران مطالبه مردم بود که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی پایاب سد در این سفر بهره‌برداری می‌شود که یقیناً از لحاظ اشتغالزایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی مجموعه اعتبارات ۶ پروژه قابل افتتاح آب منطقه‌ای در سفر رئیس جمهور به کردستان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: همواره تاکید رئیس جمهور و وزیر نیرو بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده که اکنون در استان کردستان شاهد این مهم هستیم.

آریانژاد عنوان کرد: با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به سمت آغاز عملیات اجرایی دیگر پروژه‌هایی خواهیم رفت که مطالعات آنها انجام شده است.

وی گفت: در دولت سیزدهم وزارت نیرو، وزارتخانه‌ای شاخص است و به تبع آن نیز در استان به پروژه‌های این حوزه اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه حدود ۴.۷ میلیارد پتانسیل آب تجدیدپذیر  و ۷ درصد روانآب کشور در کردستان است، افزود: آب قابل دسترسی ۱.۲ میلیون لیتر است که از این میزان یک میلیون آن مصرف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها