بررسی نشان می دهد در میان برخی رسانه‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی مسئله کنش‌ های سیاسی علی لاریجانی کماکان به‌عنوان یکی از مباحث پرتکرار محسوب می‌شود.
بررسی نشان می دهد در میان برخی رسانه‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی مسئله کنش‌ های سیاسی علی لاریجانی کماکان به‌عنوان یکی از مباحث پرتکرار محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۲۷

به گزارش خبر24، از نکات قابل‌توجه در میان رصدهای صورت گرفته مصاحبه اخیر حمیدرضا جلائی پور با روزنامه شرق پیرامون موضوع ائتلاف با علی لاریجانی و همچنین افزایش چشمگیر تولیدات محتوایی رسانه‌های وابسته به محمدباقر قالیباف پیرامون موضوع مذکور بوده است.
حمیدرضا جلائی پور در گفتگوی اخیر خود تأکید داشت: لاریجانی با انتخاب واژه تحلیلی خالص گرایی واژه خوبی را انتخاب کرده این واژه هم نشان‌دهنده جریان حذف هست و هم برای او که یک اصولگرا است یک واژه بهداشتی است. چون خالص گرایی را از کلام رهبری بیرون آورده و روشنه لاریجانی اصلاح‌طلب نیست و طبیعی است که گفتمان خودش را داشته باشه ولی جالبه اغلب میانه‌روهای کشور مثل اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها و دگراندیشان غیرانقلابی با اصطلاح خالص گرایی او همراهی کردند. همچنان که همین میانه‌روها با واژه خود براندازی و لزوم خود اصلاحی حکومت که خاتمی مطرح کرد همراهی کردند. ارزیابی من این هست که در دموکراسی آینده کشور هم به اصولگرای میانه‌رو هم به اصلاح‌طلب و هم به دگراندیشان نیاز است تا در چارچوب قانون و قواعد بازی سیاست ورزی کنند. ولی خالص گرایان یک نیروی ضد تمایزیابی سیاسی و نظام رقابتی حزبی هستند. این‌ها طرفداران نظارت استصوابی حداکثری هستند به‌تمام‌معنا انحصارطلب‌اند. شما دیدید در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ چه بازی انحصارگرانه ای را از خود نشان دادند. یکی از راه‌های درمان این جریان تند خالص گرایان این است که میانه‌روهای کشور ائتلاف نانوشته داشته باشند.
خبرآنلاین نیز در گزارش سیاسی خود نوشت: حذف لاریجانی از انتخابات هرچند از نظر بخشی از اصلاح‌طلبان نظام رای دهی را در پایگاه اجتماعی اصلاحات بلا موضوع کرده و باعث انتخابات حداقلی و پیروزی آقای رئیسی شد درعین‌حال نظام سیاسی را از جناح تندرو میانه‌رو و تندرو محروم و کل کشور را به دامن دوقطبی تندروی و رادیکالیسم انداخت. از این منظر اصلاحات در حاکمیت سیاسی بدون نماینده شد و ادامه تحلیلی و مفهومی خود را در اصلاح‌طلبان میانه‌رو و پایگاه عظیم اجتماعی آنان از دست داد. تندروها غافل بودند که حذف میانه‌روها به معنای بن‌بست در روند تغییر شکل حاکمیت سیاسی است.
روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در شرایطی که خبری از حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو نیست و اصولگرایان تندرو نیز هر روز بیش‌ازپیش به سمت منتهی الیه راست گام برمی‌دارند و رادیکال و رادیکال‌تر می‌شوند یاران روحانی و لاریجانی در تلاش هستند تا مگر در ائتلافی با یکدیگر تا حد توان در مقابل پایداری‌ها ایستادگی کنند تا اندکی از افراط آنان بکاهند.
مثلث آنلاین هم در گزارشی نوشت، به نظر می‌رسد علی لاریجانی تصمیمش را گرفته است و نشانه‌ها حاکی از آن است که او رغبتی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها ندارد به چند دلیل نخست آنکه او می‌خواهد به پایگاه سنتی‌اش بازگردد و اگر در یک دهه گذشته به‌واسطه حمایت‌هایش از دولت روحانی به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی قدری از اصولگرایان فاصله گرفت حالا می‌خواهد این فاصله را کم و روابط مخدوش را ترمیم کند از طرفی لاریجانی می‌داند اصلاح‌طلبان برایش آورده‌ای نخواهند زیرا آن‌ها در شرایط کنونی در ضعیف‌ترین حالت خود ازنظر سرمایه اجتماعی قرار دارند و برای مثال اگر زمانی اصلاح‌طلبان می‌توانستند برای روحانی رأی آور باشند اکنون همین ویژگی را هم برای لاریجانی نمی‌توانند داشته باشند.
نکته دیگر آن است که لاریجانی نیرویی محافظه‌کار است و در شرایطی که بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان تقریباً اپوزیسیون شده‌اند، نمی‌خواهد هم‌سفره نیروهایی باشد که چنین مواضعی را اتخاذ می‌کنند ولو آنکه حتی بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان هم میانه‌رو و باورمند با اصول و چارچوب‌ها باشند اما لاریجانی محافظه‌کار در شرایط کنونی ریسک نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان را نمی‌کند.
با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت، شواهد نشان می‌دهد که ثبت‌نام نکردن لاریجانی شروع پلن دوم چهره‌های نزدیک به راست سنتی و راست میانه برای انتخابات مجلس است که با نامزدی باهنر بخشی از آن پلن رونمایی شد. بر همین اساس باید گفت که این بار رئیس سابق مجلس در پی حضور نیابتی در قالب فراکسیون راست میانه و سنتی و بخشی از اصلاح‌طلبان در مجلس آینده خواهد بود.

از سوی دیگر می توان گفت که لاریجانی در حال حاضر چند سویه بازی می‌کند او در حال ارزیابی است که چه قدر اعتبار و جایگاه در میان اصولگرایان دارد. به‌هرروی طیف‌هایی از اصولگرایان منتقدان جدی او هستند به‌ویژه نسبت به همراهی او با روحانی در موضوع برجام زمانی که رئیس مجلس بود. شاید وضعیت سیاسی فعلی علی لاریجانی برگرفته از نامشخص بودن تحلیل وی از شرایط اجتماعی و حاکمیتی است. درمیان مردم، اصولگرایان و حاکمیت چه جایگاهی دارد البته که او نسبت به مخاطرات جدی هم‌پیمان شدن با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها آگاه است اما شاید این مسیر را به‌عنوان واپسین راه در نظر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها