تلاش‌های زلنسکی در آمریکا برای تداوم حمایت‌ها از اوکراین

شکاف در جبهه متحدان کی‌یف

تداوم شکست‌های اوکراین در ضدحملات علیه روسیه، باعث ایجاد شکاف‌های جدید در جبهه غرب شده و همزمان با افزایش انتقادات مقامات آمریکایی از کی‌یف، برخی کشورها در ادامه حمایت‌های خود از اوکراین مردد شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۳۵۷۰
شکاف در جبهه متحدان کی‌یف
همین مسأله نگرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به همراه داشته و سعی دارد در سفری که همزمان به مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک داشته، نظر کشورها در ادامه حمایت‌ها را جلب کند. 

هشدار زلنسکی درباره قطع کمک‌ها

رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به قطع کمک‌های مالی آمریکا به کی‌یف هشدار داد و گفت که این کار باعث شکست کشورش در مقابل تهاجم نظامی روسیه خواهد شد.
زلنسکی گفت: اگر اوکراین سقوط کند، ۱۰سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر روس‌ها به لهستان برسند، در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟ جنگ جهانی سوم؟
زلنسکی مدعی شد که اوکراین از ارزش‌های‌کل‌جهان دفاع می‌کند و این مردم‌اوکراین هستند که بالاترین هزینه را می‌پردازند.

نارضایتی مالیات‌دهندگان آمریکایی

این اظهارات درمیانه افزایش نارضایتی بخشی از مالیات‌دهندگان آمریکایی و قانون‌گذاران حزب جمهوریخواه از ادامه کمک‌های مالی هنگفت دولت جو بایدن به اوکراین انجام شده است. کنگره آمریکا از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه پارسال، ۱۰۰میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین تصویب کرده که ۴۳میلیارد دلار از این رقم، کمک‌های تسلیحاتی بوده است. این درحالی‌است ‌که پال ای.وللی، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس کنونی یک بنیاد آمریکایی موسوم به Stand Up گفته است مالیات‌دهندگان این کشور می‌دانند که مالیات آنها در اوکراین هدر می‌رود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت آمریکا با انتقال میلیاردها دلار منابع به اوکراین که یکی از فاسدترین کشورهای اروپاست، ناگهان به این فکر افتاد که دقیقا چگونه این پول توسط کی‌یف خرج می‌شود. برای این منظور، یک تیم جدید تشکیل‌شده از سوی بازرس ویژه وزارت دفاع آمریکا مسئول نظارت بر کمک این کشور به دولت کی‌یف شده و این تیم قرار است در سفارت آمریکا در کی‌یف مستقر شود.
در این میان پال ای.وللی، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس کنونی بنیاد آمریکایی Stand Up گفته است: این اقدام در درجه نخست ناشی از این واقعیت است که کاخ‌سفید و وزارت دفاع هیچ حسابرسی‌ای از کمک‌های خارجی به اوکراین منتشر نکرده‌اند.
وی افزود: در عراق و افغانستان هم همین انتقادها وجود داشت. به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند استفاده خاص از پول را رد کنند. میلیاردها دلار به اوکراین تا به امروز به جیب مقام‌ها یا الیگارش‌های فاسد رفته و صرف املاک و اتومبیل‌های گران‌قیمت شده است. اکنون آمریکا پس از انتقادهای فراوان می‌خواهد تیم نظارتی تشکیل دهد تا رضایت رسانه‌ها و مردم آمریکا را جلب کند.
وی خاطرنشان کرد مردم آمریکا می‌دانند که دلارهای مالیاتی آنها در درگیری اوکراین و روسیه هدر می‌رود. آنها از این واقعیت مطلع هستند که بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکایی که به کی‌یف‌می‌رسد به کشورهای دیگر یا کارتل‌ها رسیده است.
به گفته این ژنرال بازنشسته، حمایت از کی‌یف در آمریکا اکنون در حال کاهش است، اگرچه دموکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان در اکثر موارد به حمایت از جو بایدن، رئیس‌جمهور با استفاده از شعار «ما به دنبال آزادی برای اوکراین هستیم» ادامه خواهند داد.

تنش‌ها میان لهستان و کی‌یف

همزمان با نگرانی کی‌یف از کاهش حمایت‌های آمریکا، اظهارات زلنسکی علیه لهستان باعث تنش‌هایی میان اوکراین و همسایه غربی‌اش شده و نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد که ورشو دیگر سلاحی برای کی‌یف ارسال نخواهد کرد تا بر تجهیز خودش متمرکز شود. ماتیوس موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان به یک رسانه لهستانی گفت: دیگر هیچ سلاحی به اوکراین منتقل نمی‌کنیم زیرا اکنون خودمان را به مدرن‌ترین تسلیحات مسلح می‌کنیم. او این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که لهستان سفیر اوکراین را احضار کرد تا به اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور که بعد از تصمیم ورشو برای تمدید ممنوعیت غلات بیان شد، اعتراض کند.
دعوای لفظی اوکراین با لهستان، همسایه غربی‌ و یکی از بزرگ‌ترین حامیانش در جنگ با روسیه، زمانی بالاگرفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی‌اش در آمریکا بدون نام‌بردن از ورشو گفت که بعضی کشورها تنها تظاهر به حمایت از اوکراین می‌کنند. زلنسکی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت کی‌یف برای حفظ مسیرهای زمینی صادرات غلات کار می‌کند اما افزود تئاتر سیاسی حول واردات غلات فقط به مسکو کمک می‌کند.
در نزدیک به ۶۰۰روزی که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، لهستان یکی از راه‌های اصلی رساندن سلاح‌های غربی به اوکراین بوده است. همزمان این کشور میزبان حدود یک‌میلیون اوکراینی است که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. دعوا میان دو کشور زمانی آغاز شد که لهستان واردات غلات از اوکراین را با هدف حمایت از کشاورزان خود ممنوع اعلام کرد. پس از این اتفاق، وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد که به‌دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی با تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ممنوعیت موقت بر واردات غلات اوکراین را تمدید کردند، اقدامی که احتمالا خشم مقامات اتحادیه اروپا را به همراه خواهد داشت. 
روز جمعه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد ممنوعیت موقت صادرات غلات اوکراین به تعدادی از کشورهای شرق اروپا را به حالت تعلیق درآورد.  اتحادیه اروپا در ماه می‌ قانونی را تصویب کرد که براساس‌آن واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی برای مقابله با خطر آسیب‌دیدگی کشاورزان این کشورها به‌دلیل قیمت ارزان غلات اوکراینی، ممنوع اعلام کرد. اوکراین یکی از تامین‌کنندگان عمده غلات در جهان به‌شمار می‌آید و پس از لغو توافق غلات دریای‌سیاه، برای صادرات غلات خود به همسایگانش وابسته است.
newsQrCode
برچسب ها: زلنسکی اکراین جنگ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
۰
۰
حالا تو چرا اینقدر خوشحالی؟!

نیازمندی ها