وزیر نفت با اشاره به اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی برای دولت بسیار با اهمیت بود؛ گفت: توسعه فاز 11 پارس، جنوبی به همت متخصصان داخلی انجام شد و 800میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همرا داشت.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۹۱

توسعه فاز 11پارس جنوبی به همت متخصصان ایران، 800میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت

به گزارش جام جم آنلاین،جواد اوجی وزیر نفت در گفت و گو با برنامه«رهیافت» اظهار داشت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سال ۱۳۷۹ مطرح شد و در این مدت شرکت‌های خارجی متعددی برای انجام این پروژه با ایران قرارداد امضا کردند، در سال ۹۷ قراردادی که با توتال، سی‌ان‌پی‌سی (شرکت ملی نفت چین) و پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ امضا شده بود با تشدید تحریم‌ها متوقف شد و هیچ اقدامی در راستای توسعه این سکو رخ نداد. 

وی افزود:  توسعه فاز ۱۱ مهم بود، زیرا در نقطه صفر مرزی قرار دارد، چاه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی به عمق ۴ هزار متر است و چهار لایه گازی را در برمی‌گیرد که ظرفیت بالایی برای تولید گاز دارد. 

وزیر نفت تصریح کرد:  در فاز ۱۲ پارس جنوبی سه سکو وجود داشت که یکی از سکوها  C۱۲ بهره‌دهی کم و توجیه اقتصادی ضعیفی برای تولید گاز داشت در نتیجه این سکو را به فاز 11منتقل کردیم.  

اوجی با اشاره به اینکه همه اقدام‌ها در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی انجام شد، ادامه داد: اکنون تولید گاز از این فاز روزانه ۷ میلیون مترمکعب است، این اقدام متخصصان ایرانی 800میلیون دلار صرفه جویی به همراه داشت. 

اوجی با تأکید بر اینکه ما در وزارت نفت دولت سیزدهم سیاسی فکر نمی‌کنیم ادامه داد: در مجموع به این نتیجه رسیدیم با ظرفیتی که داریم می‌توانیم سکو را جابه‌جا کنیم و در موقعیت جدید قرار دهیم.

newsQrCode

نیازمندی ها