مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد:

تنش آبی در مشهد همچنان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت:تنش آبی در مشهد همچنان ادامه دارد، برخی سدها از ظرفیت آبگیری خارج خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت:تنش آبی در مشهد همچنان ادامه دارد، برخی سدها از ظرفیت آبگیری خارج خواهند شد.
کد خبر: ۱۴۱۹۳۰۲
نویسنده مهری خزاعی

حسین اسماعیلیان در نشست خبری اظهار کرد: مشهد به‌طور متوسط ۵۰ درصد وابسته به منابع آب سطحی و سدها بوده و در برخی سال‌ها، ۷۵ درصد آب شهر از طریق این منابع تامین می‌شد.

 

وی افزود: به دلیل اینکه در کلان‌شهرها مصرف آب بالا بوده، امکان تامین آب صرفا از طریق منابع آب زیرزمینی امکان‌پذیر نیست. به دلیل خشکسالی، در سه سال پیاپی و به‌ویژه سال جاری، آوردی وارد سدها نشده و مخازن سدها تقویت نشده است. بنابراین ناچار شدیم از حجم ذخیره باقیمانده سال‌های گذشته استفاده کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد بیان کرد: در سال گذشته جلساتی را به صورت هفتگی با آب منطقه‌ای استان داشتیم و فرض را براساس شرایط بدبینانه گذاشتیم. بر این اساس پیش‌نویس برنامه‌های اضطراری تامین آب مشهد توسط دو دستگاه تامین و به دو مرجع ستاد تامین آب استان و وزارت نیرو ارائه شد. این برنامه‌ها تصویب و تایید شده و از آبان سال گذشته در دستور کار دو شرکت قرار گرفت. براساس این برنامه نیاز آبی کلان‌شهر مشهد در زمان پیک ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه پیش‌بینی شده که با کمبود ۴۱۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۳۲ درصد نیاز آبی مشهد در پیک مصرف مواجه بودیم.

 

اسماعیلیان ادامه داد: برنامه‌های اضطراری برای جبران بخشی از این کمبود بود. ۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان شروع شد که طی چند ماه گذشته به تدریج این پروژه‌ها وارد مدار بهره‌برداری شده است. اگر پروژه‌ها به مدار بهره‌برداری نمی‌رسید قطعا در دو ماه گذشته مشهد دچار مشکل تامین آب می‌شد. تاکنون کلان‌شهر مشهد هیچگونه قطع آب ناشی از کمبود در تامین نداشته است. کماکان در شرایط اضطرار قرار داریم. برخی سدها از ظرفیت آبگیری خارج خواهند شد. باید با جدیت هرچه بیشتر تلاش کنیم باقیمانده پروژه‌ها را طبق برنامه زمان‌بندی خود به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به تحویل روستاهای مشهد، بینالود، ملک آباد و رضویه به آبفای مشهد اضافه کرد: یکی از اقدامات مهمی که صورت گرفت این بود که در گذشته ۲۲۲ روستا تحویل ما شد اما این عدد اکنون به ۳۰۰ روستا رسیده است. از ۲۲۲ روستا، ۱۴۲ روستا در تنش آبی بودند اما اکنون از بین ۳۰۰ روستا حدود ۱۱۳ روستا در تنش آبی هستند. اکثر روستاهایی که تحویل گرفتیم مشکل آب داشتند و روستاهای باقیمانده در حال حاضر مشکلی در تامین آب ندارند. جمعیت تحت پوشش ما به ۹۶ درصد رسیده و در ۶ ماهه دوم ۴ درصد باقیمانده را نیز تحت پوشش خود قرار خواهیم داد. تعداد روستاهایی که با تانکر به آن‌ها آب‌رسانی می‌کنیم افزایش پیدا نکرده است.

 

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با بیان اینکه دو پروژه اضطراری برای آب مشهد انجام شد، عنوان کرد: یک پروژه کیفیت آب در استفاده از سدها بود. پروژه مهمی برای سد دوستی اجرا شد که امکان آبگیری از سطح آب فراهم شده است. سد کارده نیز تقریبا از مدار خارج بود اما امسال وارد مدار بهره‌برداری شده است. در حال حاضر هیچگونه مشکلی در کیفیت آب شرب مشهد نداریم.

 

اسماعیلیان گفت: در ابتدای تابستان سال جاری قرارگاه عملیاتی پایش آب مشهد تشکیل شد. این قرارگاه به صورت هفته‌ای تشکیل جلسه می‌دهد. یکی از دستور کارهایی که مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد نحوه برخورد با مشترکین بدمصرف بوده که اقدامات خوبی نیز انجام شده است. در زمینه کارواش‌ها نیز پایش خوبی انجام شده و از نظر مدیریت مصرف آب، ساماندهی صورت خواهد گرفت.

 

وی افزود: مورد دیگر برخورد با دستگاه‌های اداری پرمصرف بوده که برای تعدادی از دستگاه‌ها منجر به قطع موقت انشعاب شده است. ما تعهد گرفتیم این دستگاه‌ها مصرف خود را کاهش دهند اما اگر استمرار پیدا کند اسامی آن‌ها را اعلام می‌کنیم. ۱۵ اداره بدمصرف احصا شده که انشعاب ۶ اداره از این بین قطع شده است. از امروز این ۱۵ دستگاه دعوت خواهند شد تا گزارش تکالیف خود را ارائه دهند.

 

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد ادامه داد: به هتل‌هایی که بیش از میزان مجاز آب مصرف می‌کنند اخطار داده شده و در خصوص قطع انشعاب هتل‌های بدمصرف نیز اقدام خواهد شد. برای باغ‌ویلاها نیز این اقدامات را داشتیم. این مطالبه عموم مردم است. مصرف آب برج‌های ساختمانی نیز در حال پایش هستند.

newsQrCode
برچسب ها: بحران آب مشهد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها