تجربه نشان می‌دهد نمی‌توان به قول و تضمین غرب اتكا كرد
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه كشورمان:

تجربه نشان می‌دهد نمی‌توان به قول و تضمین غرب اتكا كرد

سید مجتبی جلال زاده بیان كرد: طرف آمریكایی همواره تلاش دارد كه به‌طرف ایران و همچنین جامعه جهانی این مسئله را القا كنند كه هر گاه فشار به جمهوری اسلامی ایران بیشتر می‌شود، ایرانی‌ها حاضر به مذاكره می‌شوند.
سید مجتبی جلال زاده بیان كرد: طرف آمریكایی همواره تلاش دارد كه به‌طرف ایران و همچنین جامعه جهانی این مسئله را القا كنند كه هر گاه فشار به جمهوری اسلامی ایران بیشتر می‌شود، ایرانی‌ها حاضر به مذاكره می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۱۲۴۹۴

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی تحولات مربوط به مذاكرات هسته‌ای ایران با غرب؛ از تحركات آژانس تا گمانه‌زنی‌های توافق و با حضور دكتر سید مجتبی جلال زاده كارشناس مسائل بین‌الملل به روی آنتن رفت.

سید مجتبی جلال زاده با بیان اینكه مذاكرات هسته‌ای در یك فضای نه جنگ و نه صلح در حال پیگیری است، گفت: مذاكرات غیر مستقیمی كه آمریكایی‌ها با طرف ایران دارند یكی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاكرات است.

وی با اشاره به اینكه مذاكرات محرمانه بین ایران و آمریكا از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، اظهار كرد: مذاكرات كنونی تهران و واشنگتن معطوف به برنامه هسته‌ای و برجام نیست؛ آنچه امروز در اخبار به‌صورت جسته‌وگریخته شاهد هستیم، مسئله تبادل زندانیان و همچنین رفع محدودیت برخی از دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

این كارشناس مسائل بین‌الملل با تصریح بر اینكه پرونده هسته‌ای ایران و برجام تبدیل به اولویت چهارم آمریكا در سیاست خارجی شده است، بیان كرد: اولویت نخست آنها جنگ اوكراین است. اولویت دوم روس‌ها هستند؛ زیرا آمریكایی‌ها تصمیم دارند روسیه را به‌زانو در بیاورند و از گردونه قدرت بزرگ جهانی خارج كنند. مسئله سوم آمریكا، چین است كه برای واشنگتن بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

وی تأثیر روانی بر افكار عمومی و ایجاد تنش در بازارهای مالی ایران مهم‌ترین برنامه غربی‌ها به كمك رسانه‌های انگلیسی و فارسی‌زبان بیگانه است ابراز كرد: هر زمان كه خبری از توافق با عدم توافق هسته‌ای منتشر می‌شود، شاهد تغییرات در بازارهای مالی متعدد هستیم.

جلال زاده اشاره كرد: بعضی از كشورهای عربی همچون عراق و عمان كه روابط نزدیك‌تری با ایران دارند، همواره تلاش كرده‌اند به‌عنوان یك میانجی بین ایران و آمریكا قرار بگیرند؛ اما واقعیت این است كه تا زمانی كه دو نگاه ایران و آمریكا در سیاست خارجی به یكدیگر تغییر نكند، شاهد دستاورد خاصی و تنش‌زدایی جدی این دو كشور نخواهیم بود.

وی با اشاره به روند مذاكرات هسته‌ای یادآور شد: برجام در سال ۲۰۱۵ امضا شد و سه سال بعد آمریكایی‌ها یك‌جانبه و بدون هیچ منطقی برجام را كنار گذاشتند و از آن خارج شدند. اگرچه اروپایی‌ها تلاش داشتند توافق را در ظاهر زنده نگه دارند؛ اما آنها در حقیقت در زمین آمریكا بازی می‌كردند و در حال خریدن زمان برای رئیس‌جمهور بعدی آمریكا بودند و این كار را بدون درنظرداشتن منافع ملت ایران انجام می‌دادند.

این كارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به اخباری كه حول مذاكرات محرمانه و مستقیم بین ایران و آمریكا در پرونده هسته‌ای كشورمان مطرح می‌شود اشاره و تصریح كرد: این مذاكرات اصلاً جنبه هسته‌ای ندارد و بیشتر معطوف به آزادسازی برخی از دارایی‌های بلوكه شده و از سوی دیگر آزادی زندانیان سیاسی در دو كشور است.

جلال زاده اشاره كرد: طرف آمریكایی همواره تلاش دارد كه به‌طرف ایران و همچنین جامعه جهانی این مسئله را القا كنند كه هر گاه فشار به جمهوری اسلامی ایران بیشتر می‌شود، ایرانی‌ها حاضر به مذاكره می‌شوند؛ اما واقعیت آن است كه هر آنچه به‌عنوان مذاكرات مطرح می‌شود، حاصل ضرورت‌های نظام بین‌الملل و نه فشارهای وارد شده به ایران است. اگر قرار بود به دلیل فشار به جمهوری اسلامی ایران، مذاكرات پیگیری شود اصلاً ایران زیر بار مذاكرات نمی‌رفت و اساساً اقدام به عقب‌نشینی از برجام نمی‌كرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها