کیفیت حضور مردم در سفر راهبردی آذربایجان‌شرقی چطور تعیین‌کننده شد؟

جلوه‌های امید

دنیای مجازی حقیقتا بازتاب‌دهنده حقیقت جهان واقعی ما نیست، استقبال کم‌نظیر، بسیار عجیب و پرتراکم مردم تبریز از رئیس‌جمهور در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی، شوکه‌کننده بود. طوری که شاید خود دولتی‌ها هم انتظار این سطح از استقبال وسیع مردمی را نداشتند.
دنیای مجازی حقیقتا بازتاب‌دهنده حقیقت جهان واقعی ما نیست، استقبال کم‌نظیر، بسیار عجیب و پرتراکم مردم تبریز از رئیس‌جمهور در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی، شوکه‌کننده بود. طوری که شاید خود دولتی‌ها هم انتظار این سطح از استقبال وسیع مردمی را نداشتند.
کد خبر: ۱۴۱۱۲۶۵

این رویداد حتما سرمایه بزرگ برای نظام به شمار می آید. چنان‌که رئیسی که در این دو سال کمک زیادی به احیای دریاچه ارومیه و ماشین‌سازی تبریز کرده و اتفاقات مهمی را در این استان رقم زده بود وقتی در میان این جمعیت بی‌نظیر تبریزی قرار گرفت به جای این‌که آن را استقبال از شخص خود بداند، حمایت از نظام دانست و حتی گفت که اجتماعات مردمی برای ما، مسئولیت‌آور است.
احیای دریاچه ارومیه، استقلال مس آذربایجان و تحقق مطالبه قدیمی مردم آذربایجان، افتتاح مسیر جدید راه‌آهن تبریز و کاهش مسافت‌ها، احیای ماشین‌سازی تبریز و ۲۲۰ کارخانه دیگر، همگی در کمتر از یک سال رخ داد و هرکدام از آنها دلیل خوبی برای استقبال خاص مردم تبریز از رئیس‌جمهور بود. همچنین دستور پرداخت ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۲ هزار کشاورز برای خرید تراکتور، در کنار بازدید از ماشین سازی تبریز و جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد از دیگر اتفاقات مهم سفر تبریز بود. آذربایجان‌شرقی پنجمین مقصد رئیس‌جمهور در دور دوم سفرهای استانی و دومین سفر رئیس‌جمهور به این استان در طول یک سال گذشته بوده است که به منظور پیگیری مصوبات سفر دور اول و افتتاح طرح‌های به‌اتمام‌رسیده در یک سال گذشته، انجام شد. این وضعیت ناخودآگاه یادآور رفتار دولت پیشین است؛ اگر از بازدید ماشینی حسن روحانی از آن کارخانه جنجالی بگذریم، دولت او ماشین‌سازی تبریز را به بهانه ضرردهی با کمترین قیمت واگذار کرد اما در حال حاضر همان کارخانه ماشین‌سازی در دولت رئیسی به سوددهی رسیده و کارگران آن هم چند برابر شده‌اند. حالا با حضور سید ابراهیم رئیسی یکی دیگر از وعده‌های دور اول سفرهای استانی محقق شد و افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران به‌عنوان بخش مهمی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز کلید خورد، البته احداث این پروژه حداکثر شش سال زمان نیاز داشت اما ۲۳ سال طول کشید و سرانجام با همت ‎دولت مردمی تکمیل و افتتاح شد‌.

شوکه شدن تجزیه‌طلب‌ها
البته این استقبال مردم آذربایجان‌شرقی برای تجزیه‌طلب‌ها هم شوکه‌کننده بود، به‌ویژه این‌که بعد از بهانه‌جویی و تخریب‌های دولت باکو، تصور نمی‌کردند چنین برگ برنده‌ای از سوی مردم این منطقه رو شود؛ موضوعی که باعث شد خود رئیس‌جمهور هم به آن واکنش نشان دهد و تاکید کند: «نمی‌توانند بین آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان جدایی بیندازند، مردم آذربایجان، نه فقط آذربایجان ایران، بلکه مردم کل آذربایجان، حتی آذربایجانی که در همسایگی ماست، عشق‌شان و ارادت‌ و دلبستگی‌شان از نوع دلبستگی نیست که با توطئه‌ها و فتنه‌ها بشود بین این مردم جدایی انداخت. به هیچ‌وجه نمی‌توان بین این مردم و آن مردم جدایی قرار داد، پیوستگی این مردم به اسلام و پیوستگی آن مردم به دین و اسلام، امری جدا نشدنی است؛ چون مردم عشق به دین و عشق به ارزش‌ها در تمام وجودشان قرار دارد.» به هرحال این سفر به دلیل اتفاقات یک سال گذشته بین تهران و باکو، اهمیت راهبردی هم داشت و در این حضور دو روزه بازدید از چند کارخانه صنعتی تا دیدار و گفت‌وگو با شعرا، نخبگان و علما در برنامه رئیس‌جمهور قرار داشت. برنامه کاری فشرده، بازدیدها ، گفت‌و‌گو با کارگران و جویا شدن از مسائل و مشکلات مردم این استان به رسم همه سفرها در آذربایجان‌شرقی هم پررنگ بود و شاید بتوان در میان انبوه طرح‌هایی که برای بهره‌برداری و استفاده آماده شده به پایان انتظار مردم این دیار برای راه‌اندازی راه‌آهن میانه – بستان‌آباد اشاره کرد. در بخش دیگری از دستاورد سفر رئیسی، می‌توان به احیای طرح تصفیه‌خانه با ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و انتقال آب حدود ۹۰۰ لیتر بر ثانیه با پوشش حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان میانه و اطراف آن اشاره کرد. احیای ماشین‌سازی تبریز، احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد، رونمایی از دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران، افتتاح ۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند و آغاز عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز از دیگر طرح‌های مهمی بود که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
رئیس‌جمهور در مراسم جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار شد، با اشاره به جایگاه مهم کارخانه ماشین‌سازی تبریز در تامین نیازمندی‌های زیرساختی کارخانجات و صنایع کشور اظهار کرد: احیای هر واحد تولیدی و صنعتی به خودی خود کار مهم و خوشحال‌کننده‌ای است اما احیای کارخانه ماشین‌سازی که نقش مهمی در نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی دارد، باعث خوشحالی مضاعف است.رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت این استان با بیان این‌که ما راه مقابله با دسیسه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تسلیم و عقب‌نشینی نمی‌دانیم، به چالش‌های پیش‌روی دولت مردمی از ابتدای فعالیت اشاره و تصریح کرد: فقط با قوی شدن و ساختن ایرانی قوی می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.دیروز جمعه هم رئیس‌جمهور در جمع مردم شهرستان چاراویماق با بیان این‌که این منطقه به لحاظ برخورداری از منابع زیرزمینی و اراضی حاصلخیز زراعی از موقعیتی کم‌نظیر برخوردار بوده و مستعد رشد و پیشرفت است، اظهار کرد: قطعا اگر مردم نسبت به فعال شدن این ظرفیت‌ها امیدوار باشند، اقدام به مهاجرت از این منطقه نمی‌کنند.رئیسی همچنین در دیدار جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان هم به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند.

مرور مهم‌ترین پروژه‌های دولت در آذربایجان‌شرقی برای ۳۶۵ روز

حمل و نقل
۱- پروژه احداث راه‌آهن میانه ـ تبریز
۲- افتتاح فاز دوم از بستان‌آباد تا تبریز به طول ۴۴ کیلومتر
۳- کاهش زمان سفر از تهران به تبریز حدود ۴ ساعت
۴- اجرای ۳۰۷ کیلومتر روکش راه روستایی
۵- اجرای ۳۵۰ کیلومتر روکش راه اصلی
۶- بهره‌برداری از ۵۶ کیلومتر بزرگراه شامل ۶ پروژه
۷- ۱۷ کیلومتر آسفالت آزادراه تبریز ـ مرند
۸- ۲۰ کیلومتر آسفالت آزادراه مراغه ـ هشترود راه‌اندازی ماشین‌سازی تبریز

راه‌اندازی ماشین‌سازی تبریز
۱- سلب مالکیت به علت نداشتن صلاحیت مالک قبلی این کارخانه
۲- افزایش کارگران ماشین‌سازی از حدود ۸۰۰ نفر در سال ۹۸ به ۲۱۰۰ نفر
۳- پرداخت حقوق معوقه در کارخانه
۴- احیای تولید و رونق گرفتن این کارخانه

نهضت ملی مسکن
۱- ثبت‌نام ۲۸۵ هزار متقاضی در استان
۲- احراز شرایط ۴۵ هزار نفر از آنها
۳- ۷۵۲۲ هکتار زمین تأیید شده شهری
۴- صدور ۱۰۹۶۰ پروانه ساختمانی

گازرسانی به روستاها
عملیات گازرسانی به ۱۰۵ روستا در استان معادل (۳۶۰۰ خانوار)

پروژه‌های آب
۱- تکمیل مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی و ۱۰ هزار رینگ آبرسانی جنوب تبریز
۲- تعویض لوله ۲۰۰۰ بتنی با فولادی به منظور پایداری آب شرب تبریز
۳- افزایش حجم آبگیری سد خداآفرین از ۲۵۰ میلیون مترمکعب به ۷۰۰ میلیون مترمکعب
۴- شبکه پایاب سدهای آیدوغموش، سهند، قلعه چای و حاشیه ارس
۵- مستقل شدن مس سونگون به عنوان مطالبه دیرینه مردم منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها