معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان خواهان راه اندازی و پیگیری کتابخانه سیار در استان شد و گفت: با سفر وزیر ارشاد به استان یک کتابخانه سیار به شهرستان نهاوند اختصاص یافت و باید در سایر نقاط استان نیز پیگیری شود.
کد خبر: ۱۴۱۰۳۱۴

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، حسن رضانیا در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان، با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری زنگ مطالعه در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: بنابراین لازم است اداره کل آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با برقراری تعامل نسبت به راه اندازی زنگ مطالعه در سال تحصیلی جدید اقدام کنند.

رضانیا با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی حدود ۶۰ خدمت به مردم ارائه می‌دهد اما به خوبی به اطلاع مردم نرسیده است، اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی جدیت داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز مطرح کرد: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی شامل ۷۰ باب کتابخانه شهری، ۴۷ باب روستایی و یک باب کتابخانه سیار شهری در استان همدان فعالیت می‌کنند همچنین حدود ۷۳ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴.۱۹ درصد از جمعیت کل استان را در بر می‌گیرد.

عاطفه زارعی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۱۱ هزار و ۳۴۶ نسخه کتاب به امانت داده شده است، افزود: ۱۳۷ هزار و ۸۷۵ نسخه کتاب نیز در دو ماهه نخست سال جاری به امانت رفته است. در حال حاضر یک‌میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است که از محل‌های مختلف تأمین می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال جدید بیش از ۹۰۰ هزار نسخه کتاب به مجموعه کتابخانه‌ها افزوده شود همچنین پیش بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام شده اعضای کتابخانه‌ها به بیش از ۸۰ هزار نفر افزایش یابند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۲۱ برنامه فرهنگی اجرا شده است، اضافه کرد: همچنین پیش بینی می‌شود ۱۲ هزار و ۶۷۲ برنامه فرهنگی تا پایان سال جاری برگزار شود.  

وی در ادامه به برگزاری همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» اشاره کرد و گفت: این همایش با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در فضایی که بنا به ضرورت‌های اقتصادی و اجتماعی، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک حول محور ایده‌های نوین و گروه‌های جوان شکل می‌گیرند و جامعه به‌سوی کسب‌وکارهای کوچک پیش می‌رود، با مجموعه‌ای از نیازها در زمینه‌های عمومی‌سازی و ترویج، حمایت و پشتیبانی و آموزش و مهارت روبرو هستیم که کتابخانه‌های عمومی برحسب مأموریت خود می‌توانند پیشقدم تأمین آنها باشد.

وی تأکید کرد: دبیرخانه همایش «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» از تمام متخصصان، پژوهشگران و کتابداران در سطح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این همایش دعوت کرده تا آثار خود در قالب مقاله تا تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از محورهای اعلام شده به دبیرخانه این رویداد بین‌المللی ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها