جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه؛

شناسایی ۲۵۵ نقطه بحرانی حریق در منابع طبیعی کرمانشاه

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد ۲۵۵ نقطه بحرانی در استان شناسایی شده، گفت: این نقاط اکثرا در منطقه اورامانات هستند.
کد خبر: ۱۴۱۰۰۰۴

جام جم آنلاین؛ جنگل ها و مراتع از مهمترین منابع طبیعی ارزشمند که فواید بی‌نظیری برای زندگی انسان دارند، یک‌سوم مساحت کره زمین را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

هر هکتار جنگل سالانه بیش از ۵ تن اکسیژن آزاد می‌کنند هر ساله با گرم شدن هوا از اوایل خردادماه تا آبان‌ماه شاهد وقوع آتش سوزی‌های گسترده در منابع طبیعی هستیم‌، در استان کرمانشاه هم یک میلیون ۷۱۹ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که سالانه بخش‌هایی از آن دچار آتش‌سوزی شده و به تلی از خاکستر تبدیل می‌شوند.

آتش‌سوزی فقط منابع طبیعی را نمی‌سوزاند بلکه بر اساس برخی آمارها سالانه ۳۳ هزار انسان در این آتش‌سوزی‌ها جان می‌دهند و گونه‌های جانوری زیادی هم تلف می‌شوند.

 سال گذشته آتش‌سوزی در منابع طبیعی در استان کرمانشاه تا حد زیادی کاهش یافت، به گونه‌ای که میزان آن از ۵۶ هکتار در سال ۱۴۰۰ به دو هکتار در سال گذشته کاهش یافت البته برنامه‌ریزی مسؤولان نقش مهمی در کاهش آتش‌سوزی منابع طبیعی استان داشت.

 امسال هم گفته می‌شود، برنامه‌های متعددی دارند سالی که به خاطر بارندگی‌های مناسب می‌تواند زمینه آتش‌سوزی‌های متعددی هم فراهم شود، البته براساس آمارها علت ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی در کشور کشور عامل انسانی است، حال باید دید مسؤولان در این زمینه چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

و اما حدود یک هفته پیش بود آتش سوزی‌ها اسمسال استان، از مزارع دهستان بشیوه و پاطاق سرپل‌ذهاب آغاز و با کمک عوامل منابع طبیعی، بخشداری، دهیاری، روستاییان و مردم مهار شد.

به گفته دارابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب، در مورد مذکور ۴ هکتار از مزارع غلات طمعه حریق شد که مهار آتش توسط  پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی، آتش‌نشانی و بسیج مردمی کشاورزان و اهالی روستای‌های همجوار قبل از ورد به مزارع دیگر کنترل شد.

سرهنگ سعید نجفی، فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این رابطه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار هکتار جنگل است که در سال ۱۴۰۰ در استان تعداد ۱۱ فقره حریق در ۱۵۶ هکتار مزارع و جنگل‌ها منجر به خسارت به منابع طبیعی شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱ فقره آتش‌سوزی در سطح استان اتفاق افتاد که با اقدام به موقع پرسنل منابع طبیعی دیده‌بان‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، روستائیان و عشایر تنها یک فقره در منطقه دالاهو به مقدار حدود ۲ هکتار منجر به خسارت به جنگل‌ها و مراتع شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تأکید کرد: در حقیقت در سال ۱۴۰۱ ما حدود ۹۸ درصد کاهش آتش‌سوزی داشتیم، سرعت دسترسی ما به حریق در سال ۱۴۰۱ به کمتر از دو ساعت رسید، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ما تعداد ۲۶۰ نفر دیده‌بان در نقاط بحرانی استان مستقر کردیم و تعداد ۲۸۸ دستگاه دمنده بین ادارات مناطق سراسر استان بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و سمن‌ها توزیع کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که ۹۸ درصد عامل حریق جنگل‌ها عوامل انسانی هستند و از این مقدار ۶۰ درصد آن توسط گردشگران به وقوع می پیوندد لذا از مردم درخواست داریم که هنگام سفر به طبیعت المقدور از برپایی آتش خودداری کند، از وسایل گازی همچون پیک‌نیکی استفاده کنند، در صورتی هم که آتش بر پا کردند قبل از ترک محل حتما از خاموش بودن آن مطمئن باشند.

نجفی از کشاورزان نیز خواست از آتش زدن پس‌چر مزارع خود حتما خودداری کنند و افزود: این اقدام علاوه بر اینکه جرم است، ۲۰ درصد عامل حریق‌ها در طبیعت هم است، تلفن ۱۵۰۴ منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت هرگونه گزارشات مربوط به حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان کرمانشاه است.

سنجری، جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز، تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع، بیشه‌زار‌ها و پارک‌های ملی سرمایه ارزشمند کشور محسوب می‌شود و تخریب این منابع موجب نابودی اکوسیستم و پوشش گیاهی خواهد شد.

سنجری افزود: در چنین شرایطی وظیفه دولت و مردم است تا در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی تلاش کرده و با اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق از تخریب منابع طبیعی و حریق احتمالی در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری به عمل آید.

وی گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با حریق احتمالی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع در آماده‌باش هستند.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به بالا رفتن احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع به ویژه جنگل‌ها در پی گرم شدن هوا، افزود: علاوه بر ۱۹ پایگاه اطفا حریق، دو پایگاه جدید اطفا حریق در منطقه اورامانات و کرمانشاه احداث شده که نیاز به تجهیزات دارد.

وی گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت منابع طبیعی در پیشگیری از آتش‌سوزی ایجاد یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر آتش‌بُر با همکاری راهداری در حاشیه جاده‌ها و مناطق نزدیک جنگل‌ها برای جلوگیری از هر گونه حریق احتمالی بوده است.

سنجری با بیان اینکه تعداد ۲۵۵ نقطه بحرانی در استان کرمانشاه شناسایی شده، خاطرنشان کرد: این نقاط اکثرا در منطقه اورامانات هستند.

وی خاطرنشان کرد: این دیده‌بانان از بین مردم بومی انتخاب شده و به دلیل اینکه در منطقه ساکن هستند جزو اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در همان لحظه‌های نخست شروع اطفاء می‌کنند.

سنجری به انجام دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: تیغه‌زنی جاده‌های اصلی و فرعی، برگزاری مانور‌های آزمایشی اطفای حریق، برگزاری دوره‌های آموزشی در روستا‌ها و… از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای حفاظت از منابع طبیعی در استان است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از روستاییان، بهره‌برداران، دهیاران و اعضای شورا‌های روستا‌ها خواست نسبت به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و هرگونه آتش‌سوزی را به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع‌رسانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها