آمار تکان دهنده از مصرف دخانیات در ایران

سن مصرف قلیان و سیگار به ۱۳ سالگی رسید!

در چند روز گذشته داده‌های متفاوتی از مصرف دخانیات در ایران منتشر شده است، در کنار آن هم بحث بر سر مالیات بر سیگار بالا گرفته است، گروهی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس معتقدند این قانون بیشتر از آن که خاصیت بازدارندگی از مصرف سیگار داشته باشد درآمدی برای دولت محسوب می‌شود و گروهی دیگر هم باور دارند این قانون تنها دست مافیای سیگار را برای فروش بیشتر جنس تقلبی بازتر می‌کند.
کد خبر: ۱۴۰۹۹۳۹

از اینها که بگذریم اساسا مصرف سیگار هم رشد معناداری در ایران داشته است، همین دیروز از زبان دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات اعلام شد: «مصرف سیگار در ایران به طور متوسط ۶۰ میلیارد نخ در سال است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان بیماری‌های مرتبط با بخش سلامت می‌شود.» در کنار این آمار هولناک هم باید اشاره کرد که وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال۱۴۰۰ در مردان ۲۵.۸۸ درصد و در زنان ۴.۴۴ درصد بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸سال روند افزایشی داشته است.

به میزان بالارفتن میزان مصرف دخانیات اما میانگین سن افراد مصرف‌کننده هم کاهش یافته است. نکته قابل تامل دیگر این‌که دلیل اصلی بالابودن شیوع مصرف دخانیات میان نوجوانان و جوانان در کشورمان، ترویج و تمایل آنها به مصرف قلیان است. موضوع تا جایی پیش رفته که بسیاری از نوجوانان و جوانان اگر در حضور خانواده از سیگار استفاده نکنند، برای استفاده از قلیان، ترس و نگرانی نداشته و خانواده گمان می‌کند مصرف قلیان نوعی تفریح است و ضررهای سیگار را ندارد.

کمترین مصرف‌کننده دائمی دخانیات
خراسان جنوبی ۱۱.۹
ایلام ۱۴.۷
خراسان شمالی ۱۵.۲
کرمانشاه ۱۵.۶

بیشترین مصرف‌کننده دائمی دخانیات
سیستان و بلوچستان ۲۴.۵
بوشهر ۲۶.۵
کهگیلویه و بویراحمد ۳۱.۷
قزوین ۳۲.۱

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها