اجاره بالای مسکن داد مردم را درآورده است

خطر وقوع چادرنشینی در بیخ گوش شهر کرمانشاه!

مسئولان از آغاز نظارت های خود برای ساماندهی نرخ اجاره بهای مسکن سخن می گویند و اینکه تلاش دارند تا حداقل فشار به افراد مستاجر وارد شود، موضوعی که اگر به خوبی و در زمان لازم مدیریت نشود دیری نمی پاید که با پدیده چادر نشینی در کلان شهر کرمانشاه روبرو خواهیم شد.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۴۰

جام جم آنلاین؛ همه ساله با فرا رسیدن سال جدید کم کم دغدغه های مستاجران نیز آغاز می شود، دغدغه ای که اجاره بهای بالای مسکن و ترس از اینکه نشود منزلی با امکانات حداقلی فراهم کرد آن را تبدیل به دردی مشترک و غیرقابل درمان برای خیلی از آن ها کرده است.

 فصل گرما که از راه می رسد غم خانه به دوشان هم آغاز می شود، یکی برای تمدید منزل تلاش می کند و دیگری باید به دنبال جایی جدید برای خود و اهل و عیالش باشد تا بی سرپناه نمانند.

از این بنگاه به آن بنگاه سر زدن و چک و چانه زدن با آقای بنگاه دار گرفته تا نگاهی ملتمسانه داشتن به صاحبخانه تا بلکه دلش به رحم آمده و پول پیش یا اجاره کمتری طلب کند حکایت امروز خیلی از همین آدم هایی است که کنارمان در این شهر زندگی می کنند.

با مراجعه به اغلب بنگاه های معاملات ملکی با نوشته ای که مضمونش اضافه شدن حداکثر ۲۰ درصد به مبلغ اجاره بهاست روبرو می شویم و اینکه آن ها معذورند ملکی را با بیشتر از این نرخ به دیگران اجاره دهند اما زمانی که وارد دل کار می شوی این رقم حتی به ۲ برابر یعنی ۲۰۰ درصد هم می رسد.

صاحب خانه ای که به عنوان مثال در یکی از مناطق میانی و نه اعیان نشین برای واحدی ۸۵ متری سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۲ میلیون تومان کرایه تعیین و آن را دریافت کرده است.

امروز برای همان واحد ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۴ میلیون تومان کرایه مطالبه می کند تا عملا آن ۲۰ درصد مصوب را به ۲۰۰ درصد برساند.

مستاجرانی که عموما قشرمتوسط و ضعیف جامعه را تشکیل می دهند امروز علاوه بر غم نان باید اضطراب و نگرانی سقف بالای سر خود را هم به جان بخرند و چندین و چند بنگاه معاملات ملکی را بگردند تا بلکه گشایشی شود و خانه ای متناسب با بودجه و درآمد خود پیدا کنند.

هرچند مسئولان از آغاز نظارت های خود برای ساماندهی نرخ اجاره بهای مسکن سخن می گویند و اینکه تلاش دارند تا حداقل فشار به افراد مستاجر وارد شود، موضوعی که اگر به خوبی و درزمان لازم مدیریت نشود دیری نمی پاید که با پدیده چادر نشینی در کلان شهر کرمانشاه روبرو خواهیم شد.

هرچند بی تعارف شاید پدیده چادرنشینی چندسالی است که در کرمانشاه دیده می شود، موضوعی که یکی از مسئولان هم آن را تائید و حتی عنوان می کند که اخیرا چند خانواده که به دلیل ناتوانی مالی در رهن و اجاره مسکن مجبور به این کار شده بودند ساماندهی شدند.

در این راستا متولیان حوزه مسکن کرمانشاه به ریاست استاندار در جلسه ای تحت عنوان “شورای مسکن” گرد هم جمع شدند تا بلکه چاره ای بیندیشند و مرهمی باشند بر زخم های این قشر مظلوم.تشدید نظارت بر کار بنگاه های معاملات ملکی در کرمانشاه سرپرست فرمانداری کرمانشاه در این جلسه با اشاره به آغاز جابه جایی مستاجران، از افزایش و تشدید نظارت ها بر کار بنگاه های معاملات ملکی به منظور رعایت قانون افزایش اجاره نرخ کرایه هستند، خبر داد.

محمدرضا آمویی با بیان اینکه همه ساله در چنین ایامی موضوع رهن و اجاره دادن مسکن آغاز و تا اواخر فصل تابستان ادامه می یابد، گفت: متاسفانه مشکلات افراد مستاجر به خاطر اجاره بهای بالای اکثر واحدهای مسکونی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا تلاش داریم با نظارت های دقیق و گسترده و حضور میدانی بازرسان در بنگاه های معاملات ملکی اجازه ندهیم در زمین رهن و اجاره، التهابی رخ داده و افراد مالک بیش از سقف مجاز تعیین شده نرخ گذاری کنند.

آمویی خاطرنشان کرد: بخشی از موضوع ساماندهی نرخ رهن و اجاره منزل به نهادهای نظارتی بازمی گردد و بخش دیگری نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است که دستگاه های فرهنگی و اهالی رسانه باید پای کار بیایند.

مالیات ۶ تا ۱۸ درصدی برای واحدهای خالی از سکنه

بهمن بادکو مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از تعیین مالیات ۶ تا ۱۸ درصدی برای واحدهای خالی از سکنه خبر داد.

وی با بیان اینکه با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی و زیربنایی مانند شرکت های گاز، آب و برق در حال شناسایی واحدهای خالی از سکنه هستیم، گفت: برای منازل خالی از سکنه در سال اول ۶ درصد، سال دوم ۱۲ درصد و سال سوم ۱۸ درصد مالیات منظور خواهد شد.

بادکو تصریح کرد: البته این دسته از واحدهای مسکونی تا ۴ ماه معادل ۱۲۰ روز با فرض بر اینکه دنبال مستاجر هستند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

وجود ۱۴ هزار واحد مسکونی خالی در استان

مهرداد آهکی مدیر راه و شهرسازی کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: طبق اعلام شرکت گاز ۱۴هزار واحد مسکونی خالی در استان وجود دارد که ۸ هزار واحد آن در شهر کرمانشاه قرار دارد.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب هم ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در استان شناسایی کرده که ۷۵۰۰ واحد آن در کرمانشاه است.


آهکی با اشاره به آغاز جابه جایی مستاجران و گرم شدن تنور اجاره واحدهای مسکونی، گفت: در کنار دیگر دستگاه های نظارتی تلاش می کنیم جلوی تخلفات گرفته شود و افراد مستاجر برای رهن و کرایه منزل با مشکل مواجه نشوند.

تاکید استاندار کرمانشاه بر نظارت بر کار املاک در فضای حقیقی و مجازی

استاندار کرمانشاه نیز در جمع بندی این جلسه ، موضوع نظارت بر کار املاک چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز افراد مستاجر بیش از هر زمان دیگری به همراهی مسئولان و مدیریت میدانی ما نیاز دارند.

محمدطیب صحرایی با بیان اینکه مردم باید حضور مسئولان در میان خود را به خوبی احساس کنند، گفت: با پشت میز نشستن و دستور دادن کاری از پیش نمی رود، برای مدیریت موضوع اجاره بهای مسکن، لازم است به صورت میدانی وارد کارزار شده و شرایط را مدیریت کنیم تا عده ای نتوانند سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به نگرانی عمیق مستاجران برای رهن و اجاره دوباره مسکن، گفت: همین دغدغه و نگرانی مردم کافی است که متوجه شویم نباید کار را سرسری گرفته و فکر کنیم با پشت میز نشستن می توانیم موضوع را مدیریت کنیم.

صحرایی تصریح کرد: علاوه بر سرکشی های مستمر از بنگاه های معاملات ملکی بخشی از توان خود را هم باید به فضای مجازی و خرید و فروش و نرخ گذاری هایی که در آن صورت می گیرد معطوف کنیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: در این راستا لازم است پلیس فتا و دیگر دستگاه های مسئول در حوزه فضای مجازی پایش های خود را گسترده تر کرده و حتما با افراد متخلف که ممکن است بخواهند فضا را متشنج و باعث افزایش نرخ اجاره بهای مسکن شوند برخورد کنند.

وی در عین حال بر انجام کارهای فرهنگی در قبال رهن و اجازه منزل هم تاکید کرد و گفت: موضوع مدیریت قیمت از سوی دولت یک بحث است و اینکه خود مردم هم هوای یکدیگر را داشته باشند بحثی دیگر.

صحرایی گفت: بدون شک زمانی همه ما زندگی خوبی خواهیم داشت که شاهد رنج و ناراحتی همنوع و همشهری خود نباشیم، دیدن چهره ناراحت همنوع خود، نمی تواند باعث خوشحالی ما شود پس چه خوب است به فکر هم باشیم و انصاف را فراموش نکنیم.

استاندار کرمانشاه در پایان بار دیگر بر نظارت همه جانبه و میدانی در راستای مدیریت نرخ اجاره مسکن تاکید کرد و گفت: ما در کنار مردم هستیم و همه تلاشمان را می کنیم که شان و کرامت آن ها حفظ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱۸ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها