به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا نوری با بیان اینکه طرح ایمنی ترافیک با حمایت شهردار تهران در حال مطالعه است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۳۰ نفر در حوادث ترافیکی تهران جان خود را از دست دادند و این رقم با کاهش محدودی در سال ۱۴۰۱ روبهرو بود. ضمن اینکه تعداد جانباختگان بیش از ۵۰۰ نفر به ثبت رسیده است.
معاون مرکز مطالعات با اعلام اینکه به طور میانگین هر هفته ۱۰ نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست میدهند، یادآور شد: هرچند در برخی مناسبتها تعداد جانباختگان تصادفات افزایش مییابد اما به طور میانگین در طول سال هر هفته شاهد ثبت ۱۰ فوتی در تصادفات هستیم که این آمار برای شهر تهران بالاست.
وی با بیان اینکه با وجود تلاشی که اداره کل ایمنی ترافیک انجام میدهد عملاً اختیارات قانونی کافی را ندارد، خاطرنشان کرد: این اداره کل به اختیارات بیشتر و ساختار منظمتری نیاز دارد؛ شمار نهادهایی که در حوزه ایمنی ترافیک فعالیت میکنند شاید از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند و همین باعث میشود که نرخ جان باختن هموطنان در تصادفات کاهشی نباشد.
نوری ادامه داد: شاید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان کاهش تصادفات فوتی کمتر از پنج درصد باشد. البته اگر امکانات و اختیارات قانونی در اختیار دستاندرکاران قرار بگیرد و اقدامات ساختاریتر شود، اتفاقات مثبتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.
معاون مرکز مطالعات شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۹ میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در پایتخت برآورد شده است، تصریح کرد: این هزینهها شامل خسارت به خودرو، خدمات آتشنشانی، خدمات پلیس، اتلاف وقت شهروندان در ترافیک، خدمات بیمارستانی، از دست دادن کارایی و معلولیت و مواردی از این قبیل است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه نرخ جان باختن افراد در سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشت، کماکان هزینهای که بابت این تصادفات تحمیل شد بالا بود، به طوری که بالغ بر ۹۳ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از حوادث ترافیکی به ثبت رسید.
نوری با بیان اینکه پس از تقسیمبندیها سهم هر تهرانی از این ۹۳ هزار میلیارد تومان، ۱۰ میلیون تومان است، یادآور شد: اتلاف زمان در ترافیک، هزینه ساختاری و سازمانی برای هر تصادف، هزینههای بیمه، هزینههای اجتماعی، اقتصادی و روانی برای افراد از جمله موارد خسارت هستند که برای کاهش آن نیاز به اقدام جدی وجود دارد.
معاون محیطزیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات تاکید کرد: مهمترین هدفی که طرح ایمنی ترافیک دارد این است که ساختارها را در شهرداری توسعه دهد و خوشبختانه شهردار رویکرد بسیار مثبتی را در قبال این طرح مطالعاتی دارد، لذا میتوانیم امیدوار باشیم که بهبود برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک به نتیجه برسد و با ابلاغ آن، گامهای مثبتی برای کاهش نرخ تلفات در تصادفات برداریم.
وی با اعلام اینکه آمار تصادفات فوتی تهران نسبت به دهههای اخیر به یکسوم کاهش یافته است، اظهار کرد: با وجود اینکه تعداد خودروها و موتورسیکلتهای پایتخت چندین برابر شده و ترددهای ترافیکی افزایش قابل ملاحظهای داشته است، با تلاش شهرداری تهران و پلیس راهور و دیگر نهادهای مرتبط، نرخ تلفات کاهشی بوده است.
نوری با بیان اینکه شیب نمودار تلفات به سختی میتواند به سمتی برود که به صفر برسد، خاطرنشان کرد: با همتی که وجود دارد، برنامهریزیهای بهتری در این زمینه در حال انجام است و طرح ایمنی ترافیک شهر تهران با نظرات مثبت و تخصصی شهردار تهران در حال بروزرسانی است تا به دنبال ابلاغ آن، ساختار در مناطق و ادارات مرتبط به صورت مویرگی منظمتر شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر شهرداری تهران به همین شکل در اجرای طرح ایمنی ترافیک راسخ قدم بردارد، یکی از درخشانترین اتفاقات را در کارنامه مدیریت شهری دوره ششم به ثبت خواهد رساند.
بر اساس گزارش سایت شهر، نوری با اعلام اینکه تهیه و نشر این طرح منوط به بروزرسانی آن است، گفت: طرح ایمنی ترافیک یک سال پیش ارائه شد و پلیس راهور، شهردار تهران، وزارت کشور اصلاحات خوبی را ارائه دادند که در کنار تلاشی که اداره کل ایمنی ترافیک شهرداری تهران انجام میدهد، در نظر داریم که نهایتاً تا ۶ ماه آینده طرح بروز با آمار جدید ارائه شود و اجرای آن کلید بخورد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: