وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید گندم ایران با رشد ۱۰ درصدی در سال زراعی جاری به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
کد خبر: ۱۴۰۹۳۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی از وضعیت تولید و تجارت غلات در دنیا پیش بینی کرده است تولید گندم ایران در سال زراعی جاری با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

ایران در سال زراعی گذشته ۱۳ میلیون و ۲۰۰ میلیون تن گندم تولید کرده بود که بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود تولید گندم ایران در سال زراعی جاری ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل باشد.

این در حالی است که تولید گندم دنیا در سال جاری رشد محسوسی نسبت به سال قبل نخواهد داشت و از ۷۸۸ میلیون تن در سال قبل به ۷۸۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

ایران دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا

ایران با تولید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی گندم در سال ۲۰۲۳ در جایگاه دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا در این سال قرار خواهد گرفت. چین با تولید ۱۴۰ میلیون تنی بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم خواهد بود و اتحادیه اروپا با ۱۳۹ میلیون تن و هند با ۱۱۰ میلیون تن در رتبه‌های دوم و سوم قرار خواهند داشت. روسیه، کانادا، استرالیا، پاکستان، آرژانتین، ترکیه، اوکراین و انگلیس نیز در رتبه‌های چهارم تا یازدهم قرار خواهند گرفت.

پیش‌بینی شده است تولید گندم روسیه که درگیر جنگ اوکراین است ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و به ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. تولید گندم اوکراین نیز ۲۱ درصد کاهش خواهد یافت و به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

ذخایر گندم ایران بیش از ۴ میلیون تن برآورد شد

بر اساس این گزارش ایران در سال زراعی گذشته بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد کرده و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به ۴ میلیون تن کاهش یابد.

وزارت کشاورزی آمریکا حجم ذخایر گندم ایران در پایان سال ۲۰۲۲ را ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تن برآورد و پیش‌بینی کرده است ایران در پایان سال ۲۰۲۳ نیز همین مقدار ذخیره گندم داشته باشد.

پیش‌بینی افزایش ۷ درصدی تولید جو ایران

تولید جو در ایران به عنوان یک غله مهم دیگر در سال زراعی جاری با افزایش ۷ درصدی معادل ۲۰۰ هزار تن نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. ایران در سال پیش ۳ میلیون تن جو تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش ایران در سال پیش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو وارد کرده بود که پیش‌بینی شده است در سال جاری نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن جو وارد ایران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها