سوء مدیریت تن خاک را رنج می دهد؛

کم توجهی به رعایت تناسب اراضی در کرمانشاه

خیابان های اصلی شهر کرمانشاه از نظر بار ترافیکی قابل توجهی که دارد به شدت نیازمند پارکینگ است، از سوی دیگر در ساخت و سازهای سال های گذشته فضایی که باید در مراکز تجاری به پارکینگ ها اختصاص یابد عمدتا رعایت نشده و همین امر به کمبود پارکینگ در سطح شهر کرمانشاه دامن زده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۶۴

جام جم آنلاین-پریا امیری پریان؛در مجموع در کلانشهر کرمانشاه کمتر از تعداد انگشتان دست، پارکینگ های استاندارد و مدرن داریم، پارکینگ هایی که متناسب با استانداردها باشد و حداقل ملزومات مورد نیاز را برآورده کند.

شهر کرمانشاه به شهر پارکینگ های بی نام و نشان تبدیل شده است، بگونه ای که هرفرد خصوصا در معابری که بار ترافیکی قابل توجهی دارد حتی یک زمین خالی و یا ملکی مخروبه داشته، آن را به پارکینگ تبدیل کرده و بدون فراهم کردن امکانات حداقلی از مردم پول می گیرد.

در حالیکه پارکینگ های طبقاتی مدرن، مسقف و دارای کارت پارک الکترونیکی به ندرت در شهر کرمانشاه یافته می شود، در مقابل پارکینگ های مخروبه و زمین خالی به وفور یافت می شود و مردم نیز به دلیل کمبودهایی که وجود دارد ناچارند از همین پارکینگ ها استفاده کنند، آن هم در شرایطی همین پارکینگ های غیر استاندارد نیز در اکثر مواقع ظرفیت تکمیل هستند.

نبود دوربین مداربسته در اکثر پارکینگ ها، استاندارد نبودن فضای پارک خودروها و فواصلی که باید برای پارک رعایت شود، پذیرش خودرو بیش از ظرفیت و امانت گرفتن سوییچ خودرو از مالک برای جابجایی احتمالی و حتی نداشتن ابتدایی ترین چیزها از جمله تابلو، نام از مهمترین دلایل غیراستاندارد بودن پارکینگ های کرمانشاه است.

” رضا خانمحمدی” یکی از شهروندان کرمانشاه به معضل کمبود پارکینگ در شهر اشاره کرد و افزود: شایسته یک کلانشهر نیست که تا این اندازه در زمینه پارکینگ ها ضعف داشته باشد و به ندرت پارکینگ استاندارد در شهر داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکثر پارکینگ‌ها به جهت نداشتن دوربین مدار بسته، هیچ تضمینی برای حفاظت از اشیا داخل خودرو و سرقت تجهیزات آن ندارند. از سوی دیگر در برخی موارد برای اینکه پول بیشتری بگیرند خارج از ظرفیت خودرو می‌پذیرند و برای اینکه بتوانند خودرو افراد را جابجا کنند سویچ را از مالک گرفته و نزد خود نگه می‌دارند که این کار نیز امنیت خودروها را به خطر می‌اندازد.

به گفته این شهروند، افرادی که در پارکینگ‌ها کار می‌کنند نیز به هیچ عنوان اصول اولیه مشتری‌مداری و … را رعایت نمی کنند و معمولا برخوردهای نادرستی دارند.

در کنار تخلفاتی که پارکینگ‌ها انجام می‌دهند، عمدتا نیز بر اساس اصول معماری و شهرسازی ساخته نشده‌اند، این‌ نکته‌ای است که یک کارشناس ارشد شهرسازی با گرایش طراحی شهری بر آن تاکید دارد.

یک کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه در کرمانشاه فقط معدود پارکینگ‌هایی اصول اولیه ساخت و ساز و استانداردها را رعایت کرده‌اند، گفت: از جمله این پارکینگ‌ها می‌توان به پارکینگ طبقاتی جنب بازار مبل در نزدیکی خیابان مدرس اشاره کرد و برخی از پارکینگ‌های مراکز تجاری تازه ساز مانند کسری مال و….

« هدی داردرفشی» با بیان اینکه برای احداث پارکینگ باید اصولی مانند دهانه ورودی مشخص، حداقل عرض توقف خودرو، حداقل ارتفاع پارکینگ، طول مورد نیاز، شیب رمپ، دسترسی به طبقات و … رعایت شود، خاطرنشان کرد: به ندرت پارکینگی در کرمانشاه چنین شرایطی را دارد.

وی با بیان اینکه در اکثر پارکینگ‌ها فقط با یک زمین خالی مواجهیم که حتی کف آن آسفالت نیست و سقف هم ندارد، یادآور شد: نمی‌توان از مخروبه‌هایی که در بافت فرسوده شده خودرو در آنها پارک می‌شود به عنوان یک پارکینگ یاد کرد. بلکه آنها فقط یک توقفگاه هستند آن هم بدون داشتن حداقل الزامات.

دارفشی با بیان اینکه همه مراکز تجاری با متراژ و طبقات مشخص موظفند بخشی از فضای خود را به پارکینگ اختصاص دهند، عنوان کرد: متاسفانه در کرمانشاه با حجم بالای تخلفات ساختمانی مواجهیم که موضوع پارکینگ یکی از مهمترین آنهاست و بسیاری از مراکز برای اینکه سود بیشتری ببرند بخش پارکینگ را نیز به مغازه تبدیل کرده و فروخته‌اند و از همین رو در کرمانشاه با کمبود جدی پارکینگ مواجهیم و چون مردم نیاز دارند هر کسی که زمینی در اختیار دارد با سواستفاده از شرایط آن را به پارکینگ تبدیل کرده است.

این کارشناس ارشد شهرسازی معتقد است اکنون در مراکز دارای گره ترافیکی از جمله خیابان مدرس، میدان فردوسی، بلوار نوبهار و برق، شهرک آبادانی و‌ مسکن و حتی محلاتی مانند الهیه با معضل جدی کمبود پارکینگ عمومی مواجهیم که تبعات خود را در سال‌های آتی جدی‌تر نشان می‌دهد.

از سویی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کرمانشاه نیز پارکینگ‌ها را از جمله مواردی می‌داند که مورد شکایت مردم است و بارها طی تماس تلفنی که با سامانه ۱۲۴ داشتند از تخلفات پارکینگ‌ها گلایه کردند.

وحید درکه با بیان اینکه عدم رعایت قیمت بیشترین شکایتی است که از پارکینگ‌ها می شود، افزود: در حالیکه قیمت مصوب برای پارک کمتر از سه ساعت در پارکینگ‌های غیرمسقف ۸۰۰۰ تومان است اما عمده پارکینگ‌ها این نرخ را رعایت نمی‌کنند و حتی برخی دریافتی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بارها تاکید کردیم که پارکینگ‌ها موظفند تعرفه مصوب را به صورت بنر چاپ کرده و در معرض دید مشتریان قرار دهند که متاسفانه این کار نیز صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین از نداشتن استانداردهای لازم در اکثر پارکینگ‌ها هم یاد کرد و‌افزود: متاسفانه افرادی که زمین خالی یا ساختمان مخروبه‌ای در مراکز پرتردد دارند آن را به پارکینگ تبدیل کردند.

تخلف در پارکینگ های بدون مجوز

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه یکی دیگر از معضلات جدی که در بخش پارکینگ‌ها با آن مواجهیم را نداشتن مجوز اعلام کرد که باعث می شود امکان نظارت چندانی هم بر آنها وجود نداشته باشد و افزود: عمده تخلفات از سوی همین پارکینگ‌های بدون مجوز رخ می‌دهد.

وی از برخورد با پارکینگ‌های بدون مجوز هم خبر داد که ابتدا اخطاریه‌های لازم به آنها داده می‌شود اما اگر اقدام به اخذ مجوز نکنند با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره اماکن و … نسبت به پلمپ آنها اقدام خواهد شد.

درکه تاکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از پارکینک‌های غیرمجاز حتی از نظر متصدی پارکینگ هم شرایط مناسبی را ندارند و اهلیت افرادی که در پارکینگ‌ها کار می‌کنند سنجیده نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها