مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون اعلام کرد:

افزایش تولید شركت بهره‌برداری نفت و گاز كارون

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: اتفاقات خوبی در زمینه تولید نفت رخ داده و در آینده نزدیک ظرفیت تولید نفت را به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهیم رساند.
کد خبر: ۱۴۰۵۴۰۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان:  علیرضا دانشی ظهر امروز 5 اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جایگاه ویژه ای در تولید نفت کشور و تامین خوراک پالایشگاه های کشور دارد و ضمن آن‌که تامین کننده سهم عمده ای از نیاز پتروشیمی ها و صادرات نفت است و دولت سیزدهم بسیاری از مشکلاتی که از دولت های پیشین گریبانگیر این شرکت شده را حل کرده و پشت سر گذاشته است.

وی با انتقاد از مشکلات عدیده ای که از زمام دولت پیشین در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به ارث رسیده است، بیان کرد: این مشکلات در حوزه های مختلف از جمله دستورالعمل ها، عدم رسیدگی به تاسیسات و فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله و عدم رسیدگی به موضوعات شرکت و بدهی های سنگین بود که با شکل گیری دولت جدید تلاش شده تا همه این مشکلات پشت سر گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تقریبا در همه عرصه ها ورود کردیم و در گام نخست دستورالعمل ها اصلاح شد و خوشبختانه گشایش های بسیار خوبی اتفاق افتاد که منجر به حرکت رو به جلو در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شد.

70 درصد برنامه تعمیرات تاسیسات اجرایی شد

دانشی عنوان کرد: با توجه به این اقدامات در سال ۱۴۰۱ سه برابر ظرفیت های عادی برنامه تعمیرات تاسیساتی برای خود تدوین کردیم و ۷۰ درصد از این برنامه اجرایی شد. در این زمینه بیش از ۶۰ توربین و کمپرسور در برنامه تعمیرات داشتیم که عمده آن ها تعمیر شد و اکنون در حال بازگشت به تاسیسات هستند؛ این در حالی است که در گذشته در طول سال نهایتا ۱۰ کمپرسور به تعمیر می رفت.

وی افزود: پایش خطوط لوله های مرتبط با حوزه نفت اعم از لوله های جریانی و صادراتی و تعمیرات اساسی آن ها از دیگر اقداماتی بود که در طول این مدت انجام شده و بسیار موثر بوده است. در این زمینه همچنین حدود ۴۰۰ عملیات درون چاهی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: همچنین در خصوص رفع مشکلات پروژه های ۲۸ مخزن اقدامات خوبی انجام شد اما به دلیل قراردادهای نامناسب و آماده نبودن پیمانکاران با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر برطرف شود؛ البته در این زمینه همه مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.

تمام بدهی های سنوات گذشته مناطق نفتخیز جنوب پرداخت شد

دانشی پرداخت تمام بدهی های سنوات گذشته شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در عرصه های مختلف نظام مالیاتی، پیمانکاری و آلایندگی را اقدامی شایسته عنوان و خاطرنشان کرد: در بحث نظام آلایندگی هزینه های سه سال را به صورت یکجا پرداخت کرده ایم که حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود و برای سال های ۹۶ به بعد نیز پس از تکمیل اسناد نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام می شود.

وی با اشاره به طرح های خاصی که در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همزمان با سفر رئیس جمهور آماده افتتاح است، اظهار داشت: طرح ان جی ال ۳۲۰۰ یکی از مهمترین این طرح ها است که گازهای همراه منطقه غرب کارون را جمع آوری می کند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در این شرکت حدود ۱۴ ان جی ال وجود دارد که در این ۱۴ ان جی ال، ۱۸۵ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی فرآورش می شود و اجازه گازسوزی به این حجم از گازها داده نمی شود.

طرح پیش تراکم ان جی ال 900 و ان جی ال 1000 در سفر رئیس جمهور افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: طرح پیش تراکم ان جی ال ۹۰۰ و افتتاح پیش تراکم ان جی ال ۱۰۰۰ با ۵۲ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی طرح هایی بودند که حدود ۱۱ سال تعطیل بودند اما اکنون آماده افتتاح هستند و با حضور رییس جمهور افتتاح خواهند شد.

دانشی ادامه داد: حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در این دو مجموعه به مجموعه فرآورشی مناطق نفتخیز جنوب افزوده خواهد شد که یک اقدام بسیار چشمگیر در این حوزه است. این طرح ها حدود ۱۲ هزار بشکه میعانات گازی به ما تحویل می دهد که می تواند خوراک پتروشیمی ها شود و گره گشای مشکلات در این حوزه است.

وی یکی دیگر از طرح هایی که در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهد شد پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار در منطقه امیدیه برشمرد و با اشاره به اهداف این پروزه گفت: این پروژه با هدف تامین و تثبیت برق رسانی به تاسیسات گسترده آن منطقه اجرایی شده است. ضمن آنکه این پست برق استان خوزستان را به استان بوشهر متصل می کند و به پایداری برق دو استان کمک شایانی می کند.

به گفته وی در این پست بزرگترین تراسفورماتور ساخت ایران نصب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: چهارمین پروژه ای که در سفر رئیس جمهور به خوزستان به بهره برداری خواهد رسید یک تفکیک‌گر در منطقه رامشیر است که با ظرفیت مناطق نفتخیز نصب شده است. پروژه پنجم نیز پروژه بازوهای بارگیری میعانات گازی مسجدسلیمان است که به بهره برداری خواهد رسید. براساس برنامه ریزی های انجام شده با قاطعیت و جدیت در ۳ سال آینده ساخت توربین ۱۰۰ درصد ایرانی را در ۳ مدل مورد نیاز صنعت نفت اجرایی خواهیم کرد و این یک هدف گیری به شدت ارزشمند است.

ظرفیت تولید را تا 3 میلیون و 200 هزار بشکه خواهیم رساند

دانشی در خصوص عملکرد تولید نفت در این شرکت بیان کرد: افزایش معناداری در تولید نفت داشته ایم و وضعیت بسیار خوبی در تولید داریم. این تولید به میزانی است که پالایشگاه ها وضعیت خوبی از نظر خوراک دارند و صادرات نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و در مسیر پیش رو ظرفیت تولیدی را تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهیم رساند.

وی با اشاره به انجام مسئولیت های اجتماعی نیز گفت: در بحث های مسئولیت های اجتماعی دولت سیزدهم بی نظیر ترین حرکت ها در طول دوران انقلاب اسلامی را انجام داده و در این دوران صنعت نفت کشور تماما در خدمت مردم است. در این زمینه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تمام مطالبات شهرداری ها را به صفر رسانده است. همچنین آبرسانی و آسفالت روستاها و اقداماتی از جمله درخت کاری و ایجاد پوشش گیاهی ۲۰۰ هزار هکتاری و مقید دانستن به رعایت بحث های زیست محیطی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: حضرت اقا سال گذشته را دانش بنیان و توجه به موضوعات دانشی در کشور مطرح کردند ما ندای اقا را به گوش دل شنیدیم و کارهای بزرگی کردیم در ده سال پیش از دولت سیزدهم بر اساس امار کل پژوهشیهای تعریف شده مناطق ۷۰ میلیارد تومان ارزش بوده که طی یکسال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومن فقط پروژه های پژوهشی و دانشجویی تعریف کردیم.

وی با اشاره به جمع آوری ۸۰درصد از گازهای همراه نفت خاطرنشان کرد: در پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ معادل ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز فرآورش می شود و فقط مشعل ها ۲۰ درصد از این گاز را می سوزانند و برای جمع آوری این ۲۰ درصد نیز برنامه مدونی درنظر داریم.

دانشی با اشاره به مدیریت جهادی در بحث جمع آوری گازهای همراه گفت: در این زمینه پروژه هایی وجود داشت که در دولت قبل منفعل بود. برای مثال قرار بود توسط شرکت بید بلند خلیج فارس بخشی از این ۲۰ درصد گازهای مشعل جمع اوری شود که در آغاز دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۰ درصد بود اما با اقدامات جهادی انجام شده در دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی طرح به ۴۵ درصد رسیده و تحول چشمگیری در آن پدید آمد.

خبرنگار : معصومه مجدم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها