برخی روستاهای لرستان در پی فعالیت سامانه بارشی جدید تخلیه‌ و برخی محورها هم مسدود شده است.
برخی روستاهای لرستان در پی فعالیت سامانه بارشی جدید تخلیه‌ و برخی محورها هم مسدود شده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۸۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، موج نخست بارندگی‌ها که از بامداد چهارشنبه در لرستان آغاز شد در پایان روز فروکش کرد و موج دوم بارندگی‌ها با شدت بیشتری اکنون در این استان آغاز شده است.

اغلب نقاط لرستان به‌ویژه مناطق جنوبی مانند شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و رومشکان در معرض نوسانات جوی برآمده از تغییرات جوی در روز چهارشنبه 23 فروردین قرار گرفت.

بارش‌ها در مناطق جنوبی، جنوب شرق و غرب لرستان از شدت بیشتری برخوردار است و رودخانه خرم‌رود خرم‌آباد نیز شامگاه گذشته در پی بارش‌های سیل‌آسا پرآب شد.

سامانه بارشی جدید در همان ساعات ابتدایی آب‌گرفتگی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، اختلال در تردد و ایجاد رواناب‌های سطحی را در برخی مناطق لرستان رقم زد تا میزان استحکام زیرساخت‌های این استان در هنگام بلایای طبیعی رخ بنماید.

محور برخی از مناطق لرستان با آغاز سامانه بارشی جدید به‌دلیل پیشگیری از خطرات احتمالی مسدود شد، اما وقوع سیل در خرم‌آباد شامگاه گذشته راه ارتباطی 23 روستای این شهرستان را مسدود و سه پل موقت در بخش پاپی را نیز تخریب‌ کرد.

بیشترین میزان بارندگی‌های 30 ساعت گذشته لرستان در شول‌آباد الیگودرز با 92 میلی‌متر ثبت شده است، همچنین 65 میلی‌متر در خرم‌آباد، 64 میلی‌متر در ریلمه، 58 میلی‌متر در بروجرد، 55 میلی‌متر در رومشکان، 54 میلی‌متر در سراب دوره، 53 میلی‌متر در دورود و 52 میلی‌متر نیز در الشتر ثبت شده است.

انسداد راه ارتباطی امامزاده شاه‌احمد

حمید خادم، فرماندار پلدختر شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد بحران با بیان اینکه "مشکلی در این شهرستان اکنون وجود ندارد"، اظهار داشت: اسکان اضطراری توسط هلال‌احمر در روستای چم‌گز ایجاد شده است و مردم به نقاط امن انتقال داده شدند.

وی با ابراز اینکه "با ایمن‌سازی و احداث دیواره‌های ساحلی در پلدختر سیلی مشابه سال 1398 رخ نمی‌دهد و مردم نگرانی نداشته باشند"، افزود: مسئولان و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان آمادگی 100درصدی دارند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

فرماندار پلدختر با تأکید بر اینکه "مسئولان همدلی، همراهی و همکاری داشته باشند تا این بحران را پشت‌سر بگذاریم"، عنوان کرد: جاده پلدختر به‌‌طرف خرم‌آباد به‌علت بارندگی و احتمال بروز حادثه تا اطلاع ثانوی مسدود شد و محور آزادراه به‌سمت گردنه دهلیچ به پلدختر محور جایگزین است.

وی از مردم خواست از ترددهای غیرضروری تا پایان بارش‌ها در سطح این شهرستان خودداری کنند و اضافه کرد: راه ارتباطی امام‌زاده شاه‌احمد به‌علت حجم بارندگی و جلوگیری از حوادث احتمالی مسدود شده است.

خادم با اشاره به محورهای مواصلاتی پلدختر گفت: مسیر رفت جاده پلدختر به‌سمت اندیمشک در منطقه پاعلم در صورت بارش باران و طغیان رودخانه‌ها یک‌طرفه می‌شود.

نیمه‌کاره‌ماندن مصوبه رئیس‌جمهور

حسن مهدوی، شهردار پلدختر نیز با بیان اینکه دغدغه اصلی مردم این شهر نیمه‌کاره رهاشدن دیواره ساحلی پلدختر است، اظهار داشت: این پروژه جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان است، اما نیمه‌کاره رهاشده و سبب نگرانی و نارضایتی مردم پایین‌دست پلدختر است.

وی با تصریح به اینکه دیواره ساحلی پلدختر باید یک‌هزار متر دیگر امتداد پیدا کند تا این شهر برای همیشه از خطر سیلاب مصون بماند، افزود: لایروبی کانال‌های دفع آب‌های سطحی سطح این شهر انجام ‌شده است.

شهردار پلدختر با تأکید به اینکه در چندین نقطه این شهر نیز کانال ایجاد شده است تا رواناب‌ها به رودخانه کشکان انتقال یابد و مانع از بروز مشکل شود، عنوان کرد: نگرانی در منطقه دردیا وجود دارد که باید به‌صورت مستمر پیگیری شود تا مشکلی مردم را تهدید نکند.

ظرفیت 3000مترمکعبی رودخانه کشکان برای عبور سیلاب

اکبر مهری، رئیس امور آب پلدختر نیز در این جلسه ابراز کرد: آبدهی رودخانه چولهول ساعت 18 امروز (روز گذشته) 20 مترمکعب بر ثانیه است که ظرفیت تاب‌آوری این رودخانه 250 مترمکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: آبدهی رودخانه کشکان 55 مترمکعب بر ثانیه است و ظرفیت تاب‌آوری این رودخانه سه‌هزار مترمکعب بر ثانیه است.

رئیس امور آب پلدختر عنوان کرد: آبدهی رودخانه مادیان‌رود 2.5 مترمکعب بر ثانیه است و ظرفیت تاب‌آوری این رودخانه 160 مترمکعب بر ثانیه است که این حجم آب را در صورت سرریز سد هاله کوهدشت دارد.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی احداث دایک یا دیواره حفاظتی برای روستای چم‌گز سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت، اضافه کرد: 15 میلیارد تومان برای احداث دیواره ساحلی در این روستا نیاز است که باید اعتبار موردنیاز توسط سازمان برنامه‌وبودجه تخصیص پیدا کند.

مهری با ابراز اینکه روانابهای سطحی در سه نقطه پشت دایک حفاظتی شهر معمولان جمع شده است و راه عبور ندارد، گفت: لوله‌گذاری به‌وسیله لودر و بیل مکانیکی داخل دایک حفاظتی انجام‌ شده است تا رواناب‌ها را به داخل رودخانه منتقل کند.

اسکان اضطراری مردم روستای کمپ گنجعلی کوهدشت

محمد مرادی کفراج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان در پی اعلام گزارش ورود سامانه بارشی قوی تشکیل شد و تمهیدات لازم اخذ شد.

وی با اشاره به جابه‌جایی و تخلیه موقت روستای کمپ گنجعلی به‌دلیل احتمال رانش زمین گفت: این روستا با جمعیتی حدود 100 نفر تخلیه شد و مردم در هتل امامزاده محمد درب‌گنبد به‌طور موقت اسکان داده شدند.

فرماندار کوهدشت عنوان کرد: واحدهای مسکونی مستحکم و استاندارد برای حدود 17 خانوار روستای کمپ گنجعلی درب‌گنبد در مکان جدید احداث می‌شود.

وی با اعلام اینکه بهسازی و استحکام‌سازی پل مسیر پریان در محور کوهدشت به زانوگه طی پیگیری‌های قبلی انجام شده است، اضافه کرد: رودخانه‌ای فصلی در این محل وجود دارد که حجم وسیعی از آب را انتقال می‌دهد.

مرادی با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای ستاد بحران کوهدشت گفت: گردنه پای آستان به‌دلیل بارش‌های اخیر مسدود شده است که پس از پایان بارندگی‌ها بازگشایی می‌شود./تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها