گفت‌وگوی «جام‌جم» با سیروس میمنت بازیگر سریال «نون ‌خ»

عمو کیوان دنبال قشنگی‌های زندگی است!

عموکیوان مثل هوای بهاری متفاوت و متناقض است. اگر یک بار هم سریال «نون‌ خ» را دیده‌باشید، به این ظرافت‌های عاشقانه در حین رفتارهای خشن او پی می‌برید.
عموکیوان مثل هوای بهاری متفاوت و متناقض است. اگر یک بار هم سریال «نون‌ خ» را دیده‌باشید، به این ظرافت‌های عاشقانه در حین رفتارهای خشن او پی می‌برید.
کد خبر: ۱۴۰۳۳۵۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

وقتی پرده را کنار می‌زند تا کلکسیون گاز پیک‌نیکی‌اش را به دوستان نشان دهد و می‌گوید که عاشق شعله‌هاشان شده‌است، یا وقتی به خاطر همسرش عضو انجمن حمایت از فلامینگوهای مهاجر می‌شود و در توضیحش به نورالدین خانزاده، اول لبخند می‌زند که برای فریده جانش کاری کرده و بعد یکباره داد می‌زند که «به من چه که(فلامینگوهای مهاجر) مهاجرت می‌کنند. مگر من بهشان گفتم مهاجرت کنند.» عمو کیوان سریال نون‌ خ با این تناقض رفتاری، وقتی صدای فریده را می‌شنود، دلش غنج می‌رود و یکباره صورت مملو از سبیل کردی‌اش نرم می‌شود. اما نمایش چنین شخصیتی کار ساده‌ای نیست و فقط از کسی برمی‌آید که خاک هنر را خورده و سال‌ها سختی‌اش را کشیده‌باشد. سیروس میمنت، هم دستی بر بازیگری دارد و هم نوشتن. کارهای بسیاری با رضا عطاران، حسین سهیلی‌زاده و سیروس مقدم داشته‌است. این چند سال، به‌واسطه بازی در سریال نون‌ خ و نقش‌آفرینی شخصیت عمو کیوان، به چهره محبوب‌تر و شاید آشناتری برای مخاطب تلویزیون تبدیل شده‌است. میمنت خودش می‌گوید با وجود آشنایی‌اش با فرهنگ کردی، روی این نقش کار کرده تا آن را به یک پختگی برساند. او می‌گوید بازخوردهایی که تاکنون از بازی در این سریال داشته مثبت بوده و مخاطب آن را دوست داشته‌است. به بهانه صحبت درباره سختی‌ها و شیرینی‌های نقش عمو کیوان، با سیروس میمنت، بازیگر این نقش در سریال نون‌خ گفت‌وگو کرده‌ایم.

سیروس میمنت، بازیگر تلویزیون درباره شیرینی‌های نقش عمو کیوان در سریال نون ‌خ و دلیل محبوب بودن آن از سوی مخاطبان، به جام‌جم می‌گوید: من شخصیت کیوان را دوست دارم. در عین حال، روی آن کار و مطالعه کرده‌ام. یعنی این‌طور نبوده که به‌واسطه کرد بودن من و این شخصیت، احساس کنم که هیچ کاری نیاز نیست انجام دهم. اگر این‌طور بود، هر وقت می‌خواستند کاری ساخته شود، افراد همان استان را انتخاب می‌کردند. بازیگر باید کار خودش را بکند. البته شناخت من نسبت به آن فرهنگ کمک‌کننده بود اما کیوان یک آدم خاص است که نویسنده هم آن را به شکل خاصی نوشته‌است. درواقع با کمک کارگردان، نویسنده و همه کسانی که از آنها مشورت می‌گیرم، به نقطه‌ای رسیدیم که این ویژگی‌ها را برای کیوان ترسیم کنیم. کیوان مردی است که با وجود همه مشکلات، عاشق‌پیشه است و دنبال قشنگی‌های زندگی و خوشی‌ها می‌گردد. از هر چیزی تلاش می‌کند جنبه شاد آن را در نظر بگیرد. اینها کمتر نشان داده شده و این ویژگی‌ها به نظرم نقش کیوان را خاص کرده‌است.

بازخوردهای مثبت
وی درباره نقش‌های سریال نون ‌خ عنوان می‌کند: نقش‌ها و شخصیت‌های مختلف این سریال به طور کلی محوری هستند. مثلا کاظم نوربخش که نقش سلمان را بازی می‌کند، محوری است. ادریس(با بازی سیروس سپهری) برای خودش محوری است. بیژن بنفشه‌خواه هم که در این فصل وارد شده، بازهم محوری است. در واقع نقش اضافه نداریم. ولی نقش‌هایی در این سریال هستند که از ابتدا تا انتها بیشتر دیده می‌شوند و بار قصه بیشتر روی دوش آنهاست و به نظرم این افراد خود آقای آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ و من هستیم. در واقع شخصیت‌های نورالدین خانزاده، خلیل و عمو‌کیوان.
به گزارش جام‌جم، اما بخش مهمی از شیرینی شخصیت عمو کیوان، تناقض‌هایی است که او دارد؛ عاشق‌پیشه بودن در کنار اقتداری که یک مرد کرد دارد. میمنت در خصوص تاثیر این ویژگی‌های متفاوت در محبوب شدن شخصیت کیوان می‌گوید: همیشه این تصور در ذهن ماست فردی که تلاش می‌کند مردانه و خشن رفتار کند، رنگ زندگی را حس نمی‌کند یا متوجه نمی‌شود عشق چیست. در حالی که عشق در وجود همه آدم‌ها وجود دارد اما برخی تمایل ندارند آن را بروز دهند. آدم بدون عشق وجود ندارد. همه آدم‌ها عاشق هستند و رنگ‌ها را دوست دارند. بازخوردهایی هم که تاکنون از این نقش گرفته‌ام این بوده که همه عمو‌کیوان را دوست داشتند و جز بازخوردهای مثبت چیزی ندیدم.

نمایش طیفی از گویش‌های کردی در نون‌ خ
بازیگر سریال نون‌ خ درباره لهجه کردی و حساس بودن ورود آن به یک سریال تلویزیونی، عنوان می‌کند: افرادی که از کردستان شناخت دارند می‌دانند هر ۱۰کیلومتر که جلو بروید، لهجه، مدل لباس‌ها و خیلی چیزها تغییر می‌کند. اما در نهایت همه کرد هستند. کاری که سعید آقاخانی کرده این بوده که از لهجه کردی همه مناطق استفاده کند؛ کرد کرمانشاه، کرد سنندج، کرد بیجار، کرد بانه، کرد سردشت و... . درواقع بازیگران مختلف با لهجه مناطق مختلف حضور دارند. این زیبایی و قشنگی را این طور شاهدیم که هر‌کدام یک رنگ خاص دارند و در کنار هم یک شکل زیبا را نمایش داده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: من خاطره‌های زیادی از کیوان دارم. تولید مجموعه‌ای با این تعداد بازیگر، خاطره‌های زیادی را برای‌مان ثبت می‌کند. گاهی در یک صحنه، حدود ۲۰۰ بازیگر جلوی دوربین هستند. در واقع در هر صحنه، کمتر از ۱۰ تا۲۰ بازیگر نداریم. همه اینها برای‌مان خاطره‌ساز بوده‌است. البته هماهنگی و میزانسن این بازیگران یک کارگردانی دقیق می‌طلبد که سعید آقاخانی با دقت کامل آن را انجام داده‌است. گاهی صحنه‌هایی که جور درنمی‌آمد، به نظر او می‌رسیدیم تا صحنه را بتوانیم به نمایش بگذاریم.

گاهی تکرار، زیباست
سیروس میمنت، بازیگر نقش کیوان در سریال نون‌ خ در پاسخ به این پرسش که اگر نقش مشابه عمو کیوان با گویش کردی به او پیشنهاد شود آن را بازی می‌کند یا خیر، می‌گوید: همه بازیگران تلاش می‌کنند در ورطه تکرار نیفتند. البته برخی تکرارها زیباست. مثلا چارلی چاپلین کارش تکرار بود اما اسطوره سینما شد. نمونه ایرانی این تکرار را هم داریم؛ بازیگرانی که سال‌ها نقش جاهل را در مقابل دوربین بازی می‌کردند اما هر یک از دیگری متفاوت بودند. برای من فیلمنامه خوب مهم است. چه بسا در این مدت و در سالی که گذشت دو پیشنهاد خوب داشتم که باید با لهجه کردی بازی می‌کردم اما چون فیلمنامه خوب نبود و مجموعه به دلم ننشست، وارد پروژه نشدم. به طور کلی اگر فیلمنامه و شخصیت خوب باشد، باز هم حاضر هستم نقش مرد کرد را بازی کنم. در این صورت، این نقش جدید را جدای از کیوان و به شکلی متفاوت بازی خواهم کرد. وی درباره حال و هوای پخش فصل تازه نون ‌خ و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان، عنوان می‌کند: خودم کار را می‌بینم و بازخوردهای مثبت از مردم می‌گیرم. این‌که مردم بیشتر از سریال نون‌خ حرف می‌زنند و بعد از سریال‌های دیگر می‌گویند برای‌مان شیرین است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها