منزوی‌کردن تفکر انقلابی در سینما
«جام‌جم» در گفت‌وگو با ماشاءا... شاه‌مرادی‌زاده و در آستانه هفته هنر انقلاب بررسی کرد

منزوی‌کردن تفکر انقلابی در سینما

خداحافظی با خالق سریال «قصه‌های مجید»

کیومرث پوراحمد راهی خانه ابدی شد

پیکر کیومرث پوراحمد، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون و خالق سریال «قصه‌های مجید» با حضور خانواده این مرحوم و جمعی از هنرمندان صبح روز گذشته در بهشت‌زهرا(س) تشییع و خاکسپاری شد.
پیکر کیومرث پوراحمد، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون و خالق سریال «قصه‌های مجید» با حضور خانواده این مرحوم و جمعی از هنرمندان صبح روز گذشته در بهشت‌زهرا(س) تشییع و خاکسپاری شد.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۲۰

مسعود جعفری‌جوزانی، محمد خزاعی، محمدحسین لطیفی، حبیب ایل‌بیگی، جواد طوسی، احمد امینی، امیر آقایی، علی رویین‌تن، رضا فیاضی، جهانبخش سلطانی، محمدرضا فروتن، علی شادمان، گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، شهرام مکری، جلیل فرجاد، حسام نواب‌صفوی، اصغر همت، آزیتا حاجیان، کتایون ریاحی، هوشنگ‌ گلمکانی، حبیب احمدزاده، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا، صابر ابر، داریوش فرهنگ، طناز طباطبایی، کورش سلیمانی، مسعود فروتن، حبیب اسماعیلی، محمد کارت، فردین خلعتبری، سروش صحت، احمدرضا درویش و... از‌جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند. اجرای این مراسم را کورش سلیمانی به‌عهده گرفت که همکاری خوبی با پوراحمد در فیلم اتوبوس شب داشت. 

     
هنرمندی تمام‌عیار 
مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما درباره پوراحمد گفت: او هنرمندی تمام‌عیار بود که صداقت، شجاعت و جسارت کم‌نظیری داشت و گرچه آدم نازک‌دلی بود و گاهی اوقات آسمان خودش همچون ابر بهار می‌شد اما بلافاصله این آسمان دوباره آفتابی می‌شد. اثر بدیع و بسیار پرطرفدار «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد یک شاهکار تمام‌عیار بود و به‌عنوان یک کارگردان سینما هیچ‌وقت جسارت نداشتم که این قدر واقعی بتوانم وقایع تاریخی و اجتماعی کشورم را در یک اثر درخشانی به نام قصه‌های مجید ثبت کنم.
     
سازنده یک پروژه تصویری معتبر
جهانبخش سلطانی که بازی او در نقش بازپرس امیرحسین اوصیا سریال تلویزیونی «سرنخ» یکی از بهترین همکاری‌هایش با پوراحمد بود و در قصه‌های مجید هم حضور موفقی داشت، در این مراسم گفت: شخصیت مجید در قصه‌های مجید استاد کیومرث پوراحمد شخصیتی اهل قلم، دانش و معرفت بود که دربرگیرنده یک شخصیت فرهنگی بود. «قصه‌های مجید» یکی از معتبرترین پروژه‌های تصویری است که از بسیاری جهات ماندگار شد.
     
یک ماجرای غیرقابل‌باور 
کیانوش عیاری، کارگردان سینما و تلویزیون هم درباره پوراحمد گفت: چند روز پیش من به کیومرث زنگ زدم و از او خواهش کردم تا بیاید فیلم «کاناپه» را ببیند. او هم به من قول داد بعد از مراجعت به تهران دعوتم را بپذیرد ولی حالا برای من این دیدار تبدیل به یک شگفتی شد و این پرسش را ایجاد کرد که چرا باید این اتفاق وحشتناک بیفتد. حتی در این چند روزی که در خانه مرحوم پوراحمد حضور پیدا کردم همچنان برایم ماجرا غیرقابل‌باور بود تا این‌که روی میز پذیرایی منزل مرحوم پوراحمد، سینی حلوایی را دیدم که روی آن نایلکسی کشیده شده بود و چون همچنان باور نمی‌کردم از حبیب احمد‌زاده خواستم تا این سینی را باز کرده و یکی از این حلواها را به من بدهد تا بخورم و باور کنم که کیومرث پوراحمد از پیش ما رفته است. مدتی پیش بود که کیومرث پوراحمد عزیز یک هفته به شهرستان نور (محل فیلمبرداری فیلم تازه عیاری) آمد و ما افتخار میزبانی از او را داشتیم. یک هفته بسیار لذتبخش که با همراهی این کارگردان ارزنده سینمای ایران برایم روزهای بسیار خوبی را رقم زد.
     
فیلمسازی با دغدغه ایرانی
حبیب احمدزاده، نویسنده و از دوستان صمیمی مرحوم کیومرث پوراحمد هم گفت: کیومرث پوراحمد آدم دل بود و آدم دل آدم سیاست نمی‌شود. پس هر کسی که می‌خواهد او را به این‌سو و آن‌سو بکشاند، بداند که کیومرث پوراحمد نه دل به بلاهت داخلی و نه به خباثت خارجی می‌داد. اتفاقا دلیل رفاقت من جبهه‌ای با او بر سر ایرانی بودن کیومرث بود. من و او قبل از این‌که بخواهیم در مورد نظرات و اختلافات‌مان با هم صحبت کنیم ابتدا خود را یک ایرانی می‌دانستیم. او همواره دغدغه ایرانی بودن داشت.
     
راوی رنجش‌های بسیار
منوچهر شاهسواری، تهیه‌کننده فیلم شب یلدا نیز در این مراسم گفت: مرگ‌ نابهنگام کیومرث بر همه ما تسلیت باد. کیومرث روایتگر رنجش‌های بسیار بود. کیومرث کافی بود در هر جای جهان که بود قصه‌های مجید، اتوبوس شب و شب یلدا را می‌ساخت تا به‌مانند امروز ماندگار شود. کیومرث برای هر دردی، راه‌حلی داشت. هیچ دریایی برای او بی‌ساحل نبود. در تمام آثارش، امید بود. کیومرث به همه‌ ما درس طاقت داد.
   
هنرمندی با قلم جادویی
مهرانه ربی، همسر کیومرث پوراحمد ضمن قدردانی از همه سینماگران و مردمی که در مراسم خاکسپاری این هنرمند به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا آمدند، تشکر کرد.
مهرداد پوراحمد، برادر کیومرث پوراحمد هم در  ادامه  این مراسم گفت: کیومرث پوراحمد با قلم جادویی خود برای ما می‌نوشت و خاطره می‌آفرید. او برای ما این شرایط را ایجاد می‌کرد تا به کودکی نیمه‌تمام خود سرک بکشیم. امروز شما با حضور صمیمانه خود یک خاطره ماندگار رقم زدید. ولی از شما خواهش می‌کنم صرف‌نظر از همه شایعات به ما کمک کنید تا از پس این غم بزرگ خودمان را پیدا کنیم چون کیومرث پوراحمد برای ما پرونده‌ای همیشه باز است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها