شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را مردود اعلام کرد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را مردود اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، علی بحرینی پیش از انجام رای گیری درباره این قطعنامه که با ۲۳ رای مثبت، ۸ رای منفی و ۱۶ رای ممتنع تصویب شد، گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شورا در شرف رای‌گیری است و توسط ایسلند و بریتانیا به عنوان حامیان اصلی آن ارائه شده است، کاملاً غیرقابل توجیه است و توسط ایران رد شده است.

وی افزود: حامیان این قطعنامه خود را در پشت عنوان حقوق بشر پنهان و از این سازمان برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده کردند. پیام ما به بریتانیا و سایر حامیان غربی پیش‌نویس قطعنامه روشن است. مردم ایران با انقلاب اسلامی خود در سال 1357 عزت نفس و استقلال را برگزیدند و علیرغم اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرانسانی و دستکاری رسانه‌ای ، با نفی هرگونه سلطه و تبعیت در آن راه ثابت قدم خواهند ماند.

سفیر کشورمان تصریح کرد: ارائه این قطعنامه، از نظر ایران به عنوان تلاشی بدخواهانه برای هدف قرار دادن و تخریب عمدی چهره حقوق بشری ایران با تولید روایات آشفته، کلیشه های منفی و اتهامات نادرست تلقی می شود.

وی تاکید کرد: این قطعنامه و مأموریت آن عمداً دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته و کشورم را با هدف انحراف توجهات از نقض حقوق ایرانیان و جنایات علیه بشریت انجام شده توسط حامیان این قطعنامه از طریق تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه هدف قرار می‌دهد.

بحرینی با بیان اینکه «استفاده ابزاری از حقوق بشر غیرقابل قبول است و آرمان مشترک حقوق بشر را به خطر می اندازد» هشدار داد: این رویکرد نه کمکی به حفظ و ارتقای حقوق بشر می کند و نه با واقعیت های میدانی و تاریخ و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی سازگاری دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به ضرورت رعایت و ارتقای حقوق بشر اعتقاد دارد. دستاوردهای ما در زمینه حقوق بشر در چهار دهه گذشته، گواه جدیت ایران در رعایت، حمایت و احقاق حقوق بشر است.

سفیر کشورمان، با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با شورای حقوق بشر تصریح کرد: اعضای شورا اکنون در یک دوراهی حساس قرار دارند. آنها باید تصمیم بگیرند که برای حمایت از ملت ایران در مسیر افتخاری که برای استقلال، عزت و موفقیت انتخاب کرده‌اند، به قطعنامه‌ای با انگیزه سیاسی ادامه دهند یا به آن رای منفی دهند.

گفتنی است که در جلسه امروز، کوبا، چین و آفریقایی جنوبی در حمایت از ایران سخن گفته و درباره استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر هشدار دادند.

کشورهایی که به قطعنامه ضد ایرانی رای دادند عمدتا کشورهای غربی بوده و کشورهای درحال توسعه، رای منفی و ممتنع دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها