از چند هفته قبل که الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه با به‌کارگیری بندی در قانون اساسی این کشور و دور زدن رأی‌گیری در پارلمان، قانون جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی را از ۶۲به ۶۴سال تصویب کرد، شهرهای این کشور صحنه اعتراضات سراسری و آشوب‌های گسترده است و درگیری‌های پلیس و معترضان همچنان ادامه دارد و روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود.
از چند هفته قبل که الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه با به‌کارگیری بندی در قانون اساسی این کشور و دور زدن رأی‌گیری در پارلمان، قانون جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی را از ۶۲به ۶۴سال تصویب کرد، شهرهای این کشور صحنه اعتراضات سراسری و آشوب‌های گسترده است و درگیری‌های پلیس و معترضان همچنان ادامه دارد و روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۲۶۱۵

اما در حالی که معترضان فرانسوی از اعتصاب و تظاهرات علیه دولت مکرون پا پس نکشیده و برای دور جدیدی از اعتصاب‌ها فراخوان داده‌اند،‌ امانول مکرون اظهار امیدواری کرده که این قانون تا پیش از پایان سال جاری میلادی به اجرا در آید. در پی معرفی این قانون جنجالی از سوی دولت فرانسه، این کشور از ماه ژانویه سال جاری میلادی درگیر اعتصاب‌ها و تظاهرات سراسری خشونت‌بار با شرکت صدها هزار نفر بوده است.
در آخرین تظاهرات سراسری که چند روز قبل علیه اصلاحات قانون بازنشستگی انجام شد، بیش از یک میلیون نفر معترض شرکت کردند که روزنامه لوموند تعداد معترضان را ۱.۲میلیون و بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه سی‌جی‌تی شمار تظاهرات‌کنندگان را ۳.۵میلیون نفر اعلام کرد.
پلیس فرانسه گفت در پاریس، پایتخت این کشور حدود ۱۲۰هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند اما اتحادیه سی‌جی‌تی تعداد معترضان را در این شهر ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد.
این تظاهرات با خشونت همراه بود و نیروهای پلیس با معترضان درگیر شده و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد در خیابان‌های پاریس سطل‌های زباله و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به آتش کشیده شده‌اند. ژرالد دارمانن، وزیر کشور فرانسه گفت که از هفته گذشته تاکنون ۱۲۰۰نقطه کشور شاهد تظاهرات بوده و ۹۴ افسر پلیس زخمی شده‌اند. این در حالی است که پلیس حدود ۳۰۰ را نفر را بازداشت کرده ‌است.نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دوسوم مردم فرانسه با اصلاحات قانون بازنشستگی مخالف هستند.

مخالفت‌های سیاسی با طرح مکرون
اقدام الیزه در افزایش سن بازنشستگی، با خشم گسترده عمومی روبه‌رو شده و اپوزیسیون با طرح رأی عدم اعتماد تلاش کرد با دولت مقابله کند اما دولت فرانسه توانست از این رأی‌گیری جان سالم به در ببرد.در مجلس ملی نیز تاکنون دو درخواست استیضاح نخست‌وزیر از سوی احزاب مخالف دولت به ثبت رسیده که رأی اعتماد مجدد به نخست وزیر را خواستار شده‌اند.
کارشناسان پیشتر با توجه به این‌که دولت مکرون نتوانست در انتخابات مجلس، اکثریت قاطع را به دست آورد نسبت به بروز درگیری مداوم مجلس و دولت و بروز بن‌بست سیاسی در این کشور هشدار داده بودند، همان‌طور که از اولین روزهای انتصاب بورن مسأله عدم رای اعتماد مجلس به او مطرح شده بود.مکرون که در انتخابات ریاست جمهوری با رأیی کمتر از دور نخست ریاست جمهوری‌اش پیروز شد با جدی‌ترین چالش دوره دوم قدرت خود مواجه شده است.مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی و عضو پارلمان فرانسه هشدار داد دولت مکرون با اصرار بر اصلاحات قانون بازنشستگی زمینه را برای انفجار اجتماعی فراهم کرده است.
لوپن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد در جریان اعتراضات جلیقه زردها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ علیه مکرون نقش آتش‌نشان را ایفا کرده است اما در این اعتراض‌ها، هواداران معترض خود را مهار نخواهد کرد.
لوپن با اشاره به ادامه اعتراض‌ها گفت: نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد. مردم فرانسه احساس عصبانیت و تحقیر شدن دارند. آنها احساس می‌کنند که قوانین دموکراسی ما نقض شده است.

کمبود سوخت در فرانسه
بر اثر اعتصابات اخیر در فرانسه جایگاه‌های سوخت در این کشور همچنان با کمبود سوخت درگیر هستند.یک وبسایت فرانسوی که کمبود سوخت را پیگیری می‌کند گزارش کرد، مشکل کمبود سوخت، حدود ۱۱۰۰پمپ بنزین را در سراسر فرانسه درگیر ساخته در حالی که ۲۵۰پمپ بنزین نیز کاملا از سوخت خالی هستند. این آمار یعنی اعتصاب‌ معترضان به اصلاحات بازنشستگی جنجالی دولت فرانسه منجر به درگیر شدن حدود ۱۰درصد همه پمپ‌های بنزین این کشور با مشکل در عرضه سوخت شده است.

درگیری شدید پلیس فرانسه و فعالان محیط زیست
در هفته‌های اخیر علاوه بر طرح اصلاح سن بازنشستگی، اقدام دولت در ساخت یک آب‌انبار بزرگ کشاورزی در منطقه سن سولین در غرب فرانسه نیز به درگیری‌های شدید منجر شد که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
گزارشگران خبرگزاری فرانسه گفتند این اعتراضات در اطراف محل احداث آب‌انبار رخ داد و نیروهای امنیتی با شبه‌نظامیان رادیکال درگیر شدند.وزارت کشور فرانسه گفت که پلیس برای متفرق کردن معترضان بیش از ۴۰۰۰نارنجک غیرمرگبار استفاده کرد.
به گفته پلیس، دست‌کم ۶۰۰۰معترض در این تظاهرات شرکت داشتند اما سازمان دهندگان اعتراض‌ها شمار معترضان را حدود ۲۵هزار نفر اعلام کردند. همچنین بیش از ۳۰۰۰نیروی پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان در خیابان‌ها مستقر شده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها