جزئیات توافق و حضور قلعه‌ نویی در تیم‌ ملی

عکس نوشت | تاج گذاری ژنرال

جزئیات توافق و حضور قلعه‌نویی در تیم‌ملی

تاج‌گذاری ژنرال

از سانچز تا امیر قلعه‌نویی؛ این آخرین تصمیم مهدی تاج و فدراسیونش، برای هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران بود.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۶۵
نویسنده سعید اکبری- گروه ورزش

بعد از عدم توافق با مرد اسپانیایی، قلعه‌نویی و جواد نکونام دو گزینه نهایی روی میز شدند ولی با توجه به ارتباط نزدیک امیر با بعضی از اعضای هیات رئیسه، رای‌گیری به نفع او تمام شد.

تماس لحظه آخری برای خمز!

قلعه‌نویی و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال روز شنبه به صورت تلفنی با هم صحبت کردند. یعنی ساعاتی بعد از لغو حضور سانچز اسپانیایی در تهران. بنابراین از قبل طرح و نقشه فدراسیون فوتبال مشخص بود. در این بین بعضی از مسئولان هم با جواد نکونام تماس گرفتند تا به او آماده‌باش بدهند. تا بعد از ظهر دیروز قلعه‌نویی منتفی شده و نکونام سرمربی بود اما تاج باز هم از آن حرکت‌های لحظه آخری زد. به موازات پیشبرد مذاکرات با گزینه‌های ایرانی، رئیس فدراسیون فوتبال با زنوزی مالک باشگاه تراکتور تبریز تماس گرفت و از او خواست تا اجازه حضور خمس اسپانیایی را در تیم‌ملی بدهد. زنوزی اما در نقش مخالف درآمد و گفت به حضور این مربی در تیمش نیاز دارد. تاج هم این موضوع را به هیات رئیسه اطلاع داد و حالا زمان رای‌گیری نهایی رسیده بود. در رای‌گیری صورت گرفته مهدی تاج، مهدی نبی و منصور قنبرزاده رئیس و دو نایب رئیس فدراسیون به حضور نکونام رای دادند اما در مقابل طهمورث حیدری، احسان اصولی، میرشاد ماجدی، محمدرضا ساکت، احمدرضا براتی، بهرام رضائیان، خداداد افشاریان و هدایت ممبینی خواهان حضور قلعه‌نویی شدند. این یعنی چربیدن قدرت طرفداران امیر به نکونام. مخالفان جواد اعتقاد داشتند تصمیم او پیش از بازی الهلال و کناره‌گیری از نیمکت فولاد حرفه‌ای نبوده است. مخالفان قلعه‌نویی هم تاکید داشتند او در سال‌های گذشته با وجود هزینه‌های هنگفت تیم‌هایش، به موفقیتی دست نیافته و شاید نتواند با ستاره‌های تیم‌ملی کار کند. آنها بازیکنان را شاهد گرفتند که تمایل دارند نکونام سرمربی باشد تا امیر اما با توجه به تجربه جام‌جهانی و انتخاب کی‌روش، فدراسیون می‌خواست خودش تصمیم گیرنده اصلی باشد. هر چند به نظر می‌رسد در هفته‌های گذشته حتی بعضی نمایندگان مجلس علاقه‌مند بودند امیر قلعه‌نویی سرمربی شود و این را به مسئولان فدراسیون هم انتقال داده بودند.

ماجرای ۳۰۰ مقاله

بدین ترتیب امیر حدود ۱۵ سال بعد از برکناری جنجالی‌اش از تیم‌ملی دوباره بازگشت. او در تیرماه سال ۸۵ و بعد از رفع تعلیق فوتبال ملی، به نیمکت ایران رسید و همزمان رئیس سازمان فوتبال استقلال هم شد. او حدود یک سال روی نیمکت بود و در سال ۱۳۸۶ به دلیل فشارها بعد از شکست و حذف در جام ملت‌های ۲۰۰۷، از کار برکنار شد. امیر در آن روزها جوانتر بود. بعدها او به منتقدانش با چنین جمله‌هایی تاخت : «این جور موقع‌ها همه دنبال عقده‌های شخصی خودشان هستند. من را بردند تلویزیون محاکمه کردند‌، به کمیته تربیت بدنی مجلس بردند و روزنامه‌ها ۳۰۰ مقاله علیه من نوشتند در حالی که تیم‌ملی ایران را در رتبه اول رنکینگ آسیا تحویل دادم و رفتم. این همه حرف شنیدم چون می‌خواستم خالصانه و مخلصانه کار کنم.»

حالا او ۱۵ سال بعد در شرایطی به تیم‌ملی بازگشته که وضعیت آنچنان خوب به نظر نمی‌رسد. فشار رسانه‌ها و توقعات افکار عمومی به اضافه سختی کار با ستاره‌های بزرگی چون طارمی، سردار، جهانبخش و... در تیم‌ملی، می‌تواند پایه‌های نیمکت ایران را برایش لغزان کند. امیر قلعه‌نویی که این را خوب فهمیده که قصد دارد در آرامش کار را جلو ببرد.

امیر مقابل غول‌ها

قرارداد قلعه‌نویی و تیم‌ملی تا پایان جام ملت‌ها خواهد بود اما طرفین توافق کرده‌اند در صورت رضایت، تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۶ تمدید می‌شود، یعنی جام‌جهانی آمریکا، مکزیک و کانادا. او اولین روز نیمکت‌نشینی‌اش را مقابل روسیه در روز سوم فروردین ۱۴۰۲ تجربه خواهد کرد. قلعه‌نویی قرار نیست برای جام ملت‌ها کار عجیب و غریبی کند. او تا بهمن ماه فرصت دارد تا تیمی آماده بسازد و به جنگ غول‌هایی چون ژاپن، عربستان، کره جنوبی و استرالیا برود. پروژه پوست‌اندازی تیم‌ملی قرار است بعد از این جام آغاز شود و بنابراین امیر به اکثر لژیونرها و بازیکنان قبلی تیم‌ملی اعتماد خواهد کرد.

دستیار خارجی

قلعه‌نویی قصد دارد برای نیمکت تیم‌ملی دستیاران خود را تغییر دهد. او احتمالا تنها سعید الهویی را از کادر گل‌گهر همراه خود می‌برد. در برنامه ارائه شده امیر به تاج، او تاکید کرده حداقل دو مربی خارجی برای نیمکت می‌خواهد که احتمالا یکی از آنها، دستیار اسپانیایی و سابق جواد نکونام خواهد بود.

نکونام یا نویدکیا در گل‌گهر؟

با جدایی امیر قلعه‌نویی از ‌ گل‌گهر سیرجان، هنوز تکلیف نیمکت این تیم مشخص نیست. دو احتمال وجود دارد؛ اول این‌که جواد نکونام یا محرم نویدکیا جانشین امیر شود و دوم این‌که با تلاش‌های قلعه‌نویی، مجتبی سرآسیابی دستیارش تا آخر فصل سرمربی موقت باشد! البته با توجه به اهدافی که گل‌گهر حداقل در ادامه فصل و جام‌حذفی دارد، بعید است اتفاق دوم رخ دهد و احتمالا از بین نکونام یا نویدکیا یکی سرمربی جدید تیم کرمانی خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها