استاد و نظریه پرداز حوزه اقتصاد شهری؛

شفافیت مالی از مهمترین ابزارهای مدیریت شهری سالم است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه توزیع نامناسب آب بین حوزه ای و کمبود ۵۰ درصدی مخازن از عمده مشکلات جدی آبرسانی در شهر کرمانشاه دانست و گفت: در تلاشیم با استفاده از امکانات و زیرساخت های موجود تغییرات جدی در این حوزه ایجاد کنیم .
کد خبر: ۱۴۰۰۸۵۳

جام جم آنلاین؛ «رضا داودی» در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه خدمات در  شرکت آب و فاضلاب شبانه روزی است، افزود: شرکت آب و فاضلاب  استان از گذشته تا به امروز در حوزه‌های مختلف  با مشکلات و نواقصی همراه بوده است و نمی توان ادعا کرد که  در مدت کوتاهی تمام این مشکلات حل خواهد شد اما در تلاشیم با وجود کمبودها،  تاسیسات و زیرساخت ها شرکت را به سمتی پیش ببریم که مردم در تابستان ‌های آینده تنش آبی کمتری را تجربه کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کرمانشاه کمبود آب در کرمانشاه جدی است، اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات، مردم کرمانشاه تابستان سال ۱۴۰۱ را با تنش آبی  کمتری در مقایسه با  سالهای گذشته پشت سر گذاشتند که نشان‌دهنده ایجاد برخی تغییرات در زیرساخت ها و ظرفیت‌های موجود شرکت آب و فاضلاب استان است. شرکت آب و فاضلاب استان در این زمینه در  سال ۱۴۰۲ برنامه های جدیدی در دستور کار دارد.

وی عمده ترین مشکل شهر کرمانشاه را  توزیع نامناسب آب بین حوزه ای عمده‌ترین دانست، گفت: کمبود ۵۰ درصدی  مخازن نیز از دیگر مشکلات جدی در این زمینه است.

داودی با اشاره به در دست اجرا بودن برنامه بلند مدت آبرسانی از سد گاوشان به شهر کرمانشاه، افزود: این پروژه که توسط آب منطقه ای در حال اجرا است که دارای مولفه‌های متعددی از جمله ایجاد خط انتقال اصلی، تصفیه خانه ، مخازن و خطوط بین مخازن است.این طرح هنوز کامل نشده و  نواقصی دارد.

۹۰ درصد کمبود آب مناطق جنوبی شهر کرمانشاه حل می شود

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، کمبود مخازن آب،  مشکل اساسی برای  گذر از پیک مصرف در  تابستان است.

تلاش شرکت آب و فاضلاب بر این است با توجه به امکانات و زیرساخت های موجود تغییرات جدی در زیرساخت های بین مخازن ایجاد کند . ایجاد منابع نیز راهکار دیگر شرکت در این حوزه است.

  وی ایجاد خط بین مخزنی چمن و جمهوری در منطقه جنوب غربی شهر کرمانشاه یکی از برنامه های در این زمینه دانست و افزود:  این خط بین مخزنی آماده بهره‌برداری است که می تواند مشکل کمبود آب شرب محلاتی چون سعدی، خیام، بهار، صدرا، ژاندارمری ، پردیس ، زیباشهر و همه محلات جنوب غربی کرمانشاه را حل کند.
داودی اضافه کرد:  جمعیت تحت پوشش این خط بین مخزنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است.

اجرای این خط بین مخزنی بیش از  ۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. این خط ۶۰۰ میلیمتر فولادی است و یک ایستگاه تاسیسات جانبی دارد. با اجرای این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب  به مناطق جنوب غربی شهر کرمانشاه اضافه خواهدشد.

اجرای این خط بین مخزنی در منطقه جنوب غربی شهر کرمانشاه را یک اتفاق مثبت و تاثیر گذار است که مردم بزودی آن را لمس خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین به اجرای انتقال آب از چاه‌های ده‌پهن به مخزن کوثر اشاره کرد و گفت:  با انتقال آب از این چاه‌ها به مخزن کوثر مشکل آب در مناطق جنوب شرق کرمانشاه حل خواهد شد. محلاتی چون فردوسی ، دلگشا، جعفرآباد ، وزیری، مدرس، کیانشهر، فدک و…از آب این خط لوله بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه این پروژه یک طرح استراتژیک در حوزه آبرسانی است، اضافه کرد: طول این خط لوله ۹ کیلومتر است که در صورت تامین اعتبار تا پایان خرداد ۱۴۰۲ به مرحله بهره برداری خواهد رسید.  ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح است.

همچنین با اجرای این طرح بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب به مناطق جنوب شرقی شهر اضافه می شود.

داودی گفت: با بهره برداری از دو طرح مذکور،  ۹۰ درصد مشکل کمبود آب در مناطق جنوبی شهر کرمانشاه حل  و تابستان ۱۴۰۲ با مشکلات کمتری مواجه شد.

کمبود ۱۰۰ هزار متر مکعب  مخزن آب در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درباره مشکلات آب در محلات شمالی شهر نیز گفت:  با حفر چندین حلقه چاه کمبود آب در مناطق شمال شرقی شهر نیز تا پیش از تابستان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه اینکه کار حفاری تعدادی از این چاه به اتمام رسیده ، افزود: تعداد نیز در حال حفاری است.  با اتمام حفاری این چاه‌ها، ۷۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب مناطق شمال شرقی شهر اضافه می شود و محلاتی چون ظفر، دانش، تلاش و… تنش آبی  در تابستان ۱۴۰۲ تجربه نخواهند کرد.

داودی به اتمام طرح مخزن ۵هزار متر مکعبی «تلاش» در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: خط بین مخازن« زینبیه»نیز توسط شرکت آب منطقه ای در این نقطه از شهر در دست اجراست که با تکمیل این پروژه مشکل کمبود آب در این مناطق نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع در شهر کرمانشاه ۱۰۰ هزار متر مکعب کمبود مخزن داریم، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده تا پیش از شروع تابستان سال آینده  ۲۵۰۰ متر مکعب مخزن وارد مدار می شود.

داودی درباره اصلاح و بازسازی خطوط نیز گفت: اصلاح و بازسازی در مناطقی که بیشترین هدررفت آب را دارند، در حال انجام است. افشاریه از مناطقی است که کار اصلاح و بازسازی خطوط لوله آن با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان انجام شد. برای دیگر مناطق  نیز  برنامه هایی داریم که در صورت گرفتن مجوز از شهرداری کار آن را پیش از اتمام سال شروع خواهیم کرد.

تنش جدی آب در  ۶۶۷ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه به پروژه های متعدد انجام شده در بخش روستایی نیز اشاره کرد و افزود:  ۳۴۹ روستا با اعتباری بالغ بر  ۳۱۴ میلیارد تومان طی تفاهم‌نامه که با قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع) در حال آبرسانی است و تلاش خواهیم کرد تا نیمه اول سال آینده پروژه های آبرسانی به این روستا ها تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه آبرسانی در بخش روستایی در استان به دو بخش تقسیم شده است، گفت:  ۶ شهرستان شرقی استان شامل صحنه ، کنگاور، سنقر هرسین ، کرمانشاه و اسلام آباد غرب که به سازمان بسیج سازندگی سپاه نبی اکرم (ص)  و روستاهای شهرستان های غربی نیز به قرار گاه نجف اشرف واگذار شده است.

کار آبرسانی روستایی یک کار تلفیقی است که طی تفاهمنامه وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع) در قالب پروژه های محرومیت زدایی در حال انجام است.

داودی ادامه داد: در حال حاضر ۶۶۷ روستا در استان کرمانشاه با تنش جدی آب مواجه هستند که طی قرار دادی که منعقد شده در صورت تامین اعتبار تا  دو سال آینده آبرسانی خواهند شد تا حدود زیادی مشکلات روستایی در این بخش حل خواهد شد.

وی افزود: با وجود اینکه در سال جاری در حوزه محرومیت زدایی روستایی تا کنون هیچ اعتباری به استان تخصیص داده نشده است اما این پروژه با پیشرفت خوبی در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار پروژه های آبرسانی بیش از ۲۰۰ روستا در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه فاضلاب شهر

داودی درباره  پروژه های انجام شده در بخش  فاضلاب استان نیز گفت: با هدف‌گذاری های انجام شده ، پروژه های متعددی در دست اجرا است که اتفاقات خوبی را در ۱۴۰۲ رقم خواهد زد.

پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه یکی از این طرح های مهم استان است که سالها به دلیل کمبود اعتبار بر زمین مانده بود و پیشرفتی نداشت. در حال حاضر ۷۰ درصد این پروژه شامل شبکه جمع آوری، خطوط انتقال، ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه ها به اتمام رسیده است.

۳۰ درصد از پروژه باقی مانده  که نیازمند  تامین اعتبار است.

وی تصریح کرد:  در حال حاضر کمتر ۳۲ درصد از فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می شود.

تصفیه خانه شمار ۲ شهر کرمانشاه نیز که در سال‌جاری شروع شده ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در صورت تامین اعتبار سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره برداری برسد.

مدول دوم  تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه با پوشش جمعیت ۴۰۰ هزار نفری ،  ۶۷ هزار متر مکعب ظرفیت دارد.

در سفر ریاست جمهوری به استان نیز طی یک مصوبه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد که پیگیر تامین اعتبار آن هستیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان کرمانشاه درباره  فراخوان واگذاری پساب مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه  نیز گفت:  کارهای مطالعاتی آن انجام شده و رایزنی های در این باره با سرمایه گذاران صنایع پایین دستی نیز انجام گرفته است. در حال حاضر پساب فاضلاب شهرستان های اسلام آباد غرب به مزایده گذاشته شده و در حال واگذاری است.

وی همچنین از آمادگی شرکت آب و فاضلاب استان برای واگذاری پساب های موجود شهرستان های کرمانشاه ، اسلام آباد غرب ، گیلانغرب، قصرشیرین،  پاوه ، هرسین و گنگاور به صنایع پایین دستی استان خبر داد و اضافه کرد:  تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان های جوانرود، روانسر، تازه آباد، صحنه، سنقر،  مدول دوم تصفیه خانه کرمانشاه و سرمست نیمه تمام هستند که  سرمایه گذاران و صاحبان صنایع استان می توانند با مشارکت  در تکمیل این پروژه های،  به صورت بلند مدت ۱۵ تا ۳۰ ساله از پساب‌ها فاضلاب در صنایع خود استفاده کنند.

۵ تصفیه خانه جوانرود، روانسر، کرندغرب، تازه آباد و سرمست  در استان در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۲ براساس برنامه‌ریزی های انجام شده به بهره برداری خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها