گزارش اختصاصی خبرنگار«جام‌جم» از ترکیه

عصر عبور از اردوغان

در حالی که حدود دو ماه و نیم دیگر به انتخابات سراسری ترکیه برای تعیین نمایندگان پارلمان و رئیس‌جمهور این کشور باقی‌مانده است، نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی در این کشور نشان می‌دهد رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور فعلی این کشور پیشتاز رقابت‌هاست و حدود نیمی از مردم این کشور به او رأی خواهند داد.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۳۱
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

طبق جدیدترین نظرسنجی که توسط مؤسسه «آرِدا» در بازه زمانی ۲۳تا ۲۷فوریه۲۰۲۳ برگزار شده، حدود نیمی از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سراسری، به اردوغان برای ریاست‌جمهوری ترکیه رأی می‌دهند.
روزنامه ینی شفق، نزدیک به حزب حاکم ترکیه، با انتشار نتایج این نظرسنجی گزارش داد از جامعه آماری ۳۰۰۰نفری که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، پرسیده شد اگر انتخابات ریاست‌جمهوری در روز یکشنبه پیش رو برگزار شود، به چه کسی رأی می‌دهید؛ ۴۹.۸درصد اردوغان را انتخاب کردند.

طبق این افکارسنجی، رتبه دوم در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق - اپوزیسیون حزب حاکم ترکیه - با ۲۱.۷درصد آرا قرار دارد. رتبه سوم به منصور یاواش، شهردار آنکارا از حزب جمهوریخواه خلق با ۹.۶درصد و رتبه چهارم نیز به اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول از همین حزب با ۶.۹درصد آرا اختصاص دارد.

در بین احزاب سیاسی برای کسب کرسی‌های پارلمان ترکیه نیز حزب عدالت و توسعه با ۳۸.۵درصد آرا در رتبه اول ورود به این نهاد قانون‌گذاری قرار دارد. حزب جمهوریخواه خلق با ۲۲.۸درصد و حزب کُردی دموکراتیک مردمان نیز با ۱۰.۵درصد آرا، در رتبه بعدی کسب کرسی‌های پارلمان ترکیه قرار دارند.

این در حالی است که پیشتر تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه ۱۸ژوئن(۲۸خرداد) تعیین شده بود اما اردوغان حدود یک ‌ماه‌ و نیم قبل گفته بود حزب عدالت‌وتوسعه مایل است این انتخابات زودتر برگزار شود.
رئیس‌جمهور ترکیه دیروز هم طی سخنانی با بیان این‌که منطقه ما در حال گذر از بحران زلزله است در واکنش به گزارش‌های غیررسمی درباره تعویق انتخابات سراسری در ترکیه به‌دلیل زلزله، تصریح کرد: «انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در چهاردهم می ‌برگزار می‌شود و برخی تلاش می‌کنند از فاجعه زلزله برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند.»

ائتلاف شش‌گانه در مقابل اردوغان

همزمان با انتشار این نظرسنجی، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون دولت ترکیه گفت که نامزد ائتلاف «شش‌گانه» در همان دور اول، انتخابات ریاست‌جمهوری را خواهدبرد.
احزاب شش‌گانه متشکل از کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق، مرال آکشنر رئیس حزب خوب، علی باباجان رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت، احمد داوود اوغلو رئیس حزب آینده، گولتیکین اویصال رئیس حزب «حزب دموکراسی» و تمل کارامولا اوغلو رئیس حزب سعادت هستند.
کمال قلیچدار اوغلو در سخنانی گفت که نامزد ائتلاف شش‌گانه هر که باشد، در همان دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری برنده خواهدشد.

به نوشته وبگاه زمان، او همچنین گفت خبرهایی که از احتمال انحلال ائتلاف شش‌گانه به گوش می‌رسد، شایعه است و چنین امکانی وجود ندارد. به گفته او ائتلاف شش‌گانه قرار است در تاریخ دوم مارس نشست داشته باشد.

وی در خصوص معرفی نامزد واحد از سوی این ائتلاف نیز گفت: البته هر از گاهی نظرات مختلفی در میان دوستان ما که سر میز یا در زمینه‌های خاصی با هم کار می‌کنند، ابراز می‌شود. اما ما مانند افراد متمدن دور یک میز نشسته و بر مشکلات غلبه می‌کنیم و از قبل اعلام کرده‌ایم که نامزد خود را با اجماع انتخاب خواهیم کرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها