کد خبر: ۱۳۹۹۷۷۴
نویسنده سیدحامد حسینی | تهیه‌کننده

تمام اهالی سینما می‌دانند که بهترین زمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تعطیلات نوروز است، البته به این شرط که در شرایط مطلوبی قرار داشته باشیم. امسال با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر، وضعیت اکران کمی پیچیده است.

هرچند شرایط اکران نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده اما از سویی دیگر تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز روی مقوله اکران تاثیرگذار است که باید کارشناسان اکران و سینما بررسی‌های لازم را روی آن به‌عمل آورند. البته به اعتقاد من امسال چیزی به نام اکران عید فطر نداریم. بعید می‌دانم وقتی فاصله اکران نوروز و اکران عید فطر حدودا یک ماه است، شورای صنفی اکران جداگانه‌ای به‌عنوان اکران عید فطر داشته باشد. اگر فیلم‌های مناسبی در عید نوروز اکران شوند، هر دو اکران در هم ادغام می‌شوند و اکران عید فطر به‌نوعی در ادامه اکران نوروز قرار می‌گیرد. مگر این‌که بعضی از فیلم‌ها حداقل‌های فروش را پر نکنند و از چرخه اکران خارج شوند تا به جای آنها فیلم جدیدی قرار بگیرد. «سینما متروپل» یک‌سری اصلاحیه‌ها دارد که امکان انجام هرکدام از آنها فراهم باشد، برای اکران عمومی آنها را برطرف می‌کنیم. منظورم از اصلاحیه مجموع پست پروداکشن (موسیقی، تدوین و...) است که در حال حاضر مشغول انجام آن هستیم تا به شرایط مطلوبی در اکران عمومی برسیم. این‌که اکران عمومی سینما متروپل دقیقا چه زمانی است را خودم هم فعلا نمی‌دانم که آن هم تا چند روز آینده مشخص می‌شود که در فهرست گزینه‌های اکران نوروزی قرار دارد یا نه. البته اگر قرار باشد آماده‌سازی سینما متروپل برای این‌که به اکران نوروز برسد ناقص انجام شود، ترجیح می‌دهم این کار را نکنم. انجام اصلاحیه‌ها هم به این معنا نیست که نسخه عمومی فیلم فاقد جذابیت‌های نسخه جشنواره‌ای آن باشد. چه‌بسا که نسخه‌ای که برای اکران عمومی در نظر داریم جذاب‌تر از نسخه جشنواره‌ای آن باشد. کمااین‌که در حال حاضر هم تمام تلاش‌مان این است که نه‌تنها جذابیت‌های نسخه جشنواره‌ای فیلم را حفظ کنیم، بلکه با انجام اصلاحیه‌هایی بر ارتقای آن بیفزاییم. مسأله اکران در سینمای ایران دو بخش دارد.
​​​​​​​نخست این‌که فیلم‌مان را آماده کنیم و به ما اجازه اکران نوروز را بدهند و دیگر این‌که با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی جامعه، آیا در شرایطی هستیم که فیلم‌مان در اکران عمومی موفق شود؟ یا برای رسیدن به شرایط مطلوب در سینما، اکران کدام فیلم در اولویت بیشتری قرار دارد؟ بنابراین فارغ از فیلم سینما متروپل باید به این مسأله توجه کنیم که اکران کدام فیلم در این شرایط می‌تواند به چرخه سینما کمک کند. فیلم ما و کلا تمام فیلم‌ها در مجموعه سینما تعریف می‌شوند. اگر الان حال سینما با اکران فیلم ما خوب می‌شود، اکران آن خوب است و اگر حال کلیت سینما را فیلم دیگری خوب می‌کند آن را اکران کنند. بنابراین من به عنوان تهیه‌کننده یا پخش‌کننده یا کارگردان نباید به اکران فیلمم در زمان خاصی اصرار کنم، چرا که مهم زنده‌ماندن خود سینما و حال مردم است که با دیدن چه فیلمی خوب می‌شود. نه به‌عنوان تهیه‌کننده سینما متروپل، بلکه به‌عنوان کسی که سال‌هاست در این سینما فعالیت می‌کنم، معتقدم سینما متروپل گیشه موفقی داشته باشد. در این باره به فکر انجام تبلیغات مناسب محیطی و تلویزیونی در زمان اکران عمومی هستیم که بستگی به همکاری نهادها و ارگان‌ها هم دارد که قول‌هایی هم داده‌اند اما تا به مرحله اجرا نرسد، نمی‌توان اطمینان صددرصد از انجام آن حاصل کرد. البته در این مقوله پخش‌کننده هم خیلی مهم است. پخش‌کننده نه‌تنها باید از توانایی و ارتباطات گسترده‌ای برای اکران برخوردار باشد، بلکه باید فیلم موردنظر را دوست داشته باشد. متاسفانه بعضی از پخش‌کننده‌ها مثل اپراتور فقط کاری را انجام می‌دهند‌‍، ولی برخی پخش‌کننده‌ها خودشان مانیفست و نگاه درستی به سینما دارند که همین نگاه باعث می‌شود که در انجام کارشان نوآوری‌های بهتری داشته باشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها