حس «تب و تاب» روی آنتن
گفت‌وگو با تهیه‌کننده و بازیگر سریال شبکه ۲ سیما

حس «تب و تاب» روی آنتن

نگاهی به سریال تلویزیونی «جلال»

اقتباسی انقلابی از بینوایان

سریالی که با دهه فجر به تلویزیون رسید. سریالی که از بخش استان‌ها به شبکه یک آمد. سریالی تاریخی به نام «جلال» که سال‌های 1338 تا 1356 شمسی را به تصویر می‌کشید؛ مقطعی که قیام مردم آذربایجان‌شرقی در آن اتفاق افتاد.
کد خبر: ۱۳۹۹۱۷۸

درامی اجتماعی از رخدادهای اجتماعی که در سال‌های منتهی به 29بهمن 1356 آذربایجان‌شرقی که بازیگرانی همچون حمیرا ریاضی، عمار تفتی و برخی دیگر از بازیگران بومی آذربایجان‌شرقی در آن ایفای نقش کردند.
فصل دوم سریال جلال ساخته شد و سریالی بود که در آن اثنا حتی مسئولین معاونت استان‌ها به آن اشاره کردند که تا فصل ششم هم دنبال شود و اتفاقاتی که به وقایع امروز برسد. جلال، سیر تحولی یک فرد را به‌خوبی نشان داد، به مناطق بومی و شهرستان‌ها پرداخت و به گونه‌ای دوربین را به خارج از آپارتمان برد. درواقع از لوکیشن‌های آپارتمانی به سمت مناطق دیدنی و بکر کشور رفت. 
سریال جلال نگاهی اقتباسی به داستان مشهور «بینوایان» داشت؛ داستان و کتابی که بارها در مورد آن فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های متعدد ساخته شده و همچنان جزو برترین‌های آثار ادبیات نمایشی محسوب می‌شود. 
نویسنده فیلمنامه مجموعه جلال با نگاه وفادارانه به مضمون و محتوای بینوایان و گرته‌برداری از شخصیت‌های اصلی آن چه کاراکترهای منفی و چه عناصر مثبت را در کنار و مقابل هم به نمایش درآورده و در بستری از مناسبات اجتماعی، سیاسی و انقلابی ایران، ‌آن را در قالب داستانی خانوادگی و اجتماعی به نمایش گذاشته است. 
جلال از این زاویه ضمن وفاداری به اصل داستان ویکتور هوگو دارای نوشتار به نسبت منسجم و حساب‌شده‌ای بود و البته سعی کرد این نکته را در ارتباط با شخصیت‌پردازی‌ها هم لحاظ کند. کارگردانی حسن نجفی که پیشتر از او آثار سینمایی و تلویزیونی هم دیده‌ایم توانست در کل به نوشته نویسنده این سریال جامه اجرایی نسبتا مناسبی بپوشاند. گرچه جلال جزو سریال‌های شاخص، درجه یک و ممتاز تلویزیون نیست اما در ردیف سریال‌های متوسط با محتوای صداوسیما قرار گرفته است. مجموعه‌ای که می‌تواند به‌دلیل ظرفیت‌های قصه و شخصیت‌ها دارای فصل‌های دیگر هم باشد و برای آن فصل‌های جدید ساخته شود. بااین‌حال گزینش برخی بازیگران و عوامل درجه 2 و 3 برای همکاری در این سریال از نقاط ضعف جلال بود که چنانچه بازیگران مطرح و قوی‌تری جایگزین آنها می‌شد شاید در ایجاد ارتباط مناسب‌تر با مخاطب به توفیق بیشتری می‌رسید.
جلال، جزو سریال‌هایی بود که توانست نظر قشرهایی از مخاطبین را به‌سوی خودش جذب کند اما نکته مهم در ارتباط با سریال جلال استفاده از مضمون انقلابی و جاانداختن آن در عرصه برخی رخدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی است. ازجمله حوادث مرتبط با قیام قم و حرکت‌های مردمی در شهرهای کشور در اعتراض به سرکوب قیام قم و شورش‌هایی که در همین امتداد رخ داد را در این سریال می‌بینیم و کلی اتفاقات خوب که همه در جلال به‌خوبی به نمایش درآمدند.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها