گزارش اختصاصی «جام‌جم» از آثار حاضر در سی‌و‌هشتمین دوره موسیقی فجر

ساز جشنواره کوک شد

با پایان‌یافتن جشنواره تئاتر فجر و فیلم فجر، حالا حوزه فرهنگ و هنر آماده برگزاری یکی دیگر از رویدادهای هنری سالروز پیروزی انقلاب، یعنی موسیقی فجر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۷۷۹۹

جشنواره‌ای که اگرچه به دلیل مدت‌ها عدم برگزاری کنسرت‌ به نظر می‌رسید رونق گذشته را نداشته باشد اما اخبار اخیر حاکی است که این جشنواره هم مثل سایر رویدادهای هنری حرف‌های زیادی برای گفتن‌دارد.

از روز ۲۸ بهمن‌ماه یعنی با پایان‌یافتن پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، زنگ آغازین سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در سالن‌های مختلف موسیقی از تالار وحدت و رودکی تا سالن‌ میلاد نمایشگاه بین‌المللی به صدا در خواهد آمد تا گروه‌های موسیقی با طنین ساز خود، شورآفرینی‌کنند.

فضاسازی کنسرت‌های پاپ برای جشنواره‌ای باشکوه

پس از چهارماه عدم برگزاری کنسرت در کشور، برپایی کنسرت‌ها از دو هفته پیش، با برگزاری کنسرت زانکو در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور خیل علاقه‌مندان آغاز شد و این خواننده، در اولین کنسرت خود در کشور، توانست اجرایی قابل‌قبول را برگزار کند و علاقه‌مندانش را گردهم آورد تا بازار برگزاری کنسرت‌ها دوباره به جریان بیفتد.

پس از این استقبال، روند برگزاری کنسرت‌های موسیقی به روال عادی خود بازگشت و از شب‌گذشته، ۲۳‌بهمن‌ماه سیروان و زانیار خسروی در برج میلاد تهران و گروه ماکان‌بند در دو سئانس ۱۸ و ۳۰ دقیقه و ۲۱ و ۳۰ دقیقه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفتند تا این کنسرت‌ها نوید برگزاری باشکوه جشنواره موسیقی فجر را بدهند.

همچنین رضا صادقی فردا سه‌شنبه (۲۵ بهمن) در دو سئانس؛ ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌رود و قرار است عواید این کنسرت برای تهیه ملزومات مردم زلزله‌زده شهر خوی هزینه شود. صادقی به‌تازگی نیز تک‌آهنگ «شانس‌آخر» را برای قدردانی از همراهی مردم با فراخوان کمک به مردم زلزله‌زده شهر خوی منتشر کرده است.

خواننده‌های پاپی که در جشنواره حضور دارند

اما نکته جذاب در این دوره از جشنواره موسیقی فجر که خیل علاقه‌مندان به موسیقی به آن توجه ویژه دارند، بخش موسیقی پاپ این رویداد هنری است که براساس شنیده‌ها، شگفتانه‌های خوبی برای علاقه‌مندان به موسیقی پاپ در نظر گرفته است.

پس از اولین کنسرت زانکو، حالا خبر رسیده که در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر قرار است چهره‌های شناخته‌شده موسیقی پاپ که علاقه‌مندان بسیاری دارند نیز در این رویداد هنری روی صحنه روند. معین زد، گرشا رضایی و رضا بهرام خواننده‌هایی هستند که در بخش پاپ جشنواره سی‌وهشتم روی صحنه خواهند رفت.

میزبانی ۱۴استان از جشنواره موسیقی‌ فجر

سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه‌ بر میزبانی پایتخت، به‌طور همزمان در ۱۴استان دیگر کشور نیز برگزار خواهد شد و در مجموع ۱۶۶ اجرای صحنه‌ای در پهنه ایران روی صحنه خواهد رفت. همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در تهران، ۱۶۶اجرای صحنه‌ای در استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز، بوشهر، مازندران، کرمانشاه، لرستان، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌شمالی، جنوب‌کرمان، گیلان، گلستان و هرمزگان به صحنه خواهد رفت. استان گلستان با ۳۴اجرا، آذربایجان‌شرقی۲۰، کرمانشاه ۱۸، خراسان‌شمالی۱۴، زنجان۱۲، هرمزگان۱۲، جنوب‌کرمان۱۱، کهگیلویه‌وبویراحمد۱۱، مازندران ۸، همدان ۶، بوشهر ۶، البرز۵، لرستان ۵ و گیلان با ۴ اجرای صحنه‌ای میزبان سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود.

در جشنواره موسیقی فجر چه خبر است؟

در آستانه سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌تازگی پوستر این رویداد هنری با مدیریت هنری محمدحسین مجیدپور، طراحی گرافیک زهرا ابراهیم‌زاده و موشن‌گرافی کیامهر محسن‌پور رونمایی شده است تا این رویداد وارد فاز اجرایی خود شود اما نکته قابل‌توجه در موشن‌گرافی جشنواره، موسیقی این اثر است که بخشی از چهارمضراب «عشاق» اثر زنده‌یاد فرامرز پایور را با خود به همراه دارد تا جشنواره سی‌وهشتم پیوندی با موسیقی سنتی و چهره‌های جاودانه موسیقی ایرانی داشته باشد.

فرامرز پایور، از چهره‌های تابناک موسیقی ایران است که در زمینه آموزش موسیقی و همچنین گردهم‌آوردن هنرمندان این عرصه ید طولایی دارد. او که بسیاری از اهالی موسیقی را گرد هم جمع کرد تا روند موسیقی کشور را قوت ببخشد، حالا یاد و خاطره‌اش در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌تواند نوید گردهمایی باشکوهی باشد.

انتخاب اثری از این هنرمند در مواد تبلیغاتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر نوید آن را می‌دهد که این رویداد می‌خواهد با در کنار هم جمع کردن اهالی موسیقی روزهای خاطره‌انگیزی را برای مردم رقم بزند. اما با توجه به اعلام روابط عمومی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر که ۸۷ رسانه برای پوشش خبری این دوره از آن اعلام آمادگی کرده‌اند نیز نشان می‌دهد که علاوه بر شورآفرینی اهالی موسیقی در طول برگزاری این جشنواره، پوشش رسانه‌ای این رویداد هم می‌تواند نظر علاقه‌مندان را به این حوزه جلب کند.

بر این اساس در مجموع ۸۷ رسانه داخلی و خارجی، ۱۸خبرگزاری، ۱۳روزنامه، ۲۹ پایگاه خبری و تحلیلی، ۱۷شبکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و ۱۰ شبکه خارجی فعالیت مستمر سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر را پوشش می‌دهند تا علاقه‌مندان بتوانند براساس اطلاع از کم‌وکیف این جشنواره برای مشارکت در این رویداد موسیقایی برنامه‌ریزی داشته باشند.

لازم به یادآوری است، بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌صورت موسیقی باکلام و بی‌کلام در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده، بهترین کتاب موسیقی و جایزه ویژه گروه‌نوازی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و همچنین شناسایی، تبیین چهارچوب‌ها و استانداردهای کیفی گونه‌های مختلف موسیقی برگزار می‌شود.

سی‌‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار خواهد شد و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها