پرواز سیمرغ‌هایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

"غریب" بیشترین و "سینما متروپل" مهمترین جوایز را به خانه بردند

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شنبه شب 22 بهمن ماه با معرفی برگزیدگان این رویداد سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد در حالی به کار خود پایان داد که بیشترین جوایز سهم فیلم "غریب" به کارگردانی محمد حسین لطیفی شد، تا این فیلم که با موضوع زندگی شهید محمد بروجردی ساخته شده، با دریافت 6 سیمرغ بلورین در بخش بین‌الملل و سودای سیمرغ برگزیده اصلی جشنواره چهل و یکم باشد. همچنین فیلم "سینما متروپل" که تجلیلی از فعالیت‌های فرهنگی جوانان سلحشور ایران در زمان حصر آبادان است با دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، مهمترین جوایز این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، مراسم اختتامیه جشنواره چهل و یکم با حضور مهمانان خارجی جشنواره، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، علیرضا زاکانی شهردار تهران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر و هنرمندانی چون هوشنگ توکلی، عنایت بخشی، ابوالفضل پورعرب، محمدرضا شرف‌الدین، جهانگیر الماسی، انسیه شاه حسینی، فرهاد قائمیان و... برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن مجید با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر آغاز شد. پخش کلیپی از سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره سینما و یادی از زلزله زدگان شهر خوی و آسیب دیدگان زلزله کشورهای ترکیه و سریه از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه مجتبی امینی دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در سخنانی بیان کرد: «جشنواره فیلم فجر مولود راستین انقلاب اسلامی است. روزگار در چهل و چند سال گذشته همواره با جشنواره فیلم و دوستدارانش مهربان نبوده. گاه موشک باران و گاه سوگ‌های ملی کام سینمای ایران را تلخ کرده ولی نه بزرگان و نه جوانان مستعد اجازه ندادند چراغ این جشنواره خاموش شود. »

جوایز بخش بین‌الملل

اولین بخش این مراسم معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود که با حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و علی بوزید نماینده هیات داوران از لبنان، جایزه بخش بین الادیان به فیلم "هوک" ساخته حسین ریگی اهدا شد.

سپس با حضور مهدی همایون‌فر، شیخ علی داهر و آیدا اشلافر داور سوئیسی، جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل به فیلم به "غریب" ساخته محمد حسین لطیفی اهدا شد. محمد حسین لطیفی پس از دریافت این جایزه آنرا به خانواده شهید بروجردی تقدیم کرد و در ادامه دختر شهید بروجردی با حضور بر روی صحنه ضمن تقدیر از عامل این فیلم که پس از چهل سال یاد این شهید را زنده کردند، این سیمرغ را به بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید بروجردی تقدیم کرد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل مقاومت نیز به محمد عسگری کارگردان "اتاقک گلی" اهدا شد و او هم جایزه خود را به شهدای اتاقک گلی تقدیم کرد.

همچنین در بخش "جلوه‌گاه شرق" سیمرغ بهترین دستاورد هنری به سبحان رخشانی بازیگر نوجوان فیلم "هوک" اهدا شد. این بازیگر نیز جایزه خود را به مردم سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

در این بخش، جایزه بهترین فیلمنامه به آسل ژوراوی برای فیلم "موهبت الهی" از قرقیزستان تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی این بخش به بویان کیشیگ از چین برای فیلم "هارهو" اهدا شد. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران هم به یاسل الخطیب از سوریه برای فیلم حکیم اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام برای فیلم "ماه کامل" از کشور مغولستان تعلق گرفت.

در بخش سینمای سعادت هم جایزه بهترین دستاورد هنری به الکساندر ساخاروف برای فیلم "افسانه پریان" از روسیه اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیوبوف باریسوا از روسیه برای فیلم "بدون ایوان دفنم نکن" تعلق گرفت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان جوان هندی جای شانکار برای فیلم "شیواما" اهدا شد.

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران هم به ناهید عزیزی صدیق برای فیلم "آه سرد" اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیز به عامر بشیر از قطر برای فیلم "زمستان درون" محصول مشترک قطر، هندوستان و فرانسه اهدا شد.

در ادامه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با حضور روی صحنه گفت: مفتخرم که در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و روز ملی سینما آغاز سال جدید سینمایی کشور در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره در خدمت شما هستم. امسال به لطف خدا و همت همه اهالی رسانه و برخی از سینماگران جمهوری اسلامی ایران و سینماگران حوزه بین‌الملل و کشورهای هم پیمان و هم زبان و منطقه‌ای و حوزه شانگهای جشنواره با شکوه تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی افزود: خدا را شاکرم که توفیق خدمت را به چنین مردمی و هنرمندانی را داشتیم. امسال همه سیاست‌ها اجرایی شد. حضور سینماگران جوان متعهد و آشنا به زبان جهانی نگاه جدی به شهرستان‌ها توجه به اقلیم مختلف از آذربایجان و خطه شمال تا کردستان و حضور بانوان و مضامین پر شوری از امید و نشاط در حوزه داخلی داشتیم. در حوزه بین‌الملل هم بالغ بر صد مهمان داشتیم که این نشان می‌دهد نه تنها سینمای ایران تحریمی در عرصه بین‌المللی ندارد بلکه روزبه روز این جشنواره بهتر و عمیق‌تر برگزار می‌شود.

خزاعی گفت: امروز در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد. سالیان سال است که به عنوان فیلمساز تهیه‌کننده و دبیر، در جشنواره بودم و نگران اختتامیه و مراسم‌ها بودیم امسال اما من هیچ نگرانی نداشتم. امسال این سالن بوی شهدا را می‌دهد و جشنواره به بچه‌های انقلاب باز گشت.

وی با بغض گفت: دست تک تک مردم را می‌بوسم که هم در راهپیمایی و هم حضور در سالن‌ها حماسه آفریدند. خوشحالم که استقبال گرم مردم را می‌بینم. مردمی که چهار ماه تبلیغات مختلف شد تا در راهپیمایی و جشنواره نباشند، اما آمدند.

سپس در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران طی یک سال گذشته پخش شد و یاد سینماگرانی که در سال گذشته بدرود حیات گفتند گرامی داشته شد. در ادامه جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران توسط هیات داوران و محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر ارشاد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم به محمد روح المینی برای فیلم «بیرو» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین تیزر هم به کیومرث بیک زند برای فیلم «تی تی» اهدا شد.

جوایز بخش فیلم کوتاه و مستند

این مراسم با معرفی برگزیدگان بخش فیلم کوتاه و مستند ادامه پیدا کرد و با حضور هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی این دوره از جشنواره فیلم فجر به فیلم "برنو" به کارگردانی محمد ثریا تقدیم شد.

دانش اقباشاوی از داوران این بخش در سخنان کوتاهی تأکید کرد: فیلم‌های باکیفیت و امیدبخشی در این بخش حضور داشتند. رضا نجاتی که سال گذشته سیمرغ بهترین فیلم کوتاه را گرفت امسال با فیلم بلندش در جشنواره حضور دارد و امیدواریم این اتفاق برای فیلمساز برگزیده امسال هم تکرار شود. فیلم‌ها بسیار امیدوارکننده بودند و ای کاش می‌توانستیم جوایز بیشتری در این بخش بدهیم.

در بخش بعدی با حضور داوران سینمای مستند سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور اهدا شد.

جوایز بخش سودای سیمرغ

بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ با کلیپی از شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و در این بخش وزیر ارشاد، محمد خزاعی، مجتبی امینی برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم "سرباز وطن" به صحنه آمدند. در این بخش سیمرغ زرین نگاه ملی به فیلم "غریب" ساخته محمد حسین لطیفی اهدا شد.

لطیفی در این بخش گفت: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.

همچنین سیمرع بلورین "جایزه گوهرشاد" که از سوی وزیر ارشاد برای فیلم سازان زن و فیلم سازانی که برای تکریم زن فیلم می سازند، تدارک دیده شده بود به لیلی عاج کارگردان فیلم "سرهنگ ثریا" تقدیم شد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: امروز مردم ایران حماسه‌ای بزرگ را در بهار انقلاب اسلامی پدید آوردند. خدا را شاکرم جشنواره چهل و یکم امروز با این شکوه و استقبال به منزل پایانی خود می‌رسد. از همه کسانی که در این جشن بزرگ ملی سینمای ایران همکاری کردند از جمله کارگردانان و تهیه کنندگان تشکر می‌کنم. از هیأت‌های انتخاب و داوری و هنرمندان برجسته ای که دعوت ما را پذیرفتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: این جشنواره حائز ویژگی‌هایی بود که از آن جمله می‌توان به ادای دین به مردم ایران بود. از همه ایران بزرگ تلاش شد تا در این جشنواره باشند. عدالت فرهنگی که ما سردست گرفته بودیم خود را نشان می‌دهد. سال گذشته گفته بودم که تلاش ما ایجاد سینمایی در تراز انقلاب اسلامی باشد و خوشبختانه امسال به این نقطه رسیده‌ایم. جشنواره باید زایش داشته باشد و با ورود هنرمندان جوان این اتفاق افتاد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: برای اولین بار یک رئیس جمهور در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر در کنار مردم به تماشای فیلم نشست. جشنواره سینمایی متعلق به مردم و انقلاب اسلامی است انقلاب اسلامی به هنر مشروعیت بخشید و ما امسال آیا مشروعیت را می‌بینیم.

اسماعیلی گفت: اتفاق مهم جشنواره امسال یعنی حرکت جشنواره بر پایه شعار خود یعنی امید اخلاق و زندگی بود و همه فیلم‌های راه یافته به جشنواره چنین مواردی را دارا بودند. بدخواهان می‌خواهند مردم را از گذشته نادم و از آینده امیدوار کنند.

در ادامه کلیپی از تاریخچه برگزاری جشنواره فیلم فجر و هنرمندان حاضر در ادوار مختلف این جشنواره پخش شد و سپس هیات داوران سودای سیمرغ شامل پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمود رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد تقی فهیم و مسعود نقاش زاده روی صحنه آمدند.

جوایز:
برگزیدگان بخش جلوه های ویژه بصری در این بخش دیپلم افتخار به امیر ولی خانی برای "غریب" و سیمرغ بلورین به حسن ایزدی برای "گلهای باوارده" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم "غریب" اهدا شد و رسولیان این جایزه را به خانواده شهید آرمان علی وردی، شهید مدافع امنیت اهدا کرد.

جایزه سیمرغ بلورین چهره‌پردازی؛ به شهرام خلج برای فیلم‌های «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب» اهدا شد و سیمرغ بهترین طراحی لباس به سارا سمیعی برای فیلم "یادگار جنوب" اهدا شد.

سیمرغ بهترین صدا به امیر نوبخت صدابردار و علیرضا علویان صداگذار «یادگار جنوب» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین تدوین هم به میثم مولایی برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» اهدا شد و مولایی جایزه‌اش را به یاد زنان کشور به مادرش تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری هم به علیرضا زرین دست برای «سینمامتروپل» تعلق گرفت. زرین دست در سخنانی گفت: فیلم "سینمامتروپل" فیلم نجیبی است و من از فارابی تشکر می کنم برای چنین فیلمی که در ستایش سینماست، سرمایه گذاری کرد .

در این مراسم دیپلم افتخار بهترین فیلم اول (کارگردان اول) به لیلی عاج برای فیلم "سرهنگ ثریا" و بابک خواجه پاشا برای کارگردانی "درآغوش درخت" اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول هم به "اتاقک گلی" به کارگردانی محمد عسگری تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای بازی در فیلم "کت چرمی" و سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اول به پردیس پورعابدینی برای فیلم "غریب" اهدا شد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار این بخش به هومن برق‌نورد برای "سینما متروپل"، فرهاد قائمیان برای فیلم "غریب" و پژمان جمشیدی برای "یادگار جنوب" اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش به سجاد بابایی برای فیلم "استاد" اهدا شد.

در ادامه این مراسم با حضور ابوالفضل پورعرب، دو سیمرغ در بخش بهترین بازیگر اهدا شد. مجید صالحی برای بازی در فیلم "شماره ۱۰" سیمرغ بلورین گرفت و دومین سیمرغ بلورین به علی نصیریان برای فیلم "هفت بهار نارنج" اهدا شد.
همچنین سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی هم به فیلم "بچه زرنگ" اهدا شد.

در ادامه این مراسم سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره چهل و یکم به بابک خواجه پاشا برای فیلم "در آغوش درخت" تعلق گرفت و سیمرغ بهترین موسیقی هم به مسعود سخاوت دوست برای "عطرآلود" و "شماره ۱۰" رسید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نیز به محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم "سینما متروپل" اهدا شد و بهترین فیلم جشنواره چهل و یکم نیز به فیلم "سینما متروپل" رسید.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران نیز به فیلم "اتاقک گلی" اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه دبیر جشنواره چهل و یکم هم به فیلم "گلهای باوارده" اهدا شد و از سوی شهرداری تهران نیز جایزه آرمان به یاد شهید مدافع امنیت آرمان علی وردی از سوی شهردار تهران به فیلم "اتاقک گلی" اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها