مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد:

تداوم عرضه خودرو در بورس کالا

یک کارشناس صنعت خودرو کشور گفت: قرعه‌کشی خودرو‌ اتفاق خوبی نیست‌ و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داده است‌.
کد خبر: ۱۳۹۷۴۸۳

حسن کریمی سنجری در گفتگو با جام‌ جم آنلاین مطرح کرد: قرعه‌ کشی خودرو‌ اتفاق خوبی نیست‌ و در حال حاضر در بحث فروش به‌صورت قرعه‌کشی بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد شده است‌.

وی افزود: این پول بخاطر بحث قرعه‌کشی و قیمت‌گذاری دستوری بین افراد خوش‌شانس و افراد دلال توزیع شده در حالی‌که می‌توانست به‌صورت هدفمند، صرف توسعه مواردی چون‌ حمل و نقل عمومی شود.

این کارشناس حوزه صنعت با بیان این مطلب که فروش خودرو در بورس‌ کالا تصمیمی بود که سیاستگذار اقتصادی کشور گرفت‌، گفت: تاکید وزارت اقتصاد و سازمان بورس بر این بود که خودرو به‌عنوان کالایی که سرمایه‌ای شده و قیمت آن هر روز در بازار به دلیل شرایط تورمی کشور افزایش می‌یابد در بورس عرضه شود تا‌ قیمت آن بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا و قیمت پایه‌ای که برایش معین می‌شود آنجا کشف شود.

وی ادامه داد: اما اجرای این سیاست، همراهی سیاستگذار خودرویی کشور را هم می‌طلبید چون کشف قیمت، تابعی از تعداد عرضه و یا توازنی که بین عرضه و تقاضای خودرو که در بورس وجود دارد خواهد بود و در غیر اینصورت ورود با عرضه قطره‌چکانی به فضای‌ بورس طبیعتا موجب می‌شود قیمت اکتشافی خودرو قیمت بالایی باشد‌ و این اتفاق در بورس افتاد.

به گفته کریمی سنجری، ظاهرا کمیسیون تلفیق تصویب کرده‌ تا قیمت پایه فروش خودرو در بورس را شورای رقایت تعیین‌ کند اما قیمت فروش، در بورس تعیین‌ شود که این منطقی‌تر است.

وی اضافه کرد: به نظر من باید روی بورس سماجت و رویه آن اصلاح شود. یعنی تعداد عرضه و قیمت‌گذاری پایه در مقایسه با خودروهایی که هم‌رده هستند بررسی شود و این اتفاق از آنجا رقم بخورد.

این کارشناس صنعت خودروی کشور بیان کرد: فرآیند واردات خودرو نیز از مرحله ثبت شفارش تا مرحله‌ واردات‌، پروسه زمان‌‌بری است و در سال ۸۲ که واردات آزاد شد اولین خودروهای وارداتی دو سال بعد از آن وارد کشور شدند‌ و حالا هم با اینکه‌ واردات خودرو از شهریور مصوب شده، پیش‌بینی می‌شود‌ اردیبهشت ماه حجم زیادی از خوردهای‌ وارداتی وارد کشور شود.

به گفته وی، حدودا ۶۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده و بعد از عید انتظار این است که توازن و تنظیم بازار خودرو که پیش‌بینی سیاستگذار خودرویی از واردات است‌، اتفاق بیفتد‌.

کریمی با بیان اینکه تاخیری در بحث واردات رخ نداده و روند طبیعی آن در حال طی شدن است‌، اظهار داشت: به نظر می‌رشد سال بعد نسبت به امسال بازار خودروی کنترل شده‌تری داشته باشیم.

وی بخش زیادی از‌ قیمت‌های افسارگسیخته بازار را ناشی از شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: تورم موجود در اقتصاد کشور روی هر کالایی به‌خصوص روی کالاهای سرمایه‌ای که از‌ جنس دارایی ثابت هستند اثر می‌گذارد‌.این‌ عامل در کالاهای مصرفی هم همین رفتار را دارد و تورم‌های سنگینی در مسکن، خوراک و ... در خودرو هم وجود دارد‌ اما خودرو چون‌ یک کالای فوق حساس است و نفوذ زیادی در لایه‌های مختلف اجتماعی دارد پس بیشتر مورد توجه است‌.

کریمی سنجری افزود: از طرفی‌ خودرو‌ یک کالای ضروری برای خانواده‌هاست و همچنین از آنجایی که شبکه حمل و نقل عمومی ما شبکه توسعه یافته‌ای نیست پس خودرو‌ به‌خصوص در کلانشهرها یک کالای کاملا ضروری است و گذشته از آن در همه جای دنیا یک وسیله تفنن‌ برای خانوارهاست‌، بنابراین همه افراد به خودرو نیاز دارند، حساسیت خانوا‌د‌ه‌ها نسبت به خودرو بیشتر است و این تاثیر زیادی در سبد اقتصادی خانوارها دارد.

وی تاکید کرد: به محض اینکه خودرو گران و از دسترس طبقه متوسط جامعه خارج می‌شود این گروه نگران می‌شوند و نگرانی آنها به‌حق است اما این شرایط تابعی از اقتصاد کلان کشور است و ما در همه کالاها این گرانی را می‌بینیم‌.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان‌ ابراز امیدواری کرد: این پیش‌بینی‌ها در خصوص واردات، تنظیم فروش و افزایش تولید خودرو کمک کند به اینکه بازار کنترل شده و بدون استرسی برای مصرف کننده داشته باشیم‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها