مربایی متفاوت با سیب گلاب
مربایی با عطر گلاب و طعم سیب

مربایی متفاوت با سیب گلاب

زنجبیل گیاه بومی آسیای جنوب‌شرقی و ادویه خوش‌طعم با خواص زیاد است که به آن لقب ابرغذا یا سوپرفود (Super Food) داده‌اند. این ریشه گیاهی تند و خوش‌طعم به‌عنوان ادویه در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و همچنین با آن می‌توان برخی خوراکی‌ها را هم درست کرد. مربای زنجبیل یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های زنجبیلی است. از خواص مربای زنجبیل در صبحانه می‌توان به تقویت سیستم گوارش سالمندان، برطرف‌کردن بلغم معده و رفع تشنگی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۳۹۷۰۲۷
نویسنده سارا راد

مواد لازم
زنجبیل: یک کیلوگرم
هل: ۶ عدد
آب: نیم لیتر
زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذاخوری

چطور درست کنیم؟
برای تهیه مربای زنجبیل ساده ابتدای کار پوست زنجبیل را جدا می‌کنیم، سپس به‌صورت مکعبی ریز خرد می‌کنیم و درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب می‌کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم. حالا اجازه می‌دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس حرارت را خاموش می‌کنیم و پس از گذشت پنج دقیقه آب درون قابلمه را دور می‌ریزیم. در ادامه این مراحل را به ترتیب پنج مرتبه تکرار می‌کنیم تا تلخی زنجبیل کاملا گرفته شود.در این مرحله پس از پنج بار جوشیدن زنجبیل آب درون قابلمه را دور می‌ریزیم، سپس آب را به همراه شکر، هل و زعفران دم‌کرده به زنجبیل اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می‌دهیم شکر کاملا حل شود.در این مرحله اجازه می‌دهیم مربای زنجبیل روی حرارت جوش بزند تا قوام پیدا کند. در ادامه برای تست قوام مربا یک قاشق غذاخوری از شهد مربا برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم خنک شود، سپس بین دو انگشت تست می‌کنیم.اگر شهد مربا بین دو انگشت کش آمد مربا به قوام مطلوب رسیده است. در ادامه قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم، در آن را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم در دمای محیط کاملا خنک شود. در ادامه یک ظرف دردار انتخاب می‌کنیم.درنهایت مربا را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم، سپس در آن را محکم می‌بندیم و درون یخچال قرار می‌دهیم تا به‌خوب خنک شود. سپس مربای زنجبیل را همراه کره و خامه به‌عنوان صبحانه سرو می‌کنیم.

 خواص زنجبیل
زنجبیل دارویی گیاهی با طبعی گرم است که خواص زیادی برای فشارخون، قندخون، مشکلات گوارشی و ... دارد. استفاده از زنجبیل در وعده صبحانه به‌صورت چای، مربا و ... به افزایش انرژی و چربی‌سوزی کمک می‌کند. بهتر است زنجبیل را ناشتا مصرف کنید.از خواص زنجبیل می‌توان به کاهش کلسترول، تری‌گلیسیرید و قندخون در بدن اشاره کرد. به‌علاوه این‌که مصرف آن باعث کاهش فشارخون هم می‌شود. زنجبیل یک داروی طبیعی برای درمان فشارخون بالاست. دقت داشته باشید بیمارانی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند نباید زنجبیل مصرف کنند، چراکه مصرف زنجبیل باعث افت فشارخون می‌شود.خاصیت ضدالتهابی زنجبیل از عوارض دیابت پیشگیری می‌کند. به‌‌علاوه این‌که مصرف زنجبیل باعث بهبود قندخون ناشتا می‌شود.مصرف زنجبیل در دوران بارداری، باعث کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی جنین و رفع حالت تهوع صبحگاهی می‌شود. مصرف متعادل زنجبیل در ماه‌های ابتدایی بارداری خطر سقط‌جنین را برطرف می‌کند.زنجبیل سرشار از مواد شیمیایی، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات فنلی است که با کاهش انقباضات معده و التهاب، احتمال بازگشت اسید معده به مری و رفلاکس معده را کاهش می‌دهد.خواص بی‌نظیر زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی، درمان بیماری‌های تنفسی، ویژگی ضدویروسی و جلوگیری از ایجاد لخته‌خون از آسیب ریوی و تشدید بیماری‌زایی ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. به‌‌علاوه این‌که مصرف زنجبیل برخی از علائم کرونا مانند درد عضلانی، تب، سرفه، تهوع و خستگی در بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها