بهروز افخمی در نشست خبری فیلم «استاد»:

دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است

نشست خبری فیلم «استاد» با حضور سید عماد حسینی و تهیه کنندگی بهروز افخمی در سینمای رسانه پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۷۸

فیلم استاد

به گزارش جام جم آنلاین،  بهروز افخمی شامگاه چهارشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی استاد اظهار داشت: وقتی فهمیدم درباره جریان «می تو» است خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم چون‌ گفتم سوژه کهنه شده است‌ اما استخاره کردم خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم تا صفحه ۷۰ خواندم دیدم فیلم‌نامه خوبی است و کمدی هم نمی‌شود.

وی افزود: دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمی دانم چرا این کار را می کنم اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلنامه را رد کرده بود، گفت که خوب نیست و گفتم می خواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی و خصولتی کار را تمام کردیم.

بهروز افخمی در ابتدای این نشست گفت اولین بار است که این فیلم را همراه مخاطبان دیدم. و این که کسی از سالن بیرون نرفته نشانه خوبی است. انگار بیرون رفتن از سالن در نیمه فیلم مد است که خشحالم در این فیلم اتفاقی نیفتاد. از نیمه این فیلم جانشین مجید رجبی معمار شدم که کمک کردن این فیلم اول ساخته شود.از نیمه این فیلم جانشین مجید رجبی معمار شدم که کمک کرد این فیلم اول ساخته شود.

افخمی درباره هزینه فیلم تصریح کرد: مخارج فیلم کمتر از ۳ ونیم میلیارد است اما همه گروه شریک شدند دستمزد بسیار کمی گرفتند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد. فکر نمی‌کنیم کار فیلم برطرف کردن فساد سینمای ایران باشد. اصلاً فساد نداریم.

وی درباره اینکه آیا فیلم اقتباس شتابزده از مرگ دوشیزه است، توضیح داد: نه این فیلم مرتبط با آن نیست چرا که مرگ دوشیزه از بدترین فیلم‌های پولانسکی است، او هر وقت می‌رود سمت سیاست بی‌ربط حرف می‌زند. اواخر عمر از هیچکاک سوال می‌شود به فیلمسازان جوان چه توصیه‌ای می‌کنید، می‌گوید زنان را به اندازه کافی شکنجه نمی‌کنند و باید زنان را شکنجه کرد و کشت. زنی که شکنجه نمی‌شود فیلم را با شکست مواجه می‌کند. در دوشیزه و مرگ زنی شکنجه می‌شود. بر اساس فرمول هیچکاک این سوالی که مطرح شد در فیلم ما برعکس است.

معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید

عماد حسینی کارگردان اثر نیز درباره درباره هدف از ساخت این فیلم توضیح داد: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را می‌گوید.

وی همچنین درباره رواج مساله تجاوز در جوامع غربی و پرداخت اندک آن در سینمای جهان توضیح داد فکر نمی‌کنم تعداد زیادی اثر در این مورد ساخته شده باشد ضمن اینکه در جهان هم فیلم‌های زیادی در این باره ساخته می‌شود.

حسینی درباره جانبداری شخصیت های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

کارگردان فیلم استاد خاطرنشان کرد وقتی نگارش فیلمنامه شروع می‌شود ریشه هایی در جامعه دارد همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست چیزی که من را وادار به ساخت کرد این بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند.

وی ادامه داد: بسیار شرمنده‌ام که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.

حسینی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه؟ گفت: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ما سعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

کارگردان فیلم استاد در پاسخ به این سوال که آیا فیلم در نمایش نقش استاد دانشگاه در دام سیاه نمایی نیفتاده است؟ گفت: این نکته را شورای پروانه ساخت که پروانه نداد از من پرسیدند که این وهن استاد دانشگاه است یا نه؟ اقای افخمی همچنین فیلمی ساخت که پرستاران شاکی شدن و این در ایران معمول است.

وی همچنین درباره شباهت فیلم استاد به فیلم فروشنده اصغر فرهادی گفت: شباهتی با فروشنده نیست و این که تعرض سوژه اصلی فیلم است دلیل بر شباهت آن نمی تواند باشد.

اولین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر امروز ۱۲ بهمن با اجرای محمدرضا مقدسیان و با حضور عوامل فیلم سینمایی استاد : سید عماد حسینی (کارگردان)، بهروز افخمی (تهیه کننده) و هدیه حسینی نژاد (بازیگر) برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها