سرانجام سال‌تحویل سینمای ایران فرا رسید و چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از امروز کار خود را با نمایش و رقابت ۲۴ فیلم سینمایی آغاز می‌کند و انتظار می‌رود مهم‌ترین رویداد سینمای ایران به سیاق همیشه و سال‌های گذشته، دوره‌ای باشکوه و پررونق را تجربه کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۵۹۵
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

اگرچه ممکن است غیبت برخی نام‌های فیلمسازی و عرصه بازیگری قابل اشاره باشد اما این مساله تنها مختص به این دوره نیست و هر دوره‌ای از نام‌هایی خالی است و درعوض حضور نام‌ها و چهره‌های دیگر باعث گرمای جشنواره می‌شود.

همین امسال حضور چهره‌های فیلمسازی چون کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه‌آهنگر، هادی مقدم‌دوست، مهرداد خوشبخت، تورج اصلانی، پدرام پورامیری، حسین دوماری و هادی محمدیان به‌عنوان کارگردان و سینماگران شناخته‌شده‌ای چون بهروز افخمی، رسول صدرعاملی، محمدرضا مصباح، مجید رضابالا، محمدحسین لطیفی، حامد عنقا، سعید سعدی، حامد جعفری و علی قائم‌مقامی، به‌عنوان تهیه‌کننده، با کارنامه‌هایی قابل اعتنا یک رویداد جذاب را تضمین می‌کند.

به‌جز این حضور انبوه چهره‌های مطرح بازیگری، هم ویترین جشنواره را جذاب‌تر می‌کند و هم با بازی‌های خوب و تاثیر آنها مخاطبان با قصه‌های مختلف همراه می‌شوند. علی نصیریان، رضا کیانیان، جواد عزتی، بابک حمیدیان، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، آناهیتا افشار، رضا بهبودی، پژمان بازغی، امیر جعفری، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، سحر دولتشاهی، حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، لادن مستوفی، فرهاد آئیش، هومن حاجی‌عبداللهی، امیرمهدی ژوله، مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، ژاله صامتی، کوروش تهامی، همایون ارشادی، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، حسام محمودی، سامیه لک، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، رویا تیموریان، بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، نادر سلیمانی، آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجادی‌حسینی، رامین راستاد، اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی، وحید رهبانی، مسعود کرامتی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، سام قریبیان، مه‌لقا باقری، میرسعید مولویان، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی، مارال بنی‌آدم، روح‌ا... زمانی، مریم سعادت، وحید آقاپور، دیبا زاهدی، شهروز آقایی‌پور، مجتبی پیرزاده، هومن برق‌نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، شهاب عسگری، فرید قبادی، مهدی زمین‌پرداز، بهرنگ علوی، احمد کاوری، تینو صالحی، سودابه بیضایی، شهروز ابراهیمی و بازیگران شناخته‌شده دیگری در این ۱۰ روز از مهم‌ترین دلایل آشتی دوباره مردم با سینمای ایران خواهند بود و احساسات مختلف مخاطبان را محک خواهند زد. با وجود این‌که متاسفانه ملاحظات این دوره جشنواره فیلم فجر دامن رسانه‌ها را هم گرفت و حتی هنوز و تا لحظه تنظیم این گزارش هم اطلاعات و جزئیاتی از فیلم‌ها و حداقل شناسنامه عوامل فیلم هم به بیرون درز نکرده، اینجا و در قالب این گزارش سعی کرده‌ایم با توجه به داده‌های قطره‌چکانی جشنواره و اطلاعات اندک منتشرشده برخی فیلم‌ها، بسته جذابی را پیش‌روی شما علاقه‌مندان سینما قرار دهیم. برویم و ببینیم با چه جشنواره‌ای روبه‌رو هستیم و چقدر می‌توانیم کنجکاوی و شور و شوق شما را برای حضور در چهل‌ویکمین دوره مهم‌ترین رویداد سینمای ایران تقویت کنیم، هرچند حتما تا الان بلیت‌های فیلم‌های موردنظرتان را خریده‌اید و مهیای تماشای فیلم‌ها و شرکت در جشنواره فیلم فجر هستید. بخش اول معرفی فیلم ها را در این شماره و بخش دوم را در شماره بعد می‌خوانید.

آنها مرا دوست داشتند

چرا باید فیلم را ببینیم؟ طبیعتا اگر فیلم‌های قبلی رحمانی مثل «گاهی» و «دلخون» را دوست داشتید، برای دیدن این فیلم هم کنجکاو خواهید بود اما آنچه بیش از هر چیز در ویترین جلب‌توجه می‌کند، حضور امیر جعفری در نقش اصلی فیلم است؛ بازیگری که این روزها در نقش میرزاآقاخان نوری در سریال «جیران» بازی حساب‌شده‌ای دارد و پیشتر هم با نقش جذاب اسی قلک در «یاغی» درخشیده بود.

سیمرغ؟ شاید تنها بتوان به جایزه‌گرفتن یا نامزدی جعفری امیدوار بود. البته هرچقدر این بازیگر در تئاتر و تلویزیون جایزه گرفته، در سینما هنوز به موفقیتی در این زمینه نرسیده اما هر چیزی یک اولینی دارد بالاخره.
کارگردان: محمدرضا رحمانی
تهیه‌کننده: محمدرضا رحمانی
بازیگران: امیر جعفری، امیرحسین آرمان، لیلا بلوکات، نسیم ادبی، هادی تسلیمی، مهسا اسماعیلی، شیلان مدنی، علی صالحی، شهرام قائدی
قصه: یک زوج به‌دلیل مریضی کودک خود با چالشی مواجه می‌شوند.

آه سرد

چرا باید فیلم را ببینیم؟ با این خلاصه داستان که چیز زیادی دستگیر مخاطب نخواهد شد اما «انتقام» هرچقدر که در زندگی واقعی توصیه نمی‌شود، دستمایه جذابی برای درام است. می‌توانیم امیدوار باشیم انتقام «آه سرد» گرم و سینمایی باشد. به‌جز این علی باقری بازیگر خوبی است و تماشای هر اثری با حضور او پیشنهاد می‌شود.
سیمرغ؟ سرمایه‌گذار و مجری طرح فیلم، احمد بهرامی کارگردان فیلم تحسین‌شده و جایزه بگیر «دشت خاموش است»، شاید این پیشینه به کار موفقیت «آه سرد» هم بیاید.
کارگردان: ناهید عزیزی صدیق
تهیه‌کننده: سیدرضا محقق
بازیگران: ایمان صدیق، محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی، برسام بهرامی
قصه: فرزند در پی کینه شخصی خود به دنبال انتقام!‌

اتاقک گلی

چرا باید فیلم را ببینیم؟ فیلم عاشقانه و فیلم جنگی هرکدام به‌شکل جداگانه و بالقوه کنجکاوی‌برانگیز هستند، حالا ترکیب آنها می‌تواند شوق تماشا را بیشتر کند. «اتاقک گلی» با وجود این‌که اولین فیلم سینمایی عسگری است اما تجربیات او به‌عنوان دستیار کارگردانانی چون مجید مجیدی و رضا میرکریمی و استعداد خودش، تا حد زیادی خیال ما را از تماشای یک اثر استاندارد راحت می‌کند.
سیمرغ؟ تورج الوند سال گذشته در اولین گام بازیگری‌اش در «نگهبان شب» نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. درخشش دومش شاید به موفقیت بزرگ‌تری بینجامد. ضمن این‌که آناهیتا افشار هم می‌تواند از گزینه‌های نامزدی یا دریافت جایزه باشد.
کارگردان: محمد عسگری
تهیه‌کننده: داود صبوری
بازیگران: تورج الوند، فریدون حامدی، تینو صالحی، هادی شیخ‌الاسلامی
قصه: در مردادماه سال ۱۳۶۷ عاشقانه‌ای میان جنگ رخ می‌دهد.

استاد

چرا باید فیلم را ببینیم؟ اولین دلیل چرایی تماشای فیلم می‌تواند بازی حسن معجونی باشد که با چهره و فیزیک خاص و صدا و لحنی آرام، حال و هوای این ویژه و بامزه‌ای به نقش‌هایش می‌دهد. کاری که سال گذشته انجام داد و فیلم «شب طلایی» را با حضورش دلپذیر کرد. حضور افخمی به‌عنوان تهیه‌کننده هم می‌تواند یکی از دلایل دیدن فیلم باشد.
سیمرغ؟ معجونی برای بازی خوبش در فیلم «خوک» برنده یک جایزه خارجی شده اما شاید بخواهد موفقیت داخلی‌اش در سینما را با این فیلم شروع کند.
کارگردان: سیدعماد حسینی
تهیه‌کننده: بهروز افخمی
بازیگران: حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد، سجاد بابایی
قصه: گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند.

بعد از رفتن

چرا باید فیلم را ببینیم؟ بیش از همه ویترین بازیگران فیلم چشمک می‌زند و ترکیب صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی‌سام و پانته‌آ پناهی‌ها مخاطب را برای دیدن مجاب می‌کند.
سیمرغ؟ محمود بابایی، تهیه‌کننده فیلم سال گذشته با خاطره خوش جشنواره را ترک کرد و برای تهیه‌کنندگی «بدون قرار قبلی» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را به‌دست آورد. فجر البته معمولا نگاهی نوبتی در اهدای جوایز دارد مگر این‌که بابایی بخواهد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.
کارگردان: رضا نجاتی
تهیه‌کننده: محمود بابایی
بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی‌سام، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام شاه‌محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی
قصه: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز‌می‌گردد و به‌دنبال گمشده‌اش است.

بچه‌زرنگ

چرا باید فیلم را ببینیم؟ نخستین نکته مهم درباره فیلم، قالب انیمیشن آن است و همین می‌تواند دلایل توجه و دیدن فیلم به‌خصوص از سوی مخاطبان کودک را تقویت کند. ضمن این‌که کارنامه سازندگان اثر هم با انیمیشن‌های سینمایی موفقی چون شاهزاده روم و فیلشاه، قوت قلب برای تماشای بچه‌زرنگ را بیشتر می‌کند.
سیمرغ؟ این‌که هیات داوران چطور می‌خواهد بخش‌های فنی یک انیمیشن را با یک فیلم سینمایی مقایسه و قضاوت کند، چالش کمی نیست اما سازندگان بچه‌زرنگ جوایز مهمی از‌جمله لوح تقدیر ویژه بهترین پویانمایی از سی‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای شاهزاده روم را در کارنامه دارند و این بار هم می‌توانند برای فیلم‌های پرچهره خط و نشان بکشند.
کارگردان: هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمدجواد جنتی
تهیه‌کننده: حامد جعفری
قصه: محسن پسربچه‌ای است که عاشق ابر‌قهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند.

پرونده باز است

چرا باید فیلم را ببینیم؟ راستش اول می‌خواستیم بنویسیم «چرا نباید فیلم را ببینیم؟» بس که کیومرث پوراحمد در چند سال اخیر به‌عنوان فیلمساز حضور ناامیدکننده‌ای در جشنواره فیلم فجر داشت و تیغ و ترمه، کفش‌هایم کو؟ و ۵۰قدم آخر با خنده ناخواسته مخاطبان در سینمای رسانه مواجه شد اما از آنجا که قرار است نیمه پر لیوان را ببینیم، دوره اوج و آثار خوب پوراحمد را به یاد می‌آوریم و دل‌مان را به تکرار آن سال‌ها خوش می‌کنیم و امیدوار می‌شویم که فضای جنایی فیلم با روایت جذابی همراه باشد.
سیمرغ؟ اجازه دهید فقط به بازگشت پوراحمد به مسیر درست فیلمسازی‌اش امیدوار باشیم و توقع‌مان را از فیلم تا حد سیمرغ بالا نبریم.
کارگردان: کیومرث پوراحمد
تهیه‌کننده: علی قائم مقامی
بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری
قصه: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

جنگل پرتقال

چرا باید فیلم را ببینیم؟ ترکیب بازیگری فیلم دلگرم‌کننده است و دست‌کم می‌توان دلخوش به تماشای بازی‌های خوب و تاثیرگذار بود. مولویان را در این چند سال با بازی‌های درستی در خاتون و تومان به یاد می‌آوریم. سارا بهرامی و رضا بهبودی هم که نیاز به تعریف و تمجید ما ندارند. حضور صدرعاملی به‌عنوان تهیه‌کننده هم برای توجه به فیلم مزید علت است.
سیمرغ؟ سارا بهرامی که یک بار با بازی‌اش در دارکوب، سیمرغ را به خانه برده اما وقتش است که سیمرغ، گوشه چشمی هم به مولویان و بهبودی داشته باشد. در میان عوامل فنی هم مسعود امینی تیرانی، مدیر فیلمبرداری و علی صمدپور، آهنگساز می‌توانند موردتوجه قرار بگیرند.
کارگردان: آرمان خوانساریان
تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی
بازیگران: میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی
قصه: سهراب بهاریان، نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به‌تازگی معلم دبیرستان شده‌است اما دانش‌آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند.

چرا گریه نمی‌کنی؟

چرا باید فیلم را ببینیم؟ گرچه خلاصه قصه فیلم در نگاهی شوخ طبعانه، یک‌جورهایی جوابیه جوکر و «اولین کسی که می‌گرید» به نظر می‌رسد اما اتفاقا همین خط داستانی، کنجکاوی ایجاد می‌کند و می‌توان فضای خاص و متفاوت فیلم را پیش‌بینی کرد. به‌ویژه دوستداران «رضا» فیلم قبلی کارگردان قطعا منتظر دیدن این کار او هم هستند. به‌جز اینها ترکیب پاری‌ سن ژرمنی بازیگران هم «چرا گریه می‌کنی؟» را جزو اولویت‌های تماشای این دوره قرار می‌دهد.
سیمرغ؟ احتمالا فیلمی که برخی بازیگران و عواملش با انتشار پستی اینستاگرامی از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف دادند در داوری چندان تحویل گرفته نمی‌شود، مگر این‌که اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد و داوران بخواهند انصرافیون را شرمنده قضاوت و محبت خود کنند.
کارگردان: علیرضا معتمدی
تهیه‌کننده: سیدرضا محقق
بازیگران: علیرضا معتمدی، فرشته حسینی، اران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی ، امیرحسین فتحی
قصه: علیرضا بعد از این که برادرش را از دست می‌دهد، نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند.

در آغوش درخت

چرا باید فیلم را ببینیم؟ در نظر اول و در یک پیشداوری شاید یافتن نکته‌ای کنجکاوی‌برانگیز برای تماشای «در آغوش درخت» کار سختی باشد و نه اسم کارگردان و نه ترکیب بازیگران و حتی خلاصه قصه فیلم شوقی برای تماشا ایجاد نکند اما بیاییم نوری بر این تاریکی ذهنی بتابانیم، جواد قامتی را با «پوست» به یاد می‌آوریم که بازی درخشانی داشت و بنی‌آدم را با بازی‌های خوب در تئاتر و زمانی را با بازی‌های درخشان در «خورشید» و «موقعیت مهدی». کارگردان هم پیش از این دستیار مجید مجیدی بوده و حتما تحت تاثیر استاد است.
سیمرغ؟ بازی‌های جواد قامتی و مارال بنی‌آدم از شانس‌های نامزدی و حتی دریافت جایزه است. ضمن این‌که کارگردانی خواجه‌پاشا هم در گام اول می‌تواند نظر داوران را جلب کند.
کارگردان: بابک خواجه‌پاشا
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح ، سجاد نصراللهی
بازیگران: جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌ا...زمانی، رایان لطفی، اهورا لطفی
قصه: بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که ۱۲سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را به‌هم‌می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها