از دبل تاریخی تا بوسه بر بازوبند آبی

همه جذابیت‌های تقابل «نکو» با پرسپولیس

امروز در اهواز و در ورزشگاه زیبای فولاد آره‌نا، یکی از دوئل‎های حساس فصل اتفاق می‌افتد. تقابل جواد نکونام با یحیی گل‌محمدی و پرسپولیس. از آنجا که کاپیتان سابق تیم‌ملی در سال‌های آخر بازی لباس استقلال را می‌پوشید، طبیعی است که بین هواداران قرمز محبوب نباشد. حالا مرور می‌کنیم تمام چالش‌های نکو با قرمزها را...
کد خبر: ۱۳۹۵۸۸۱
نویسنده ​​​​​​​حسین خلیلی - گروه ورزش

اولین تقابل نکونام با پرسپولیس سال ۱۳۷۷ اتفاق افتاد. وقتی با تیم پاس مقابل قرمزها قرار گرفت. او آن روز مدافع بود و برد ۲ بر یک تیمش برابر قرمزها بدجور در رسانه‌ها سر و صدا کرد. علی پروین که بدجور شاکی بود، باور نمی‌کرد تیمش بعد از ۱۴ برد در تهران به پاس باخته است.

در سال ۸۲ نکونام در یکی از تاریخی‌ترین و به یادماندنی‌ترین بازی‌های عمرش مقابل پرسپولیس قرار گرفت. دیداری جنجالی، پربرخورد و پرحاشیه. نکونام در آن بازی دبل کرد تا تیمش ۳ بر یک از پرسپولیس پیش باشد. علی دایی یک گل زد ولی پاسی‌ها گفتند با دست بوده. جنجال راه افتاد ولی داور از تصمیمش منصرف نشد. در نهایت با گل خداداد عزیزی پاس ۴ بر ۳ برد. نکونام فردای آن روز روی جلد اکثر روزنامه‌ها بود. استقلال و پرسپولیس هم بر سر خریدش بدجور جنگ داشتند.

وقتی کی‌روش به تیم‌ملی آمد، بازوبند کاپیتانی ایران را از کریمی گرفتند و به نکونام دادند. این شد که هواداران قرمز علیه او موضع گرفتند. نکونام بعدها تعریف کرد که نقشی در این ماجرا نداشته و فقط دستور سرمربی را اجرا کرده است.

در سال ۱۳۹۲ تنها یک سال بعد از ماجرای تیم‌ملی، نکونام با انجام یک حرکت زیبا، بدجور دل هواداران را برد. مهدی مهدوی‌کیا همراه با پرسپولیس در جام‌حذفی مقابل سپاهان خداحافظی تلخی داشت. نکو که مثل همه طرفداران ناراحت بود در جشن قهرمانی استقلال، تیشرتی به تن داشت که روی آن نوشته بود اسطوره فراموش نشدنی. اقدامی که با واکنش مهدوی‌کیا و طرفداران پرسپولیس مواجه شد.

در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ و در بازی برگشت مقابل لبنان در تهران، نکونام دو گل زد و بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی را بوسید. از قضا بازوبند آبی بود و دردسرهایی برای او درست کرد. در آن دوران نکونام از استقلال جدا شده و به دلیل اختلافش با قلعه‌نویی راهی کویت شده بود. پرسپولیسی‌ها مدتی از او انتقاد کردند. نکو هم بعد از چند سال گفت به عشق استقلال بازوبند را بوسید.

جواد بعدها در مصاحبه‌ای گفت رابطه خوبی با هواداران پرسپولیس دارد. او هیچگاه به آنها عدد ۴ نشان نداد.

در دوران مربیگری او ناخواسته وارد چالش‌هایی با قرمزها شد که بی‌شک مهمترین آن قبل از بازی نساجی و پرسپولیس رخ داد. وقتی فردی مشکوک در آستانه این مسابقه مشغول فیلمبرداری از تمرین تیمش بود. نساجی اعلام کرد این فرد از سوی قرمزها آمده بود تا چالش تازه‌ای بین نکونام و طرفداران قرمز پیش آید.

سال گذشته در سوپر‌جام نکونام یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی‌اش را مقابل پرسپولیس تجربه کرد. او و تیمش قرمزها را شکست دادند تا قهرمان شوند. حالا در یکی از مهمترین و حساس‌ترین روزهای فصل، نکونام دوباره با پرسپولیس سرشاخ شده است.

درخواست جواد نکونام
هواداران بیایند

فردا(جمعه) فولاد در زمین خود میزبان پرسپولیس است و بازی بدون تماشاگر برگزار می‌شود. جواد‌نکونام سرمربی تیم اهوازی اما می‌گوید: «همیشه گفته‌ام هواداران سرمایه باشگاه هستند و حضور آنها می‌تواند به فولاد انرژی بدهد. طرفداران، چرخ محرک تیم و باشگاه هستند. ما بازی بسیار مهم و حساسی با پرسپولیس داریم که قطعا حضور هواداران‌مان می‌تواند به تیم کمک کند. حمایت آنها برای ما یک امتیاز مهم و حیاتی است. از روزی که بحث بازگشت طرفداران به ورزشگاه‌ها مطرح شده، ما پیگیر بوده‌ایم تا اولین بازی خانگی‌مان مقابل پرسپولیس با حضور تماشاگران باشد.»

او اضافه می‌کند: «باشگاه فولاد به تنهایی در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. از مسئولان خواهش می‌کنم. امیدوارم به حضور هواداران ما در ورزشگاه کمک کنند. آخرین بار در دیدار با تراکتور طرفداران کنار فولاد بودند و دیدید چه اتفاقی رخ داد. با حمایت آنها در دقایق پایانی مسابقه توانستیم برنده شویم و سه امتیاز بسیار مهم به دست آوریم. این جادوی حضور هواداران است. با آنها فوتبال زیباتر می‌شود. در اهواز هم دلخوشی مردم به همین فوتبال است. عاشقانه تیم‌های این استان را دوست دارند.»

نکونام در آستانه بازی امیدوار است: «ما نا‌امید نیستیم و مثل طرفداران منتظر می‌مانیم تا ان‌شاءا... خبرهای خوبی برسد. مطمئنا مسئولان استانی هم حامی فولاد و طرفدارانش هستند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها