آمریکا در تاریخ ۲۵۰ساله خود فقط ۱۶سال در جنگ نبوده است. این گزاره به تنهایی گویای بلایی است که این کشور بر سر دیگر ملل آورده، گویای میل این کشور به جنگ‌افروزی اما این گزاره توجیهات فراوانی دارد، از آوارگی مردمان جهان در سمت دیگر جهان تا پرپول شدن آمریکایی‌ها با تجارت سلاح‌هایی که خودشان بانی به راه افتادن آن بوده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۵۵۲۵

جنگ جز ویرانی و محنت برای مردمان این دهکده جهانی چیزی به همراه نداشته اما برای عموسام همواره سود سرشاری داشته است. داده‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر این‌که فقط پس از ۱۱سپتامبر، جنگ‌افروزی‌های آمریکا باعث آوارگی جمعیتی نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در جهان شده آماری تلخ و گزنده که در تاریخ با پیوستی شرمسارانه به نام آمریکا نوشته خواهد شد.

۳۷میلیون آواره برای آمریکا

جنگ‌های آمریکا پس از ۱۱سپتامبر۲۰۱۱، دست کم ۳۷میلیون نفر را در هشت کشور افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه به اجبار آواره کرده است. در این میان آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده و عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار سلاح، عامل اصلی بحران‌سازی در منطقه هستند.

فاجعه انسانی در یمن

طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل، جنگ یمن تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق گرسنگی و بیماری جان ۳۷۷هزار نفر را گرفته است و ۷۰درصد این مرگ‌ها کودکان هستند. آمریکا قدرت نظامی خود را پشت سر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار داده و از سال ۲۰۱۵ جنگی بدون مجوز کنگره علیه یمن به راه انداخته است. این جنگ زیرساخت‌های یمن و بیش از نیمی از تاسیسات بهداشتی این کشور را ویران کرده است.

سوغات آمریکایی، آواره‌های سومالی

از زمانی که نیروهای آمریکایی بار دیگر سال ۲۰۲۲ وارد جنگ با این کشور شدند، ۴۶درصد جمعیت این کشور آواره شده‌اند. در این میان صدها هزار نفر از مردم این کشور آفریقایی در ۱۸سال گذشته به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

چهارم: فرصت‌سازی برای تاجران مرگ

آمریکا در عین حال بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است. سهم صادرات سلاح از آمریکا در جهان بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بیش از ۳۲ درصد بوده که در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به بیش از ۳۷درصد افزایش یافته است.

فروش ۰۶ میلیاردی مرگ

بزرگ‌ترین شرکت‌های اسلحه‌سازی جهان در آمریکا قرار دارند و به‌عبارت دقیق‌تر آمریکایی هستند. بر اساس گزارش سیپری که تارنمای آماری «استاتیستا» انتشار داده است، شرکت لاکهید مارتین در جایگاه نخست قرار دارد که از ادغام دو شرکت لاکهید و مارتین ایجاد شده است. این کمپانی سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ میلیارد دلار سلاح فروخته بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها