اداره میراث فرهنگی در زمینه مرمت، تهیه نقشه‌ها و نظارت به مالکان خصوصی کمک خواهد کرد تا با شرایط بهتری کارشان را انجام دهند.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۷۰
میراث فرهنگی: بناها و خانه‌های تاریخی دزفول در مرز نابودی و تخریب است
جام جم آنلاین- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول با اشاره به وضعیت رسیدگی به احیا و مرمت بناهای تاریخی دزفول و موانع و کاستی‌های این حوزه، گفت: عدم تمایل مالکان به همکاری با اداره میراث فرهنگی با هدف مرمت و احیای این بناها باعث شده مقدار زیادی از این خانه‌های تاریخی تا مرز نابودی و تخریب پیش بروند.

حمیدرضا خادم در گفت‌و گو با ایسنا گفت: برخی مالکان خانه‌های تاریخی خود را به حال خود رها کرده‌اند و در مرمت و بازسازی مشارکت نمی‌کنند و این امر موجب بروز بسیاری از مشکلات و کندی در روند مرمت و بهسازی می‌شود.

او با اشاره به محدودیت‌های اعتباری اداره میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مساله اصلی اینجاست که بسیاری از خانه‌های تاریخی دزفول تحت مالکیت بخش خصوصی هستند و ورود ارگان‌های دولتی به بحث مرمت و تغییر کاربری این بناهای تاریخی مستلزم همکاری مشترک مالکان است.

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود اعتبارات میراث فرهنگی این محدود بودن آفتی برای حفظ آثار تاریخی شده است، چراکه شرط اصلی برای ورود و مرمت بناها رضایت و اجازه صاحب‌خانه است‌.

خادم با بیان این که اداره میراث فرهنگی با هدف حفظ بناهای تاریخی طرح‌های مرمتی و تسهیلات بانکی در اختیار مالکان قرار خواهد داد توضیح داد: سرمایه‌گذاران و مالکان می‌توانند با مرمت و تغییر کاربری از فرصت خوبی که برای رونق گردشگری و احیای بناهای تاریخی به وجود آمده استفاده کنند.
 
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی در زمینه مرمت، تهیه نقشه‌ها و نظارت به مالکان خصوصی کمک خواهد کرد تا با شرایط بهتری کارشان را انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها