مجید جلالی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

عکس نوشت | حساب پرسپولیس فعلا جداست

مجید جلالی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»

حساب پرسپولیس فعلا جداست

نیم فصل نخست برای آقا معلم ناامید‌کننده بود. مجید جلالی اعتقاد دارد این لیگ آورده‌ای ندارد و هیچ کیفیت قابل قبولی هم در نیم فصل نخست وجود نداشت.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۹۶

او مثل خیلی‌های دیگر از نگرش مبتنی بر نتیجه‌گیری در فوتبال ایران عاصی است و هیچ تعریف و تمجیدی را برای این لیگ قائل نیست.

نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ‌برتر را چطور دیدید؟
اگر از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم متوجه می‌شویم پیشرفتی نداشت، چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ کیفی. چه در زمینه تولید بازیکن و چه در زمینه دانش فوتبالی. تنها چیزی که در نیم فصل نخست کاملا مشهود بود نگرش مبتنی بر گل نخوردن و بازی دفاعی بود.

یعنی شما اولویت تیم‌ها را در «نباختن» توصیف می‌کنید؟
بله و همین موضوع باعث شد بازی‌‌ها جذاب نباشد. همین الان خودتان می‌توانید ببینید آمار گلزنی لیگ چقدر ضعیف است. در خط حمله هم بازیکن خوبی ندیدیم که پدیده باشد. در مورد پست‌های دیگر هم همین قضیه صدق می‌کرد. این اتفاقات در حالی رخ داد که هزینه‌های زیادی هم شده بود.

این نگرش گل نخوردن و گل نزدن از کجا می‌آید؟
برای این‌که در فوتبال ما می‌خواهند صرفا به نتایج زودگذر برسند. نتیجه گرفتن در فوتبال ما خیلی مهم است. در فوتبال ما همه کار می‌کنند تا به نتیجه برسند. این نتیجه گرفتن هم چند حالت دارد. گاهی مربیان می‌خواهند نتایج خوشحال‌کننده و زودگذر بگیرند و گاهی هم خواستار نتایج با‌ثبات هستند. وقتی یک مربی برای تیمی استخدام می‌شود باید در رابطه با او سرمایه‌گذاری و مطالعه انجام شده باشد و حداقل دو سال فرصت در اختیارش بگذارند. با این تفکر و نگرش به سطح خوبی از فوتبال خواهیم رسید و تیم‌ها دارای شخصیت می‌شوند. وقتی یک مربی با باخت اول و دوم به شدت موقعیت خود را در خطر می‌بیند یا وقتی‌که سرنوشت یک بازی دست بازیکنان تیم می‌افتد چیزی بهتر از این نمی‌بینیم. برخی بازیکنان به عمد تصمیم می‌گیرند سه بازی را زمین بگذارند تا مقدمات اخراج مربی خود را فراهم کنند. با این شرایط انتظار پیشرفت نداشته باشید. مربیان ما به خوبی نسبت به این مسائل واقفند و می‌دانند جایگاه‌شان همیشه لرزان است. برای همین همیشه گرایش به مساوی گرفتن دارند.

اتفاقات نیم فصل دوم را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
زود است در این باره صحبت کنیم. اما به نظر من تیمی که پنج امتیاز نسبت به تیم دوم جدول اختلاف دارد از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار است. به نظر من در هفته بیستم با قاطعیت بیشتری می‌توان گفت چه تیمی قهرمان می‌شود.

رقابت قهرمانی با حضور چهار تیم پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر و استقلال داغ‌تر خواهد شد. اینطور نیست؟
هر چهار تیم ظرفیت قهرمانی در این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران را دارند. البته همه‌چیز وابسته به شرایط است. این تیم‌ها چیزی به نام مشکل مالی ندارند و قراردادها به خوبی بازیکنان و مربیان را راضی کرده است. از سویی مدیران این تیم‌ها بلد هستند چطور حاشیه‌ها را کنترل کنند. چیزی که اکنون ما می‌بینیم این است که پرسپولیس کیفیت بهتری نشان می‌دهد. گل‌گهر هم در هفته‌های اخیر کیفیت بالای فوتبال خود را به همه نشان داد. فعلا حساب پرسپولیس از بقیه تیم‌ها جداست. تا ببینیم در نیم فصل دوم چه چیزهایی پیش می‌آید.

نیم‌فصل نخست لیگ ۲۲ و آمارهایی که ثبت کرد

لیگ کم‌مایه

آن از جام‌جهانی، این هم از بازی معوقه لیگ. این عوامل باعث شد تا نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران بیش از اندازه طولانی شود. اما بالاخره پرونده آن دیروز با برگزاری دیدار معوقه بین آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان بسته شد. اما تنفسی در کار نیست. امروز نه، فردا هم نه، دقیقا از فردا پنجشنبه ۲۹ دی ماه دور برگشت لیگ بیست و دوم آغاز می‌شود. ما هم ماندیم و با کلی آمار و ارقام به جای مانده از نیم فصل نخست رقابت‌ها، آمارهایی که برخی از آنها نشان می‌دهد چقدر از استانداردهای جهانی دور هستیم. حتی اگر آمارها هم نبود به چشم دیدیم که بسیاری از بازی‌های لیگ‌برتر از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبود و لیگ کمرنگ و کم‌جانی را مشاهده کردیم.

۲۱۵
در نیم فصل نخست لیگ‌برتر بیست و دوم ۲۱۵ گل رد و بدل شد که این تعداد دقیقا چهار گل از تعداد گل‌های رد و بدل شده در نیم فصل نخست فصل گذشته بیشتر است. تعداد دیدارهای بدون گل بسیار زیاد بود.

۳۵
چهار مدعی قهرمانی یعنی پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر سیرجان و استقلال چهار تیمی هستند که از ۲۱۵ گل زده شده در لیگ‌برتر روی هم ۷۶ گل زدند و سهم ۳۵.۳۵درصدی در کل گل‌های لیگ داشتند.

۱۶
نفت مسجدسلیمان تمامی آمارهای بد را به نام خود ثبت کرد. این تیم بیشتر از هر تیمی گل خورد. ۳۵ گل خورده این تیم یعنی بیش از ۱۶ درصد کل گل‌های لیگ. این تیم بدترین تفاضل گل را هم با عدد ۲۳- دارد.

۲۱
سپاهان بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد و ۲۱ بار به حریفان گل زد. پرسپولیس و گل‎گهر نیز هر کدام با ۲۰ گل زده به طور مشترک در جایگاه دوم و نساجی مازندران با ۱۸ گل در رده سوم قرار دارند.

۴
مس رفسنجان به طور غیرمنتظره‌ای یکی از بهترین آمارهای نیم فصل نخست را به نام خود ثبت کرد. این تیم که هم اکنون در رده پنجم جدول رده‌بندی قرار دارد، فقط ۴ گل خورد که بهترین آمار است.

۳۶
در نیم فصل نخست نتایج ۷۴ بازی برد-باخت بود. سه تیم مس کرمان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان به ترتیب با ۸، ۹ و ۱۰باخت بیشترین تعداد باخت را متحمل شدند، یعنی در مجموع ۲۷باخت از کل ۷۴باخت رقم خورده کل تیم‌های لیگ ۳۶ درصد از کل باخت‌ها مربوط به این سه تیم است.

۴۱
چهار تیم بالای جدول یعنی پرسپولیس، سپاهان، گل گهرسیرجان و استقلال به ترتیب ۹، ۷، ۸ و باز هم ۷ برد داشتند که این بیشترین تعداد برد در میان سایر تیم های لیگ برتری است. این چهار تیم در مجموع ۴۱.۸۹درصد از کل بردها را رقم زدند.

۲۱
۹۰ بازی مساوی در نیم فصل نخست. دو تیم مس رفسنجان و ذوب‎آهن بیشترین تعداد مساوی را ثبت کردند، اولی با۱۰ و دومی با ۹ مرتبه مساوی. به این ترتیب این دو تیم به تنهایی روی هم رفته ۲۱.۱۱درصد از تساوی‌های نیم فصل نخست را به نام خود ثبت کرده‌اند.

۶
در ۱۵ هفته لیگ‌برتر فوتبال ایران هیچ بازیکنی نتوانست بیشتر از شش گل به ثمر برساند که یکی از آنها لوکادیا بود، بازیکنی که پرسپولیس را ترک کرده است. دیگری محمد عباس‌زاده است که او هم چند هفته‌ای می‌شود که گل نزده.

۸
ریکاردو آلوز یار پرتغالی تراکتور همچنان در صدر برترین پاسورهای لیگ‌برتر قرار دارد. او در دیدارهای مختلفی که برای تیمش به میدان رفت ۸ بار به هم تیمی‌هایش پاس گل داد.

۲۷
سه گلر برتر نیم‌‌فصل نخست لیگ‌برتر یعنی بیرانوند (پرسپولیس)، پورحمیدی (آلومینیوم) و حسینی (استقلال) به ترتیب ۱۰، ۹ و ۸ مرتبه کلین‌شیت کرده‌اند و بهترین آمار را در این زمینه دارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها