فردا و پس‌فردا حدود ۹۸۷هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری سال۱۴۰۲ شرکت می‌کنند و در حوزه‌های امتحانی ۲۸شهر کشور به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا نخستین تجربه برگزاری کنکور در فصل زمستان کلید بخورد.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۸۳

از امسال به بعد کنکور سراسری در دو نوبت دی و تیرماه برگزار می‌شود که داوطلبان ورود به دانشگاه می‌توانند در یک نوبت یا در هر دو نوبت آن حاضر شوند و آزمونی را که با موفقیت بیشتری پشت سر گذاشته‌اند ملاک انتخاب رشته قرار دهند.

داوطلبانی که در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته وارد ماراتن کنکور می‌شوند، در یکی از روزهای اسفندماه نیز باید منتظر اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی خود باشند. ‌داوطلبان کنکور۱۴۰۲ امسال برای نخستین‌بار است که در روز کنکور دفترچه سؤالات عمومی را دریافت نمی‌کنند زیرا نمراتی که از دروس عمومی در امتحانات نهایی سال دوازدهم کسب کرده‌اند به‌عنوان سابقه تحصیلی با تاثیر قطعی ۴۰درصد در نتیجه کنکورشان تاثیر خواهد داشت؛ داوطلبانی که سوابق تحصیلی نداشته‌اند نیز اگر در امتحانات ترمیم معدل که از اول تا ۲۶دی ماه گذشته شرکت کرده باشند، نمراتی که در این امتحانات کسب می‌کنند به‌عنوان سابقه تحصیلی‌شان لحاظ خواهد شد.

بنابراین با توجه به تغییرات گسترده‌ای که از امسال به بعد در‌ برگزاری کنکور سراسری اعمال می‌شود، می‌توان مهم‌ترین اتفاقات را به این صورت خلاصه‌نویسی کرد: تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور ۴۰درصد و به صورت قطعی است، سهم نمره کل داوطلبان در پذیرش افراد در دانشگاه‌ها ۶۰ درصد است، کنکور دو بار در سال و فقط برای دروس تخصصی برگزار می‌شود، ‌داوطلب می‌تواند به اختیار خود در یک یا هر دو آزمون شرکت کند دروس عمومی از کنکور حذف اما نمرات آن در سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود، نمره کل داوطلبان در کنکور تا دو سال معتبر است و برای فارغ‌التحصیلان نظام قدیم نمرات تراز شده دیپلم و پیش‌دانشگاهی حکم سابقه تحصیلی را دارد.

گاه‌شمار کنکور سراسری سال ۱۴۰۲

۱- برگزاری آزمون سراسری نوبت اول
۲۹ و ۳۰ دی‌ ۱۴۰۱

۲- اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون نوبت اول
​​​​​​​اسفند‌۱۴۰۱

۳- ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری
۱۵ تا ۲۱ فروردین‌ ۱۴۰۲

۴- برگزاری آزمون سراسری نوبت دوم
۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲

۵- اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون نوبت دوم
مرداد‌ ۱۴۰۲

۶- ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته
مرداد ۱۴۰۲

۷- اعلام نتایج نهایی

نیمه دوم شهریور ۱۴۰۲

ریزه‌کاری‌هایی که داوطلبان باید بدانند
طبق قانون جدید برگزاری کنکور، هر داوطلب مختار به شرکت در یک نوبت یا هر دو نوبت آزمون سراسری است و در صورتی که گروه آزمایشی داوطلب در هر دو نوبت یکی باشد، سازمان سنجش، آزمونی را که داوطلب در آن نمره بالاتری کسب کرده، لحاظ می‌کند اما اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت آزمون داده باشد نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی که قصد انتخاب رشته در آن را دارد ملاک عمل قرار می‌گیرد. به این ترتیب داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) در هر دو نوبت کنکور شرکت کنند اما در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم ‌امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی را ندارند. نکته مهم این‌که داوطلبان در هر گروه آزمایشی که قصد انتخاب رشته دارند باید سوابق کامل تحصیلی مربوط به آن رشته را داشته باشند زیرا اگر نمرات یک یا چند درس وجود نداشته باشد نمرات آن درس‌ها صفر لحاظ می‌شود.

لوازم مجاز برای ورود به جلسه

پرینت کارت شرکت در آزمون
اصل کارت ملی یا شناسنامه
مداد سیاه نرم پررنگ ، پاک‌کن و تراش
ماسک اضافی

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها