کد خبر: ۱۳۹۴۸۰۰
نویسنده سیروس تسلیمی - نویسنده و تهیه‌کننده

خیلی خوب است اگر بتوانیم انحصار تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را از بین ببریم. یعنی شرایطی را فراهم کنیم تا گروه بیشتری از هنرمندان در این سریال‌ها و برنامه‌ها مشغول به کار شوند.

البته انحصارگرایی فقط به سریال‌ها مربوط نیست و مثلا در دوره‌هایی در سینما، شبکه خانگی و پلتفرم‌ها همین انحصارگرایی را داشته‌ایم. البته انحصارگرایی گاهی باعث شکل‌گیری گروه‌هایی می‌شود که در گذر سال‌ها به‌نوعی یکدستی در عملکرد می‌رسند ولی باز هم اگر بخواهیم نوآوری داشته باشیم باید کاری کنیم که گروه مدنظرمان در بازه‌های زمانی مناسب دارای نوآوری شود.

نوآوری در ارائه محصول به‌خصوص برای تلویزیون که مخاطب فراگیر دارد، رخ نمی‌دهد مگر با ایجاد فضا برای آن که طیف متنوعی از هنرمندان مشغول کار شوند و هر قدر این طیف، گستره بیشتری را در برگیرد در آن صورت کارها هم متنوع‌تر می‌شود.

باید در تولید محصول برای رسانه‌ای که می‌خواهد ملی باشد، به هنری ملی برای خودمان برسیم و برای رسیدن به هنر ملی هم تکیه بر نیروهای بومی است که اهمیت دارد آن هم تکیه با حذف انحصار. این‌که در هر شاخه هنری، انحصارگرایی خاصی پیش آید و فقط عده‌ای بتوانند تولید کنند و بقیه بیکار بمانند، درست نیست. آیا این‌که فقط به یک شرکت تولید مواد خوراکی اجازه فعالیت دهند و بقیه نتوانند کالای خود را عرضه کنند، درست است؟ البته در ظاهر همه اجازه فعالیت دارند اما وقتی بخش عمده امکانات در اختیار یک اقلیت خاص قرار گیرد، معلوم است که همه هنرمندان نمی‌توانند فعالیت کنند و ایده‌ها و آرای‌شان را به منصه ظهور برسانند.

تلویزیون در دوره‌های مختلف سعی کرده سریال‌ها و برنامه‌های متنوعی تولید کند و در سال‌های اخیر از نظر کمی با افزایش تولید روبه‌رو بودیم ولی گاهی می‌بینیم مخاطبان به سریال‌های قدیمی که از آی‌فیلم پخش می‌شود بیشتر روی خوش نشان می‌دهند که یک علت آن می‌تواند نوستالژی‌گرایی و مرور خاطرات گذشته باشد ولی دلیل دیگر هم شاید کیفیت باشد.

در سریال‌های تاریخ‌ساز تلویزیون با گروهی از هنرمندان نخبه مواجه بودیم که در سایه شکست انحصار وارد تلویزیون شده و در سریال‌ها کار می‌کردند و نتیجه هم می‌شد سریال‌های دیدنی نه‌فقط برای یک دوره خاص بلکه برای تمام ادوار. پس حالا هم اگر سعی کنیم انحصار را کنار گذاشته و به طور جدی از سریال‌های باکیفیت در متن و تنوع در انتخاب هنرمندان حمایت کنیم، باز هم تولیدات خوبی را شاهد خواهیم بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها