با حکم رهبر معظم انقلاب، سردار رادان به عنوان فرمانده کل انتظامی کشور منصوب شد

فرماندهی برای «امنیت» و رضایت «ملت»

یک از کهنه‌کارهای نیروی انتظامی حالا دوباره به رأس بازگشته است که از چهره‌های موثر در کنترل میدانی فتنه۸۸ هم بود و اتفاقا امنیت شهری هم از تخصص‌های اوست.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۶۰

فرمانده‌ای که در سال‌های اخیر و از حوالی ۹۳ تاکنون روزگار خود را در مرکز تحقیقات ناجا در کارهای پژوهشی سپری کرد و حالا علاوه بر پیشینه میدانی با پشتوانه علمی و تئوریک بازگشته است و البته یکی از تفاو‌ت‌های اصلی فرمانده جدید با بقیه این است که به‌صورت پله‌ای و از خاستگاه پلیس و نه سایر نهادها در این جایگاه قرار گرفته که این رویکرد قابل توجه است.

سردار احمدرضا رادان در شرایطی به سمت فرمانده کل انتظامی کشور منصوب شده که جامعه سه مطالبه جدی از او دارد؛ امنیت، اقتدار و اعتمادآفرینی؛ به‌ویژه این‌که کشور در سه ماه گذشته تکانه‌های سخت امنیتی را پشت سر گذاشته و فضای ملتهبی را تجربه کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین سکانس‌های تلویزیونی که از این فرمانده جدید در ذهن اکثر ماست، حضور او در برنامه کوله‌پشتی در سال ۸۶ باشد که متفاوت‌ترین مصاحبه او بود و دو طرف سخنان جنجالی و خاصی را مطرح کردند.
   
آغاز کار از کردستان

سردار رادان ۵۹ ساله با اصالت اصفهانی وقتی تنها ۳۴سال داشت و از نیروهای هدایت لطفیان در قرارگاه «حمزه سیدالشهدا» و عضو سپاه پاسداران کردستان بود، به‌عنوان فرمانده انتظامی کردستان مشغول خدمت شد و بعد از آن از سال ۷۹ تا ۸۲ فرمانده انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان شد و تا نیمه دهه۸۰ هم در فرماندهی انتظامی خراسان حضور داشت.مسئولیت مهم رادان از سال ۸۵ آغاز شد که تا ۱۳۸۷ فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را به‌عهده گرفت و درواقع پس از بازنشستگی مرتضی طلایی به کسوت رئیس پلیس تهران درآمد‌. او در مهر۸۹ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. رادان بعد از فرماندهی تهران تا ۹۳ هم جانشین احمدی‌مقدم، فرماندهی کل انتظامی کشور بود.
 
سال‌های مطالعه و پژوهش

اما فاز فعالیت‌های او از سال ۹۳ تغییر کرد و رادان تا همین دیروز در جایگاه ریاست مرکز مطالعات راهبردی فراجا حضور داشت تا این‌که بعد از زمزمه‌هایی که درباره حضور مجددش پیچیده بود، همزمان با پایان دوره فرماندهی سردار اشتری بعد از هشت سال به سمت فرماندهی کل انتظامی کشور منصوب شد. رادان از چهره‌های فعال سال‌های دفاع‌مقدس هم بوده و با این‌که تنها ۱۷سال داشت از سال۱۳۵۹ به صورت نیروی داوطلب وارد بسیج و بعدها با انتقال به سپاه در جنگ عراق علیه کشورمان حضور داشت.  

او که فرماندهی انتظامی استان‌های کردستان، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان و تهران را در کارنامه کاری خود دارد از طراحان و مجریان موفق طرح ارتقای امنیت اجتماعی در دهه۸۰ بود که با اجرای طرح «مبارزه با اراذل و اوباش» پیوند خورده است.

حسام‌الدین برومند، کارشناس سیاسی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:
«رادان» نماد عقلانیت توام با قاطعیت است

حسام‌ الدین برومند، فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم درباره امتیازات انتخاب فرمانده‌جدید نیروی انتظامی گفت: نگاه آقای رادان نسبت به مباحث تئوریک و همچنین اشرافی که نسبت به فضای میدانی دارد، حتما در انتخاب ایشان به‌عنوان فرمانده جدید پلیس تأثیرگذار بوده است.

برومند با اشاره به حوادث تلخ مهر و آبان گذشته و ناآرامی‌هایی که در برخی نقاط کشور رخ داد، تصریح کرد: اغتشاشات اخیر گرچه به لحاظ وسعت محدود بود اما حجم بالایی از تخریب را بر جای گذاشت و از خشونت گسترده‌ای برخوردار بود و درعین‌حال حافظان امنیت و نیروی پلیس توانستند به نحوی میدان را مدیریت کنند. این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به شناختی که از سردار رادان طی دو دهه اخیر داشتیم، ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد تخصص ایشان، حوزه امنیت اجتماعی است و این حوزه را کاملا می‌شناسد.

وی افزود: طبعا با توجه به اشرافی که آقای رادان به این موضوع دارند، انتظار می‌رود اگر اتفاقاتی نظیر ناآرامی‌هایی که اوایل پاییز و همچنین اغتشاشاتی که در برخی مقاطع گذشته داشتیم رخ دهد، موضع ایشان عقلانیت توأم با اقتدار باشد.

برومند گفت: ترکیب عقلانیت و قاطعیت باعث می‌شود امنیت اجتماعی تضمین شود و قطعا سردار رادان برای این موضوع برنامه‌ریزی خواهدداشت و با تدبیر از حوزه امنیت اجتماعی صیانت خواهدکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها