بعد از آمدن سویه “امیکرون” حالا هراز چند گاهی سرو کله زیرسویه‌هایش در کشورهای مختلف پیدا می‌شود. اخیرا هم چند زیرسویه جدید آن سروصدای زیادی در جهان به پا کرده و بیش از ۶۸ کشور جهان آن را شناسایی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۸۴

جام جم آنلاین؛ XBB و BQ.1 دو زیرسویه جدید امیکرون هستند که حالا چند ماهی است در بسیاری کشورهای جهان شیوع پیدا کرده و در چند روز اخیر هم ردپای آنها در ایران شناسایی شده است.

این دو زیرسویه دچار جهش‌ها و تغییرات بسیاری شده‌اند و همین شیوع بالای آنها در جهان نشان از تفاوت‌های چشمگیر آنها با زیرسویه‌های قبلی امیکرون دارد.

این دو زیرسویه شایعترین زیرسویه های امیکرون در میان ۳۰۰ زیرسویه این ویروس تا به امروز هستند و طبق گفته محققان از قدرت سرایت پذیری بالایی نسبت به زیرسویه های قبلی برخوردار هستند، اما آنچه جهان را نسبت به شیوع این دو زیرسویه جدید نگران کرده “ایمنی گریزی” بالای آنهاست.

با توجه به شناسایی این دو زیرسویه در چند روز اخیر در کشور به گفت و گو با یک متخصص عفونی نشستیم تا ضمن معرفی بیشتر و بهتر این دو زیرسویه، از خطرات احتمالی آنها در آینده مطلع شویم.

دکتر سیاوش وزیری، با اشاره به شناسایی این دو زیرسویه جدید امیکرون در کشور، گفت: از چند روز پیش دو زیرسویه XBB و BQ.1 رسما در کشور شناسایی شدند و حالا ایران هم به جمع ۶۸ کشوری پیوسته که این دو زیرسویه در آنها شناسایی شده است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان از پنج ماه پیش درگیر این دو زیرسویه جدید امیکرون شده‌اند و در کشور ما اخیرا این دو زیرسویه مورد شناسایی قرار گرفته است.

وزیری گفت: زیرسویه XBB فرم بازترکیب از دو زیرسویه امیکرون است که به لحاظ قابلیت‌های ژنتیکی با سایر زیرسویه‌های امیکرون تفاوت چشمگیری دارد.

وی افزود: همچنین زیرسویه BQ.1 هم دارای چندین جهش است که از لحاظ تعداد و جایگاه جهش با سایر زیرسویه‌های امیکرون تفاوت‌های بسیاری دارد.

وی به قدرت بالای سرایت این دو زیرسویه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این دو زیرسویه شایعترین زیرسویه‌های امیکرون در جهان محسوب می‌شوند.

وزیری گفت: آنچه در این میان در کنار قدرت سرایت بالای این دو زیرسویه اهمیت دارد، ایمنی گریزی بالای آنهاست و طبق اعلام محققان، این دو زیرسویه ایمنی گریزترین زیرسویه‌های امیکرون تا به امروز هستند.

“سوزش شدید حلق” و “طعم بد دهان” علائم ابتلا به دو زیرسویه جدید هستند

این متخصص بیماریهای عفونی در ادامه در تشریح علائم درگیری افراد با این دو زیرسویه گفت: تفاوت دیگر این دو زیرسویه جدید با سویه‌های قبلی کرونا مانند “دلتا” در این است که این دو زیرسویه عمدتا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند.

وی افزود: سوزش شدید حلق، آبریزش بینی، خشونت صدا و گرفتگی بینی شایعترین علائم درگیری افراد با این دو زیرسویه جدید است. همچنین مبتلایان این دو زیرسویه جدید از طعم نامطلوب و حس ناخوشایند در دهان خود گله‌مندند.

وزیری درگیری ریوی را هم در برخی مبتلایان این دو زیرسویه محتمل دانست و افزود: در برخی افراد امکان درگیری ریه‌ها وجود دارد و این موارد خود را با خلط گلو و تنگی نفس نشان می‌دهد که افراد باید هوشیار بوده و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اثرگذاری داروهای ضدویروسی در درمان مبتلایان این دو زیرسویه جدید گفت: خوشبختانه همچنان داروهای ضد ویروسی مانند “رمدسیویر” در درمان مبتلایان این دو زیرسویه جدید جواب می‌دهد.

وزیری در ادامه با تاکید بر تزریق واکسن کرونا گفت: علی رغم ایمنی گریزی بالای این دو زیرسویه جدید همچنان تزریق واکسن اثرگذاری خوبی در مقابله با آنها دارد و می تواند تا حد زیادی از بروز فرم شدید بیماری در افراد جلوگیری کند، بنابراین تمام افرادی که شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن آنها گذشته باید دوز یادآور را تزریق کنند.

وی به آمار پایین واکسیناسیون در کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی جامعه اشاره کرد و افزود: توصیه می‌شود والدین حتما نسبت به تزریق دو دُز واکسن کرونا برای کودکان خود اقدام کنند.

وی به خطرات این دو زیرسویه جدید برای گروه های در معرض خطر اشاره کرد و افزود: سالمندان بالای ۶۵ سال، مبتلایان بیماریهای زمینه‌ای، بیماران سرطانی و افرادی که در مراحل انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی هستند از جمله گروه‌های در معرض خطر این دو زیرسویه جدید هستند که باید بیش از همه رعایت پروتکل ها را داشته و حتما واکسن تزریق کنند.

وی افزود: تکمیل واکسیناسیون خانم‌های باردار هم به طور جد توصیه می‌شود.

وزیری گفت: علاوه بر این گروه‌ها، تمام افراد جامعه باید رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن را بطور جد در دستور کار قرار دهند تا از بروز احتمالی موج جدید کرونا در کشور جلوگیری شود.

وی بر زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری نیز جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها